• S.W.A.T.
  • Jane Got a Gun
  • War Machine
  • Monster Calls, A
  • Girl on the Train, The

Lock, Stock and Two Smoking Barrels

data publikacji: 21/09/2016

Porachunki

Lock, Stock and Two Smoking Barrels

"...każdy znajdzie tutaj coś dla siebie..."

Kompozytor: John Murphy & David A. Hughes, różni wykonawcy

Rok produkcji: 1998

Wytwórnia: Island Records / Maverick

Czas trwania: 62:54 min.

 

Brytyjskie kino gangsterskie na przełomie wieków przeżywało renesans. W dużej mierze było to zasługą Guya Ritchie’ego oraz jego debiutanckich „Porachunków” – pokręconej komedii, opisującej barwny półświatek, gdzie cała intryga skupia się na dwóch zabytkowych strzelbach. W filmie tym objawił się aktorski talent m.in. Jasona Stathama oraz Vinniego Jonesa – od tego momentu etatowych brytyjskich twardzieli. Klimatu dopełnił natomiast kapitalny zestaw muzyczny.

 

Reżyser miesza score instrumentalny z piosenkami sprzed lat, a dodatkowo jeszcze na albumie wpleciono w całość filmowe dialogi. Ilustracja to robota debiutującego na tym polu Johna Murphy’ego, wspieranego przez klawiszowca epoki nowej fali Davida A. Hughesa (ex-OMD).

 

O dziwo, ten dziwaczny misz-masz robi swoje i słucha się z ogromną frajdą. Na początek jest brit popowa (gatunek muzyczny, czerpiący garściami z rocka lat 60. oraz 70., spopularyzowany przez zespoły Oasis i Travis) petarda w postaci „Hundred Mile High City”. Potem skręcamy w stronę soulu od mistrza Browna oraz reggae – idealne pod zioło („Police and Thieves”), chociaż nie jestem wielkim fanem tego gatunku.

 

I gwałtowny wjazd we współczesny soul (dwukrotnie pojawiające się „18 With a Bullet” – ja wolę oryginał), by wrócić do rock’n’rolla, dzięki wspaniałej Dusty Springfield oraz wystrzałowemu Robbiemu Williamsowi z energetycznym „Man Machine”. Dalej wyróżnia się transowe „Walk Tihs Land”, punkowe „I Wanna Be Your Dog”, rock’n’rollowe „Liar, Liar” (te klawisze i gitara!) czy mechaniczne „Oh, Girl”. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

 

Score duetu Murphy/Hughes nie jest zbyt długi, a i jego jakość bywa dyskusyjna. Klimatem przypomina klasykę kryminałów z lat 70. – funkowa gitara, delikatne flety. Jednak jest to za krótkie, zbyt skromne i za bardzo zdominowane przez piosenki by zwrócić na te nuty uwagę na dłużej – tym bardziej, że w kawałki te poprzecinano dialogami i często muzyka zwyczajnie ginie w tle. Wyjątkiem jest tu przearanżowana melodia z „Greka Zorby” – jeden z highlightów filmu, z dołączoną gitarą elektryczną, która daje takiego kopa, że głowa mała.

 

„Porachunki” na ekranie mają tak specyficzny klimat, że nie można go nie docenić. Album to natomiast taki post-tarantinowski miks wszystkiego po trochu, tworzący właściwie kompletny zapis całej ścieżki dźwiękowej. Dialogi, nawet jeśli zabawne, zdecydowanie nie sprawdzają się poza ekranem, gdzie wydatnie współtworzą charakterystyczny świat pełen nie do końca inteligentnych bandziorów. Za całokształt niech więc będzie naciągana czwórka.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Hundred Mile High City – Ocean Colour Scene

02.

It’s a Deal, It’s a Steal (dialog)

03.

The Boss – James Brown

04.

Truly, Madly, Deeply – Skanga

05.

Hortifuckinculturist (dialog)

06.

Police and Thieves – Junior Murvin

07.

18 With a Bullet – Lewis Taylor & Carleen Anderson

08.

Spooky – Dusty Springfield

09.

The Game

10.

Muppets (dialog)

11.

Man Machine – Robbie Williams

12.

Walk This Land – E-Z Rollers

13.

Blaspheming Barry (dialog)

14.

I Wanna Be Your Dog – The Stooges

15.

It’s Kosher (dialog)

16.

Liar, Liar – The Castaways

17.

I’ve Been Shot (dialog)

18.

Why Did You Do It – Stretch

19.

Guns 4 show, knives for a pro (dialog)

20.

Oh Girl – Evil Superstars

21.

If the Milk Turns Sour (zawiera dialog)

22.

Zorba the Greek

23.

I’ll Kill Ya (zawiera dialog)

24.

The Payback – James Brown

25.

Fool’s Gold – The Stone Roses

26.

It’s Been Emotional (dialog)

27.

18 With a Bullet – Pete Wingfield

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz