Miss Sloane
Kompozytor: Max Richter
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Europacorp
Czas trwania: 46:05 min.

Ocena redakcji:

 

Kino z wielkim biznesem oraz śliską polityką w tle złapało wiatr w żagle po realizacji serialu „House of Cards”. Kolejną próbą uszczknięcia sobie kawałka z tego tortu jest film Johna Maddena, „Miss Sloane”, będący zgrabną imitacją scenariopisarskiego stylu Aarona Sorkina. Niby kolejna obserwacja działań lobbystów w sprawie ustawy związanej z dostępem do broni, jednak uwagę najmocniej przykuwa rewelacyjna Jessica Chastain w roli tytułowej, która za tę rolę otrzymała nominację do Złotego Globu. A jak sobie radzi warstwa muzyczna?

 

Reżyser do tej pory korzystał z usług albo Stephena Warbecka („Zakochany Szekspir”, „Dowód”) albo Thomasa Newmana („Dług”, dwie części „Hotelu Marigold”) i po cichu liczono na pojawienie się któregoś z tej dwójki. Tym większe zakłopotanie sprawił wybór Maxa Richtera, którego nikt się raczej nie spodziewał. Tak samo, jak tego, co stworzył ten bardzo uzdolniony Niemiec.

 

Podobnie jak w omawianym niedawno „Morgan” maestro sięga po mieszankę elektroniczno-symfoniczną, budując mroczny klimat całości. Muzyka z jednej strony ma tworzyć suspens, z drugiej zaś próbuje pokazać sposób funkcjonowania pani Sloane. I to świetnie przedstawia „Wheels Withins Wheels” – pozornie powolny i spokojny zbiór ambientowy, który po minucie zaczyna iść w retro-elektronikę, przyspieszając niczym nasza bohaterka próbująca przewidzieć kolejne ruchy przeciwników (perkusja). Podkręca adrenalinę, w czym pomagają miejscami zgrabnie wplecione smyczki („A Question of Adrenaline”). Temat pani Sloane jeszcze powróci choćby w wariacji solo na fortepian czy wyciszonym „The Screw Turning”.

 

Underscore jest w sporej części oparty na elektronicznym podłożu, do którego czasem dochodzą inne instrumenty: spokojny, lecz głęboki fortepian („Night Town Journey”), pulsujący bas („The Screw Turning”) czy falujące smyczki („Questions and Answers”). Ale tak naprawdę liczą się syntezatorowo-ambientowe popisy. Jeśli potrafią podbudować rytm, brzmiąc troszkę staroświecko („Mementum”), to jest naprawdę świetnie. Czasami zdarzają się niespodzianki – jak bardzo klasyczne w formie i oparte na plumkających skrzypcach „Hotel for Two” oraz początek „Stalking” – które dodają troszkę świeżości. Ale dominują popisy á la Cliff Martinez. Pełne chłodu, wręcz falowych uderzeń („She Is Standing Right Here”), ze sporadycznymi wejściami smyczków (rozpędzone „Data Stream”, elegijne „Little Requiem” czy spokojniejsze „Only Believe”), potrafią znużyć. Te fragmenty powtarzają się dość często, próbując pokazać stan psychiczny naszej protagonistki, coraz bardziej uzależnionej od swej pracy.

 

Richter nie tworzy tutaj niczego nowego, ale swoje zadanie wykonuje w stopniu zadowalającym. „Miss Sloane” jest odpowiednio mroczna, buduje napięcie dość przystępnie (poza drobnymi plamami ambientu w tle), chociaż score nie zostaje na dłużej w głowie. Nie mniej doceniam klimat oraz temat przewodni, a także oddziaływanie w filmie. Za to daję naciąganą trójkę z plusem.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Wheels within Wheels
  • 2. A Question of Adrenaline
  • 3. Night Town Journey
  • 4. Questions and Answers
  • 5. Hotel for Two
  • 6. Mementum
  • 7. Semaphore?
  • 8. Stalking
  • 9. The Screw Turning
  • 10. She Is Standing Right Here
  • 11. Data Stream
  • 12. Little Requiem
  • 13. Information Architecture
  • 14. Closing In
  • 15. Interior Texture
  • 16. Only Believe
  • 17. Miss Sloane Solo
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...