Raggedy Rawney, The
Kompozytor: Michael Kamen
Rok produkcji: 1988
Wytwórnia: Silva Screen
Czas trwania: 40:24 min.

Ocena redakcji:

 

Debiut reżysersko-scenopisarski Boba Hoskinsa z pewnością nie jest arcydziełem kinematografii brytyjskiej, ale to całkiem ciekawe spojrzenie na wojnę z perspektywy osób trzecich może pochwalić się znakomitym początkiem, niezłym aktorstwem i osobliwym, tajemniczym klimatem, przenikającym dziejącą się pośród Cyganów opowieść.

 

Do jej zilustrowania zaprzęgnięto Michaela Kamena, co jest oczywistym następstwem znajomości nawiązanej przy okazji występów Hoskinsa w „Brazil” i „Mona Lisa”. Zapewne bez podobnych koneksji, po tak dużych hollywoodzkich sukcesach kompozytora („Lethal Weapon” i „Die Hard”) byłoby problemem pozyskać go do niewielkiej w sumie, i dziś już zupełnie zapomnianej, produkcji europejskiej.

 

Ową skromność słychać zresztą w skomponowanej przezeń muzyce, jaka opiera się właściwie tylko na prostych dźwiękach syntezatora (Kurzweil 250) i oboju. Minimalizm panuje także w sferze tematycznej, która nie porywa ani chwytliwymi melodiami, ani pamiętnymi motywami, acz zachowuje stosowne zróżnicowanie. Za wyjątkiem kilku ścieżek (wieńczące album „The Children” i utwór tytułowy) nie wybija się więc jakoś szczególnie – tak w filmie, dla którego stanowi tylko trafną brzmieniowo tapetę, jak i tym bardziej na płycie, przez którą momentami naprawdę ciężko jest przejść, pomimo jej krótkiego metrażu.

 

kamen-9680368-1590000981Ponieważ jest to produkcja dość posępna, o gorzkim posmaku, to i w sferze dźwiękowej dominują raczej ponure nuty, aczkolwiek maestro nie stroni od fragmentów lirycznych („Jessie and Tom”) czy stricte przygodowych („The Horse Race”). Lecz ograniczenia instrumentalne mocno hamują jakość tychże, a cały score brzmi po latach strasznie archaicznie i topornie. Mimo to niektórych z nich warto posłuchać, choćby z ciekawości, powiedzmy, historycznej. Słychać tu bowiem kilka intrygujących zalążków melodii, jakie Kamen przetworzy w późniejszym etapie kariery (przykładowe „The Officer” to nic innego, jak temat chińskich przestępców z „Lethal Weapon 4”), jak i kilka zapożyczeń z prac wcześniejszych (charakterystyczne dla wspomnianego „Die Hard” elektroniczne ‘tąpnięcia’).

 

Nic jednak dziwnego, że na tym tle najlepiej wypadają utwory źródłowe, które odgrywają w ekranowej historii dość ważkie role. Autorem większości – poza przejmującym „Funeral Lament” – jest John Tams, który wcielił się też w rolę Blakeya, a poza tym znany jest także z telewizyjnej serii o Richardzie Sharpe. Jego kawałki wprowadzają nieco życia do materiału, ale nie na tyle, by znacząco podnieść jego ogólną wartość. W samym filmie pojawia się ich zresztą więcej – na albumie nie znajdziemy „Pretty Girls Never Cry”, „And When I Dance” i “Poor Old Tom”, choć osobiście wątpię, czy ich obecność cokolwiek by zmieniła.

 

Jest to wszak kompozycja bardzo hermetyczna, z którą problemy będą mieć zarówno fani kompozytora, jak i ewentualni miłośnicy filmu. Ten jest jednak niezbyt znany i chyba nawet nie doczekał się dystrybucji w Polsce, co sprawia, że w ostatecznym rozrachunku – mimo, iż nie jest to ilustracja kompletnie zła i nijaka – trudno szczerze polecić mi komukolwiek rzeczony krążek. 2,5 nutki to moja ostateczna ocena.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. The Tribe
  • 2. You Should See Nellie Pass Water (dialogue) – Bob Hoskins & The Cast
  • 3. Caravans
  • 4. The Horse Race
  • 5. Farmyard
  • 6. Rolling Home – John Tams
  • 7. Jessie and Tom
  • 8. Daisy Chain
  • 9. Wedding Dress
  • 10. Bullroarer / Band of Lace – John Tams
  • 11. Peanock Polka (Darky's Polka) – John Tams
  • 12. Simon Drowned
  • 13. Funeral Lament – Maggie Bell
  • 14. Prayer
  • 15. The Officer
  • 16. The Children
  • 17. The Raggedy Rawney
2
Sending
Ocena czytelników:
2 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...