Storks
Kompozytor: Mychael & Jeff Danna
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: WaterTower Music
Czas trwania: 49:49 min.

Ocena redakcji:

 

– Wiesz dlaczego przestaliśmy roznosić dzieci?
– Dlatego, ze ludzie odkryli ciążę i poród?

 

Wszyscy wiemy, że bociany znane są z tego, że przynoszą rodzicom dzieci. Taka wersja wydarzeń jest wmawiana najmłodszym, a próbę przełamania tego stereotypu pokazuje animacja od braci Warner, zrealizowana przez Nicholasa Stollera – jednego z podopiecznych Judda Apatowa. Tam bociany są kurierami pracującymi w potężnej korporacji, a jeden z nich – cwany Junior – ma szansę na przejęcie interesu. Wskutek zbiegu okoliczności bociek, razem z sierotką Tulip, podejmuje się zadania dostarczenia dziecka na życzenie pewnego chłopca. Absurdalne poczucie humoru nie wszystkim przypadnie do gustu, ale sama animacja zachwyca realizacją, tempem i przesłaniem.

 

Dodatkowym atutem jest też dość bombastyczna muzyka, za którą odpowiadają bracia Danna. Dlaczego bombastyczna? Gdyż autorzy pozwalają sobie na wszystko, co im w głowie siedzi. Mamy dużą orkiestrę, chór i intymniejsze fragmenty na fortepian. Sam początek, gdy widzimy bocianią górę, robi niesamowite wrażenie bogatymi perkusjonaliami oraz chórem, pojawiającym się zawsze w momencie obecności niemowlęcia i/lub jego dostarczenia („The Storks Mountain”, „A Million Babies”). Pełna bogatych ozdobników, godnych kina superbohaterskiego sekcja dęta galopuje na złamanie karku wraz ze skrzypcami („Our New Phones”), dając prawdziwego kopa i nie ograniczając się jedynie do roli filmowej tapety lub mickey-mousingu (wątek chłopca pragnącego rodzeństwa i ciepłe „I Want a Baby Brother” w duchu Randy’ego Newmana).

 

Tematycznie całość opiera się na dwóch motywach: Juniora oraz Tulip. Pierwszy poznajemy w spokojniejszym początku – „Boss”. Drugi w bardziej żywiołowym „Orphan Tulip” opartym na podniosłej melodii granej przez trąbkę. Trudno ją wyłowić w gonitwie atakujących dźwięków elementów perkusyjnych, smyczków i dęciaków, ale ma odpowiednie tempo. Także jego bardziej wyciszona wersja („Tulip’s Family”) potrafi oczarować i w pełni pokazać charakter. Obydwie kompozycje są spoiwem, wokół którego obraca się cała reszta.

 

Aranżacyjnie bracia Danna serwują prawdziwe cuda. Pozwalają sobie na odrobinę magii w postaci dzwoneczków i harfy („Monumental Screw Up”), atakują werblową perkusją, podkręcają akcję zwinnym saksofonem i fletem (jazzujące, zadziorne „The Baby Factory” czy płynące „Good Day Orphan Tulip”) oraz nieoczywistymi, tykającymi perkusjonaliami („Deliver This Thing”, oparte na garowym "łubudubu" „Wolf Pack” i „Wolf Pack Minivan”).

 

Owszem, praca ta jest pełna dźwiękowego planktonu, czyli czas większości utworów jest bardzo krótki i nie pozwala im w pełni rozwinąć skrzydeł, lecz i tutaj pojawiają się fragmenty, przy których można się wręcz rozmarzyć („You’ll Find Your Home” na flety, „I Have The Missing Piece”). Ale im dalej w las, tym całość brzmi po prostu przewidywalnie i – z wyjątkiem bardzo spektakularnego finału – brakuje w niej jakiegoś elementu zaskoczenia.

 

Mimo, że Mychael i JeffDanna stosują ograne chwyty i sztuczki w swej muzyce, to trudno odmówić jej prawdziwego ognia. Na ekranie kompozycja ta sprawdza się po prostu świetnie, doskonale współgrając z fabułą. W oderwaniu od filmu nie radzi sobie aż tak znakomicie, jednak pomysłowe aranżacje nie pozwalają się oderwać. „Storks” jest bardziej szalone i dzikie, niż poprzednie dzieło braciszków w animacji („Dobry dinozaur”), co fanom dźwiękowych smaczków i detali spodoba się bardzo. Za tę fantazję ode mnie będzie 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Stork Mountain
  • 2. Our New Phones
  • 3. Boss
  • 4. Orphan Tulip
  • 5. I Want a Baby Brother
  • 6. Bored, Bored, Bored
  • 7. Ninja Force Attack
  • 8. Monumental Screw Up
  • 9. The Baby Factory
  • 10. Deliver This Thing
  • 11. Five More Minutes, and Then We Stop
  • 12. Good Day Orphan Tulip
  • 13. Wolf Pack
  • 14. Fleeting Moments, Precious Moments
  • 15. You’ll Find Your Family
  • 16. Suddenly, You’re in a Suit
  • 17. Wolf Pack Minivan
  • 18. Defusing Diamond Destiny
  • 19. I Have the Missing Piece
  • 20. Tulip’s Family
  • 21. Gentrification
  • 22. Return to Cornerstone
  • 23. They Don’t Deliver Babies
  • 24. Sphericus
  • 25. Hand Over the Package
  • 26. A Million Babies
  • 27. Destroy the Baby Machine
  • 28. This Is Our Mission
  • 29. Always Deliver
  • 30. Holdin’ Out – The Lumineers
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...