X-Men 2: X-Men United – Limited Edition
Kompozytor: John Ottman
Rok produkcji: 2012
Wytwórnia: La-La Land Records
Czas trwania: CD 1 - 61:39, CD 2 - 51:36 min.

Ocena redakcji:

 

John Ottman nie jest może najbardziej rozpieszczanym kompozytorem w Hollywood, ale jego kolaboracja z Bryanem Singerem cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wytwórni płytowych. Potwierdzeniem tego zarówno tegoroczne, rozszerzone wydanie partytury do „Superman Returns”, jak i pochodząca z roku ubiegłego, limitowana do 3,5 tys. egzemplarzy dwupłytowa edycja specjalna ścieżki dźwiękowej do sequela „X-Men”.

 

Podstawowy krążek muzyki z tegoż filmu swego czasu pozytywnie oceniłem i zdanie me podtrzymuję – to porządna, pełnoorkiestrowa muzyka, bardzo dobrze spisująca się w obrazie, jak i nieźle radząca sobie na zgrabnej płycie zamkniętej w godzinie materiału. Mimo tego czuć było brak kilku dość ważnych w kontekście fabuły utworów, z fantastycznym, opartym o „Requiem” Mozarta prologiem. Ich obecność nadrabia bogate wydanie La-La Land, które proponuje słuchaczom także lepszy dźwięk, chronologicznie ułożoną tracklistę oraz parę bonusowych wersji alternatywnych – a to wszystko za niespełna 25 $.

 

ottman-7049157-1590000999I trzeba przyznać, że początki są naprawdę świetne – odpowiednio uzupełniona o nuty przewodnie X2, legendarna fanfara Alfreda Newmana sprawnie przechodzi w temat główny filmu w swej czystej postaci, a następnie wspomniany prolog, którego siła dosłownie wgniata w fotel. Ten z kolei przechodzi w spokojniejsze, by nie powiedzieć odprężające „Alkali Lake”, od którego niewiele minut musi upłynąć do pięknego „Cerebro” oraz efektownego „Sneaky Mystique”… I choć wszystkie najważniejsze tematy słyszeliśmy już na podstawowym wydawnictwie (aczkolwiek nie zawsze te same nazwy utworów oznaczają ten sam materiał), to jednak i tutaj słucha się ich rewelacyjnie, a płynność muzyki i jej bogactwo potrafią zaskoczyć po raz kolejny (wielce klimatyczne chóry z wiodącym niemieckim wokalem w „Meeting Nightcrawler” to jeden z wielu detali, które możemy tu odkryć).

 

Problem zaczyna się wraz z mijającym czasem, kiedy to do znanych nam już motywów dochodzi cała masa mniej przyjaznego, częstokroć ciężkiego underscore’u, który potrafi dać się we znaki tym mocniej, im głębiej w tracklistę wejdziemy. Tym samym rozbita na dwa krążki kompozycja zaczyna raczej męczyć, niż bawić – szczególnie, że nagle okazuje się, iż lwia jej część, to bynajmniej nie pompatyczna muzyka akcji (choć tej również nie brak), tudzież urocza liryka pokroju wspomnianego „Cerebro”, lecz pomysłowy, acz wielce posępny dramatyzm i okazjonalny suspens, który trudno docenić i przetrawić poza ekranem.

 

Jakkolwiek nie ujmuje to nic ani klasowej kompozycji Ottmana, ani wspaniale przygotowanemu wydaniu Lali, to ostatecznie nadaje się ono tylko dla największych maniaków danej produkcji – oni docenią szczegółowość tej pozycji i jej kompletność (blisko dwie godziny grania!). I to dla nich przeznaczone są takie atrakcje, jak m.in. dwie różne wersje (jedna dłuższa od drugiej) potężnej suity z filmu, poprzecinane dodatkowo, podobnie potraktowanym „Evolution Leaps Forward”. Postronni słuchacze powinni zostać przy wydaniu tradycyjnym – do którego sam, będąc fanem serii, wracam zdecydowanie częściej, niż do Limited Edition, które broni się głównie swą ekskluzywną estetyką. Zasada ‘więcej, nie znaczy lepiej’ zdaje się być więc idealnym podsumowaniem, choć ocena sama w sobie pozostaje w tym wypadku bez zmian.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Twentieth Century Fox Fanfare – Alfred Newman
  • 2. Opening Titles
  • 3. Nightcrawler Attack
  • 4. Alkali Lake
  • 5. Jean’s Hallucination / Something Terrible
  • 6. Newscast / Permission / Reunion
  • 7. Cerebro
  • 8. Sneaky Mystique
  • 9. Meeting Nightcrawler
  • 10. You Remember Him
  • 11. Mansion Attack / Don’t You Remember / Escape
  • 12. Opening Cerebro / Bottom’s Up
  • 13. Jason’s Story / Harmless Kiss
  • 14. Magneto’s Escape
  • 15. What Bobby Can Do / Finding Faith
  • 16. Pyro Attack
  • 17. Xavier Escapes
  • 18. Storm’s Perfect Storm / Missiles
  • 19. Fireside Chat / Flashback / Jean and Logan / You Know What I Want
  • 20. God Among Insects / Where Is Everyone?
  • 21. I’m In
  • 22. It’s Time
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...