All The Way
Kompozytor: James Newton Howard
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Decca
Czas trwania: 54:21 min.

Ocena redakcji:

 

Dla wielu osób kino polityczne wydaje się nudne i strasznie hermetyczne. I nie jestem zdziwiony tymi opiniami, ale z drugiej strony tak fascynujące są rzeczy związane z władzą, że muszą o tym powstawać filmy. I w tym roku telewizja HBO postanowiła przybliżyć sylwetkę Lyndona B. Johnsona, który objął urząd po zamordowaniu Johna F. Kennedy'ego. „Do końca” pokazuje życie tego polityka od momentu objęcia urzędu aż do wyborów w 1964 roku, akcentując mocno walkę mającą na celu wprowadzenie ustawy o prawach obywatelskich. Film ogląda się znakomicie, co jest zasługą świetnej reżyserii oraz wybitnej roli Bryana Cranstona.

 

Na dalszym planie solidną robotę odwala muzyka. Wybór kompozytora był tutaj co najmniej zastanawiający. Reżyser Jay Roach współpracował wcześniej z Theodorem Shapiro („Trumbo”) – zaś producent. Steven Spielberg. wiadomo, z czyich usług korzysta. Ja mam jednak pewną teorię na temat angażu (pewnie błędną, ale co mi tam). Skoro bohaterem był LBJ, a na drugim planie przewijał się MLK podsłuchiwany przez FBI, to uznano, że i kompozytor musi mieć trzyliterowe inicjały. I tak w projekcie pojawił się JNH, czyli James Newton Howard.

 

howard-3774569-1590000938Maestro sięga po niezawodną i skuteczną Americanę (ostatnio wykorzystaną m.in. w „Idach marcowych” i „House of Cards”), czyli jest podniośle, patetycznie, ale też bardzo delikatnie. Wybijają się łagodne smyczki i elegijna wręcz trąbka. Ten poważny nastrój czuć już w otwierającym całość „After The Shooting” oraz dłuższym „The Oval Office”, nie pozbawionym odrobiny nadziei. W takich momentach pojawiają się drobne wejścia harfy (druga część „House nad Senate” z dosadniejszą obecnością skrzypiec, „Signing Ceremony”). Ten ton dominuje przez większość score'u trwającego niecałą godzinę. I nawet jeśli soundtrack wydaje się jednostajny, to potrafi parę razy chwycić za serce („Freedom Summer” czy wsparte werblami „I'm Coming To You”).

 

Żeby jednak nie było tak słodko, musi pojawić się mroczniejszy fragment. Nie dziwi to, bo walka o prawa obywatelskie nie obyła się bez rozlewu krwi. Wtedy odzywa się zarówno mało przyjazna elektronika („Freedom Riders”), jak i militarne werble (złowrogie „Stand Up!”). Te fragmenty są na szczęście dość krótkie i nie pozwalają się nudzić. Podobnie jest z minorowym „FBI To Mississippi”, gdzie pod koniec wybija się bardzo niepokojący fortepian, czy wspartym na melancholijnej elektronice w tle „Fannie Lou Hamer”.

 

Trudno właściwie wyłuskać tu jakieś motywy czy fragmenty bardziej liryczne, a cała kompozycja pozostaje raczej w cieniu filmu. Słychać w muzyce wpływy „Szóstego zmysłu” (początek) oraz „Mrocznego rycerza” (temat z „The Oval Office" bardzo pachnie Harveyem Dentem), a także z dokonań Johna Williamsa („It Takes a Carpenter”) czy „Frost/Nixon” Zimmera („That Never Stopped You"). Jednak mimo tych silnych inspiracji, maestro daje sobie radę i zgrabnie żongluje emocjami (kapitalny utwór tytułowy czy dwa finałowe).

 

 

„All The Way” nie jest niczym nowym w dorobku samego JNH, jak i kina politycznego, ale ze swojego podstawowego zadania wywiązuje się z nawiązką. Doceniło to środowisko, przyznając nominację do nagrody Emmy (ostatecznie powędrowała ona do „Nocnego recepcjonisty”). Kompozytor utrzymuje tutaj bardzo solidny poziom, który dla wielu pozostaje wciąż nieosiągalny. Porządny warsztat, zrealizowany bez fajerwerków oraz zbędnego popisywania się, dobrze sprawdza się na ekranie. Mocna trójeczka z połówką.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. After The Shooting
  • 2. The Oval Office
  • 3. House and Senate
  • 4. Signing Ceremony
  • 5. Vietnam Begins
  • 6. Freedom Riders
  • 7. LBJ Orders Strikes
  • 8. Chaney Eulogy
  • 9. Stand Up!
  • 10. Ladybird Comforts LBJ
  • 11. On The Lake
  • 12. Freedom Summer
  • 13. FBI To Mississippi
  • 14. I'm Coming for You
  • 15. Fannie Lou Hamer
  • 16. Church Basement
  • 17. It Takes a Carpenter
  • 18. That Never Stopped You
  • 19. All The Way
  • 20. Men's Room Scandal
  • 21. Delegate Compromise
  • 22. The FBI Tapes MLK
  • 23. People Turn On You So Fast
  • 24. War On Poverty
  • 25. New Orleans Speech
  • 26. Election Night
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...