Wayward Pines
Kompozytor: Charlie Clouser
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 52:51 min.

Ocena redakcji:

 

To była jedna z najbardziej wyczekiwanych premier telewizyjnych roku 2015. Jeszcze zanim ujrzało światło dzienne, „Miasteczko Wayward Pines” porównywano do „Twin Peaks”. Aura tajemnicy, poczucie zagrożenia, uczestnictwa w czymś nierealnym i bycia obserwowanym, ciągle wolty i niespodzianki, które dają więcej pytań niż odpowiedzi. No i elegancko ubrany agent rządowy, próbujący rozgryźć cała tajemnicę. Niby jest podobnie, ale nie tak samo. Czy to dobrze czy źle – oceńcie sami. Jedynie muzyce udaje się uniknąć podobnych konfrontacji.

 

Jej autorem jest Charlie Clouser – były członek Nine Inch Nails oraz autor soundtracków do serii „Piła”. Nic dziwnego zatem, że mamy tutaj do czynienia z niepokojącymi dźwiękami elektroniki, zmieszanymi z żywymi instrumentami, mających na celu budować aurę tajemnicy oraz odpowiednio podnosić napięcie. Podobnie, jak w „Hannibalu” muzykę z poszczególnych odcinków połączono na albumie w długie suity. To wyjątkowo trafne posunięcie, bo trudno jest wyobrazić sobie tą  kompozycję poszatkowaną na kawałeczki (z paroma wyjątkami).

 

Płytę rozpoczyna krótki, ale niepokojący motyw z czołówki otwierającej i wieńczącej każdy odcinek. Zwięzłe, lecz przejmujące solo skrzypiec polanych elektronicznym sosem zapada mocno w pamięć i jednoznacznie kojarzy się z serialem. Dalej mamy mieszankę nastrojów: od spokojnej harfy i dźwięków pozytywki, po nasilające się smyczki (także w wersji typowo horrorowej, jak w końcówce drugiej części suity z odcinka 1) oraz mocniejszą perkusję (tykające „Kill Beverly”). Nawet jeśli pojawia się odrobina spokoju, to jest to przysłowiowa cisza przed burzą. Dokładnie tak, jak w suicie szóstej, gdzie do delikatnych skrzypiec dochodzą budzące niepokój pomruki, echa fortepianu, elektronika (przestrzenne ciosy perkusji, charakterystyczne cykanie wyjęte wprost z twórczości Harry’ego Gregson-Williamsa) oraz powraca (niby kojąca nerwy) harfa.

 

Jako takiej bazy tematycznej tu nie ma, jednak Clouser trzyma rękę na pulsie. Czy to za pomocą osobliwych perkusjonaliów (początek suity 2, 7 i 10), niespokojnych warstw elektroniki (mocno wybijająca się pod tym względem suita druga), efektownej mieszaniny sekcji smyczkowej z samotnym fortepianem (łączona suita z odcinków 8 i 9), czy też wpleceniem w tło dziecięcej (chyba to głos dziewczynki, ale głowy nie daję) wokalizy („Farewell” z epizodu 10).

 

Co prawda czas trwania poszczególnych utworów może przerażać, jednak samo wydanie jest dzięki temu przystępne w odsłuchu. Pomysł ze sklejeniem tematów był strzałem w dziesiątkę – bez tego „Wayward Pines” byłoby mniej strawne od serialowego „Hannibala”. Przy czym Clouser nie udziwnia i nie eksperymentuje tak mocno, jak Reitzell, a na ekranie jego muzyka sprawdza się równie dobrze. Wymaga ona jednak cierpliwości oraz wielu godzin spędzonych z płytą. Gwarantuję jednak, że taka wytrwałość się opłaci. Ode mnie mocne trzy z plusem.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Wayward Pines Main Titles Theme
  • 2. Episode One Suite Part 1: Eyes Open, Biergarten Call, Kate Flashback
  • 3. Episode One Suite Part 2: Leave Hospital, Steal Car
  • 4. Episode Two Suite: Morgue Slab, No Patients, Break Protocol, Mausoleum Chip, Hide the Chip
  • 5. Episode Two: Kill Beverly
  • 6. Episode Three Suite: Pope's Speech, Forest Kitchen, Empty House
  • 7. Episode Three: Please Stay
  • 8. Episode Four Suite: Leaking Oil, Floor Safe, Find It, Weakness, Rumor True, End for Me
  • 9. Episode Five Suite: Kids Talk, Fourth Century, Think Bigger
  • 10. Episode Six Suite: Bigger Than Us, New Project, Make It Better
  • 11. Episode Seven Suite: Locate Harold, Miss Seattle, Breach Fence, Snoop Around
  • 12. Episodes Eight and Nine Suite: Six Hundred Dead, Dad Failed, Kill Me, So Have I, Theresa Swings
  • 13. Episode Ten Suite: Shaft Action, Great Experiment, People Surprise You
  • 14. Episode Ten: Farewell
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...