Succession: Season 1
Kompozytor: Nicholas Britell
Rok produkcji: 2019
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 37:56 min.

Ocena redakcji:

Sukcesja: sezon pierwszy

Succession: Season 1

„…udane połączenie starej szkoły z bardziej nowoczesnym sznytem…”

Ileż to ostatnimi czasy powstało seriali telewizyjnych opartych na knuciu, działaniu za kulisami i walce o władzę? „Gra o tron” i „House of Cards” miały wielką widownię, a troszkę w cieniu tych tytułów znajduje się „Sukcesja” od HBO. Serial Jesse’ego Armstronga, wsparty m.in. przez producencką rękę Adama McKaya, to taki współczesny „Ryszard III” tylko w świecie medialnego imperium inspirowanego rodziną Ruperta Murdocha. Ojciec rodu chce je przekazać jednemu z synów, ambitnemu Kendallowi, ale zmienia zdanie, a potem… dostaje udaru. I zaczyna się bezpardonowa walka, a my przyglądamy się tym bezwzględnym harpiom oraz ich zdegenerowanemu otoczeniu. Wszystko to okraszone fantastycznym aktorstwem, scenariuszem i realizacją w stylu ostatnich filmów McKaya.

Nie powinno więc dziwić, że napisanie muzyki do serialu przypadło Nicholasowi Britellowi. Może i ten kompozytor nie tworzy równie często jak jego rówieśnicy pokroju Ludwiga Göranssona czy Daniela Pembertona, jednak chyba ma więcej szczęścia do projektów. Bo zawsze są to albo dobrze odbierane przez widownię i/lub krytykę, zdobywające prestiżowe nagrody (filmy McKaya i Barry’ego Jenkinsa). „Sukcesja” to pierwsza produkcja telewizyjna Amerykanina i mam nadzieję, że nie ostatnia.

Słuchając samego albumu można odnieść wrażenie, że jest to score jednego tematu. Ale za to jakiego! Soundtrack trafnie pokazuje zderzenie dwóch pokoleń. Klasyczne instrumentarium (fortepian + skrzypce) w rytm menueta sklejone z hip-hopowym bitem brzmi absolutnie rewelacyjnie. Już same tytuły utworów zapowiadają styl, tempo i ton. Czy to w powolnym „Adagio in C Minor”, ponurym walcu „Strings Con Fuoco”, przyspieszonym „Allegro in C Minor” czy wyciszonym „Serenade in E-Flat Major”. Podobną taktykę maestro stosował w „Vice”, gdzie muzyka pełniła rolę komentarza.

Tutaj ilustracja staje się bardziej polem do zbudowania konfliktu pomiędzy nestorem rodu (eleganckie brzmienie symfoniczne) i młodszym pokoleniem pod postacią syna Kendella (hip-hop, loopy, elektronika). Dlatego jakakolwiek forma narracji wydaje się zbędna, a w samym serialu mocno ograniczona. Ale kiedy już się pojawia, robi piorunujące wrażenie. Britell potrafi bawić się formą oraz zaskoczyć elegancją nut, co udowadnia temat przewodni w wersji z napisów końcowych; brzmiące niczym z horroru, intensywne „Clarinets and Strings”, pełne przepychu „Andantino for Brass and Orchestra in B Minor” czy oparte na cymbałkach „Bell and Pizzocato Fantasia”. Jest jeszcze rozbujane „Power”, którego nie powstydziłby się Massive Attack oraz „Austerlitz – Allegro Moderato” na akustyczną gitarę.

Mając takich kompozytorów jak Britell możemy być pewni, że kreatywność w tej branży nie zginie. „Sukcesja” jest troszkę jak bohaterowie, o których opowiada – pozornie normalni oraz eleganccy ludzie, lecz skrywający bardziej brutalne, bezwzględne oblicze. To udane połączenie starej szkoły z bardziej nowoczesnym sznytem, dającym prawdziwego kopniaka. Aż muszę obejrzeć (i posłuchać) drugą serię, bo finał pierwszej dużo obiecuje. 4,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • Succession (Main Title Theme)
  • Adagio in C Minor
  • Minuet in B Minor
  • Andante in C Minor
  • Strings Con Fuoco
  • Clarinets and Strings
  • Serenade in E-Flat Major
  • Bell Atmospheres
  • Waystar Royco Corporate Identity – “Feel It!”
  • Strings + 808 + Beat
  • Theme Variation – Piano, Orchestra, 808
  • Allegro in C Minor
  • Dark Minuet
  • Andante Con Moto – Strings inE-Flat Minor
  • Andante in C Minor – Solo Piano
  • Andantino for Brass and Orchestra in B Minor
  • A Piacere – Orchestra
  • Bell and Pizzicato Fantasia
  • Power (Instrumental)
  • Succession – End Title Theme (Brass Quintet Variation)
  • Mysterium – Strings
  • Austerlitz –Allegro Moderato
  • Austerlitz – Allegretto
  • illion Dollar Home Run
4.4
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...