Snatch
Kompozytor: John Murphy, różni wykonawcy
Rok produkcji: 2000
Wytwórnia: Universal / TVT Soundtrax
Czas trwania: 57:41 min.

Ocena redakcji:

 

Po sukcesie „Porachunków” Guy Ritchie wysoko zawiesił poprzeczkę, jeśli chodzi o komedie gangsterską z UK a la Quentin Tarantino. Choć wydawało się to niemożliwe, udało się mu ją przeskoczyć dzięki jeszcze lepszemu „Przekrętowi”. Tutaj znów mamy masę bohaterów, którzy chcą zdobyć pewien drogocenny przedmiot – tym razem diament. Żydzi, Amerykanie, Ruscy, Cyganie, szef ustawiający walki i karmiący ludźmi swoje świnie, Kuloodporny Tony i pewien piesek – dzieje się wiele, humor jest ostry, a akcja zapieprza niczym Michael Schumacher w bolidzie Formuły 1.

 

murphy-2552536-1590001482I tak jak w poprzednim filmie, tak i tutaj mamy do czynienia z wariacką kompilacją piosenek, przeplataną dialogami, czasem naprawdę dowcipnymi, jak w przypadku „Zee Germans”, „Avi Arrives” czy „Shrinking Balls”. Powraca też kompozytor John Murphy, ale jego robota jest ograniczona tylko do jednego utworu. „Hava Nagila” to skoczna melodia zabarwiona żydowskim klimatem – wolny akordeon i charakterystyczna gra skrzypiec, coraz bardziej przyspieszającą, zapętlona (brakuje tylko zaśpiewu „Szalom”). To jednak tylko fragment tego szalonego świata, do jakiego zapraszają nas producenci płyty.

 

Krążek zaczyna się elegancko, dynamicznie i skocznie, gdyż taki jest „Diamond” – to niejako wizytówka oraz znak rozpoznawczy tego dzieła. Charakterystyczny kontrabas, jazzowa perkusja, odrobina elektroniki i jest taki klimat, że można nawet do tego kawałka tańczyć. Równie mocny i przebojowy jest noise’y-techno o nazwie „Supermoves”, jednak tuż po chwili następuje gwałtowna zmiana brzmienia na klasyczne, hiszpańskie rytmy. Atmosfera się jednak uspokaja dzięki nieśmiertelnemu klasykowi od The Stranglers, których „Golden Brown” pozwala się odprężyć.

 

snatch2-2014186-1590001732Po tym numerze album leci w stronę funku oraz reggae, by w końcu zaserwować aż trzy mocne strzały. Pierwszym jest niebezpiecznie pulsujące oraz świszczące niczym elektryczny bat „Disco Silence”, opisujące scenę zabójstwa psa przez sforę. Drugim mroczne i niepokojące „Angel” od niezawodnego Massive Attack, a trzecim agresywne „Fuckin’ In the Bushes” grupy Oasis (konfrontacja z Cyganami). Zatem co utwór, to uderzenie zapadające w pamięć.

 

„Snatch” to soundtrack dość niejednoznaczny i niełatwy w ocenie. Z jednej strony znajdziemy na nim kilka nieśmiertelnych klasyków, ale z drugiej przeszkadza monotonne brzmienie reggae oraz inne wstawki „czarnej” muzyki, niezbyt pamiętnej. Także bardzo skromny udział Johna Murphy’ego nie pomaga. Powiem krótko – muzycznie „Przekręt” nie do końca wypalił i ode mnie dostaje mocne trzy nutki z połówką.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Kuasehfgaiurgh (dialog)
  • 2. Diamond – Klimt
  • 3. Supermoves – Overseer
  • 4. Hernando’s Hideaway – The Johnston Brothers
  • 5. Zee Germans (dialog)
  • 6. Golden Brown – The Stranglers
  • 7. Dreadlock Holiday – 10cc
  • 8. Hava Nagila – John Murphy & Daniel L. Griffiths
  • 9. Avi Arrives (dialog)
  • 10. Cross The Track (We Better Go Back) – Maceo & The Macks
  • 11. Disco Science – Mirwais
  • 12. Nemesis (dialog)
  • 13. Hot Pants (I’m Coming, Coming, I’m Coming) – Bobby Byrd
  • 14. Lucky Star – Madonna
  • 15. Come Again! (dialog)
  • 16. Ghost Town – The Specials
  • 17. Shrinking Balls (dialog)
  • 18. Sensual Woman – The Herbaliser
  • 19. Angel – Massive Attack
  • 20. RRRR…. Rumble (dialog)
  • 21. Fuckin’ in the Bushes – Oasis
  • 22. Avi’s Declaration (dialog)
  • 23. Don’t You Just Know It – Huey “Piano” Smith & the Clowns
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...