Molly’s Game
Kompozytor: Daniel Pemberton
Rok produkcji: 2018
Wytwórnia: Sony
Czas trwania: 55:03 min.

Ocena redakcji:

 

Aaron Sorkin – nie ma obecnie drugiego takiego scenarzysty, który narzucałby swój styl każdemu filmowi. Ale po 25 latach pisania fabuł autor doszedł do wniosku, że sam przeniesie jakąś na ekran. Debiutem była adaptacja wspomnień Molly Bloom, byłej narciarki, która prowadziła najbardziej elegancki dom gry dla osób z wyższych sfer. Mamy typowe serwowanie błyskotliwych dialogów, mieszający się ze sobą świat polityki, celebrytów, biznesu oraz parę zaskakujących zwrotów akcji. Do tego jeszcze rewelacyjna Jessica Chastain w roli głównej i mamy kolejne dzieło ze znakiem jakości Sorkina.

 

Równie intrygująca wydaje się oprawa muzyczna. Debiutujący reżyser tym razem postanowił dać szansę rozchwytywanemu od paru lat Danielowi Pembertonowi. Brytyjski maestro pracował przy filmie „Steve Jobs”, do którego Sorkin napisał scenariusz, więc decyzja ta nie była w żaden sposób zaskakująca. Sam Brytyjczyk staje się też gwarancją naprawdę dobrej jakości, więc o wynik i ostateczny efekt można było być spokojnym.

 

pembertondaniel-3512624-1590001306Jest to jednocześnie najbardziej przebojowa praca w dorobku maestro, przypominająca troszkę ilustrację z heist movies czy kryminałów lat 70., tylko w bardzo przyspieszonym, nawet… tanecznym stylu. Czuć to od samego początku, gdzie w „Staring Down a Mountain” mamy wrzuconą przyciężką gitarę elektryczną (w środku bardzo mocno tnie, niczym w temacie Jokera z „Mrocznego rycerza”), niejako falującą perkusję, pstryknięcia oraz elektronikę. To właśnie ten zestaw dźwięków jest fundamentem całej pracy.

 

Zadanie tej ilustracji jest bardzo proste: pokazanie wielkich ludzi tego świata podczas karcianych gier. Stąd tak dużo tutaj dynamiki. Podrapany, perkusyjny popis w „Set It Up” z bujającą gitarą, podparte elektroniką „Play Your Hand” z tnącymi solówkami oraz chwytliwą melodią, pozornie spokojne „Cut the Pack”, agresywniejsze „The Russians” (tu elektronika brzmi niczym podrasowana kosiarka) czy rock’n’rollowe „Red & Black” oraz wręcz transowe „House of Cards” to prawdziwe petardy, dostarczające masy frajdy. A skoro jest to świat wielkich pieniędzy, które przechodzą z ręki do ręki w takim tempie, że nie można się łatwo zorientować, więc i brzmienie musiało być odpowiednio szybkie i efektowne.

 

To tylko jedna z twarzy tej pracy, bo druga to już underscore oraz fragmenty próbujące się skupić na samej bohaterce. Są one bardziej wyciszone, stonowane w porównaniu do reszty oraz mniej przyjemne – jak krótkie „Molly’s Dream” na fortepian, pełne tykającej elektroniki „Intruder” lub „The Rake”. Lecz i na tym polu zdarza się kilka intrygujących ścieżek. Melancholijne „Scars” z ciepłymi klawiszami czy finałowe „All the Beauty in the World”, które z każdą sekundą nabiera rozmachu godnego blockbusterów, choć początek utworu jest bardziej á la Cliff Martinez.

 

Nie wiem jak Daniel Pemberton to robi, ale kolejny raz stworzył niebanalną, intrygującą oraz zaskakująco chwytliwą muzykę. „Molly’s Game” ma pazur i jest wyrazista niczym nasza główna bohaterka, a jednocześnie ma wiele twarzy oraz barw, przez które trudno przejść obojętnie. Jeśli ktoś kilka lat temu założyłby się, że ten zdolny Anglik będzie rozdawał karty w świecie muzyki filmowej, dziś zgarnąłby wielki majątek. Gramy dalej?

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Staring Down a Mountain
  • 2. Raided
  • 3. Molly’s Journey
  • 4. Set It Up
  • 5. Play Your Head
  • 6. Area Codes
  • 7. Cut the Pack
  • 8. Red & Black
  • 9. Pocket Kings
  • 10. The Rake
  • 11. House of Cards
  • 12. It Had to End
  • 13. The Playmates
  • 14. The Russians
  • 15. Molly’s Dream
  • 16. Intruder
  • 17. Scars
  • 18. Beyond Your Means
  • 19. Therapy Session
  • 20. All the Beauty in the World
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...