W tegorocznej, trzeciej edycji konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku zarówno w głosowaniu jurorów, jak i publiczności zwyciężyła muzyka z serialu „Król” stworzona przez Atanasa Valkova. Ścieżka dźwiękowa wyróżnia się połączeniem dawnych melodii żydowskich z polską muzyką lat 30. XX wieku.
Serial „Król” opowiada historię mafii budzącej postrach w Warszawie niedługo przed wybuchem II wojny światowej. Tytułowy bohater – żydowski bokser, a zarazem gangster – zostaje wciągnięty w spisek, który może zmienić losy państwa. Produkcja została nagrodzona statuetką Orła 2021 w kategorii „Najlepszy serial fabularny”. Motywy muzyczne skomponowane przez Valkova świetnie odwzorowują stany emocjonalne postaci, a także oddają klimat miasta. Zestawienie klasycznych i etnicznych instrumentów z elektroniką sprawia, że widz zostaje wciągnięty w świat przedwojennej Warszawy dopełniony nutą współczesności.
Spośród kilkudziesięciu soundtracków powstałych w 2020 roku wyselekcjonowaliśmy 10 tytułów, z których grono dziennikarzy, krytyków i blogerów związanych z branżą filmową, muzyczną oraz gamingową wyłoniło najlepszą propozycję. Nominacje otrzymali: Hania Rani za film xABo: Ksiądz Boniecki, Colin Stetson i Sarah Neufeld za film 25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy, Antoni Komasa-Łazarkiewicz oraz Mary Komasa za film Szarlatan, Marcin Przybyłowicz, Piotr T. Adamczyk i Paul Leonard-Morgan za grę Cyberpunk 2077, Bartosz Chajdecki za serial Chyłka, Michał Jacaszek za film Sala samobójców. Hejter, Jimek za film W lesie dziś nie zaśnie nikt, Cris Velasco za grę Carrion, Resina za grę Vampire: The Masquerade – Shadows of New York oraz Łukasz Targosz za serial W głębi lasu.
Nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku została wręczona w trakcie Gali FMF w trzech sezonach, która odbyła się w ramach wydarzenia Kraków Culture Summer. Twórcy wyróżnienia za najlepszą autorską muzykę stworzoną do polskiej produkcji – filmu, serialu lub gry komputerowej – stawiają sobie za cel wspieranie rynku fonograficznego oraz promocję twórców na arenie międzynarodowej.
0 komentarzy