War Machine
Kompozytor: Nick Cave & Warren Ellis
Rok produkcji: 2017
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 52:08 min.

Ocena redakcji:

 

Netflix i dobry film? Podobno takie połączenie jest równie prawdopodobne co polityka i uczciwość. Ale w 2017 roku powstała zaskakująco udana „Machina wojenna” – satyra na nowego dowódcę wojsk koalicji w Iraku (świetny Brad Pitt), mającego zapewnić zwycięstwo w wojnie, która od dawna jest przegrana. Miejscami zabawna, miejscami poważna, a miejscami gorzka historia, trafnie pokazuje amerykańską armię oraz masę absurdów w jej funkcjonowaniu.

 

Poza samą jakością i wykonaniem, twórcy podjęli jeszcze jedną nieoczywistą decyzję. Mianowicie oprawę muzyczną do tego filmu powierzyli… Nickowi Cave’emu i Warrenowi Ellisowi. Na pierwszy rzut oka wydaje się to najbardziej absurdalnym wyborem z możliwych. Jednak cała ta ścieżka skupia się przede wszystkim na budowaniu tła, czyli przypomnieniu o miejscu akcji, chociaż nie jest pozbawiona również odrobiny ironii.

 

cave_ellis-9338866-1590001114Sam początek, gdy słyszymy narrację z offu o "wielkości" Ameryki w tle, jest delikatnie wygrywany elektroniką z wokalizami brzmiącymi niczym chór. Wydaje się zapowiadać bardziej epicką wariację poprzednich dokonań duetu, kiedy wchodzi „Humble Man”. Ta kompozycja brzmi jak zaginiony fragment grupy The Beatles z pobytu w Indiach. Harmonijne wokale niczym echo, eterycznie wplecione dźwięki gitar – to wszystko tworzy dziwny, wręcz oniryczny klimat, pokazujący silny dysonans poznawczy (melodia ta powraca w „The Hand of Helping”). Bo muzyka z jednej strony jest mroczna i ciepła, a jednocześnie przyjemna i niepokojąca.

 

Przykłady? Chociażby melancholijne „The Bubble” – pełne mieszanki elektronicznych przejść, z których czasem przebija się perkusja z fortepianem (sporadycznie nawet cymbałki naznaczają swoją obecność), od połowy utworu grającym coraz bardziej wzniośle. Pozornie delikatne „The Civilian Executive” zaczyna się tykającymi cymbałkami, jednak coraz bardziej zaczyna się wybijać ambient, ilustrując mocną scenę zabicia cywili; czy oparte na fortepianie i okraszone fletami „Badi Basim”. Najmocniej kontrast odczuwa się w kontynuującym styl drugiego utworu „The Hand of Helping” i znacznie mroczniejszym, niemal przygniatającym „Thousand of Parades, All Over America”, gdzie perkusja wydaje się strasznie chropowata. Podobnie wroga jest elektronika w „Marjah”, którego nie powstydziłoby się „Sicario”.

 

Ponieważ jest to film o wojnie, to nie mogło zabraknąć marszowych werbli. Nie zapomniano o nich w „The Civilian Executive”, krótkim „The Moon Landing” czy stanowiącej formę suity „War Machine”, dając spore pole do popisu dla perkusji wszelkiej maści. Jednak te momenty czysto militarystyczne są jedynie dodatkiem, a nie głównym daniem.

 

Cave z Ellisem nie są zresztą jedynymi twórcami, którzy do tego filmu zostali wykorzystani. Jest też niemiecki mistrz elektroniki, Hans-Joachim Roedelius, którego kompozycje pozwalają złapać oddech. Ciepłe, syntezatorowe pasaże, dźwięki których nakładają się na siebie, brzmią niczym z zupełnie innej epoki („In Liebe dein”). Na pierwszy rzut ucha wydają się nie pasować do reszty, idąc miejscami ku twórczości Tangerine Dream (oniryczne „Kamee”). Na szczęście połowa z tych utworów potrafi dać wiele przyjemności.

 

Choć Cave z Ellisem znani są z dość minimalistycznego stylu swojej muzyki filmowej, „Machina wojenna” to najbardziej naładowana elektroniką praca w ich karierze. Dość eklektyczna, nawet jak na ten duet, więc słuchanie jej bywa czasami równie nieprzyjemnym doświadczeniem, co wojna. Stylowi obydwu panów trudno odmówić klimatu oraz odrobiny świeżości. Ta maszyna nie zamierza się zepsuć, za co daję naciągane cztery nuty.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Ah America
  • 2. Humble Man
  • 3. The Bubble
  • 4. The Civilian Executive
  • 5. Roedelius – In Liebe dein
  • 6. Badi Basim
  • 7. Roedelius – Kamee
  • 8. The Moon Landing
  • 9. Our Noise
  • 10. Roedelius – Fabelwein
  • 11. Jeanie
  • 12. Rachel’s – NY Snow Globe
  • 13. Thousands of Parades, All Over America
  • 14. Marjah
  • 15. Roedelius – Staunen im Fjord
  • 16. The Hand of Helping
  • 17. Be Lonely
  • 18. A Page in the History Books
  • 19. War Machine
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...