Dallas Buyers Club
Kompozytor: różni wykonawcy
Rok produkcji: 2013 / 2014
Wytwórnia: Relativity Music Group / Sony
Czas trwania: 64:30 min.

Ocena redakcji:

 

Akcja filmu Jean-Marca Vallée rozgrywa się w Teksasie lat 80. i opowiada o walce zarówno z AIDS, systemem prawnym, jak i z samym sobą oraz swoimi uprzedzeniami. Logicznym byłoby więc sądzić, że soundtrack zasili odpowiednia dawka country i folk, z dodatkiem rzewnej, poetyckiej ilustracji, tak jak to miało miejsce kilka lat temu w „Brokeback Mountain”. Nic jednak bardziej mylnego.

 

Zarówno film, jak i album – częściowo jedynie obrazem inspirowany, o czym informuje stosowny napis na okładce – wypełnia cała masa intensywnych dźwięków z bardziej współczesnych gatunków, jak trance, techno, rock, pop… Co prawda niektóre ze ścieżek mają wyraźny posmak amerykańskiej prerii, a ckliwe, stonowane fragmenty z gitarą na czele również tu znajdziemy (choć ilustracji stricte brak), ale należą one do zdecydowanej mniejszości. Gros zawartych na płycie przebojów tryska natomiast energią równą bohaterowi tej produkcji, Ronowi Woodroofowi, w którego brawurowo wcielił się Matthew McConaughey, i którego doceniła właśnie Amerykańska Akademia Filmowa.

 

W kontekście całej historii, jak i jej tła, taki wybór może odrobinę dziwić, a i sam krążek nie kojarzy się jednoznacznie z danym tytułem, plasując się raczej w kategorii przypadkowych, luźno promujących film składanek. To niewątpliwie minus tego wydawnictwa, na okładce którego nawet nasz charyzmatyczny kowboj bezradnie rozkłada ręce, robiąc dobrą minę do złej gry. Cóż jednak z tego, skoro wspomniany miks dobrze wybrzmiewa w uszach?

 

Ponad godzina materiału zlatuje bardzo szybko, a płyta jest odpowiednio spójna i na tyle rozrywkowa, że spokojnie poradzi sobie zarówno na zakrapianej imprezie, w pędzącym po trzypasmówce lub stojącym w korku aucie, jak i w zaciszu domowego ogniska, przy kubku gorącego kakao. Daleko tu co prawda do soundtrackowej rewolucji – jak pisałem, to raczej typowy średniaczek – lecz nie zmienia to faktu, że to solidna porcja chwytliwych taktów, jakich słucha się bez znużenia od pierwszej do…

 

…no cóż, niekoniecznie do ostatniej (mi)nuty, bowiem druga część albumu wyraźnie odbiega jakością oraz klimatem od wcześniejszych hitów. To oczywiście opinia czysto subiektywna, a sam ich odbiór zależy od osobistych preferencji, niemniej gdzieś tak od akustycznej wersji „Mad Love” płyta traci trochę ze swej początkowej dynamiki, a do materiału wkrada się coraz więcej przeciętnych, a nawet słabych utworów i wątpliwej klasy przeróbek (chociażby bezjajeczne „Stayin' Alive”).

 

Ostatecznie jednak „Music from and inspired by Dallas Buyers Club” broni się całkiem nieźle. Nie jest to co prawda tytuł, w jaki gorąco polecał bym zainwestować tuż po wyjściu z kina, ale po uprzednim wyzbyciu się jakichkolwiek niechęci i oczekiwań, czas przy nim spędzony może okazać się całkiem pozytywnym i takoż nastrajającym doświadczeniem, do którego elementów będziemy z stanie wrócić jeszcze nie raz.

 

P.S. A TUTAJ pełna lista wykorzystanych w filmie przebojów. Z kolei w zwiastunach filmu użyto „What Makes a Good Man” grupy The Heavy i „You Ain't Alone” formacji Alabama Shakes.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Sweet Thang – Shuggie Otis
  • 2. Following Morning – The Naked And Famous
  • 3. Hell and Back – The Airborne Toxic Event
  • 4. Ready to Be Called On – My Morning Jacket
  • 5. Life of the Party – Blondfire
  • 6. The Walker (Ryeland Allison remix) – Fitz & The Tantrums
  • 7. Shudder to Think – Tegan & Sara
  • 8. Mad Love (acoustic) – Neon Trees
  • 9. Main Man – Portugal. The Man
  • 10. Stayin' Alive – Capital Cities
  • 11. Romance Languages – Cold War Kids
  • 12. Burn It Down (Innerpartysystem remix) – AWOLNATION
  • 13. After the Scripture – Manchester Orchestra
  • 14. City of Angels (acoustic) – Thirty Seconds To Mars
  • 15. Main Man (live) – T. Rex
  • 16. Life is Strange – T. Rex
3
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...