Trumbo
Kompozytor: Theodore Shapiro
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 47:26 min.

Ocena redakcji:

 

Polowanie na czerwone czarownice to był mroczny okres w historii Stanów Zjednoczonych lat 50. Panująca psychoza na punkcie domniemanych komunistów i działalność komisji senatora McCarthy’ego doprowadziła do pozbawienia pracy, deportacji oraz fałszywych oskarżeń dziesiątki tysięcy ludzi. Nie ominęło to też osób pracujących w Hollywood, o czym opowiada biografia Daltona Trumbo – znanego scenarzysty filmowego – zrealizowana przez Jaya Roacha. Jest to solidna, rzemieślnicza robota ze znakomitą rolą Bryana Cranstona (zasłużona nominacja do Oscara).

 

I muszę przyznać, że kompletnie nie spodziewałem się niczego po oprawie muzycznej. Autorem ilustracji jest Theodore Shapiro, który już wcześniej pracował z Roachem przy „Kolacji dla palantów”. Rzadko jednak mierzył się z filmami stricte dramatycznymi, ale postanowił podjąć wyzwanie i wybrał dość bezpieczny sztafaż – muzykę jazzową. Określa ona z jednej strony charakter bohatera. Czuć to już w otwierającym całość „Eighty Words a Minute”. Płynny fortepian plus kontrabas z szybką perkusją tworzą kontrapunkt dla rzadkich momentów wejścia smyczków oraz trąbki, a także zmiany tempa. Temat ten przewija się jeszcze parokrotnie m.in. w „A Script for the Kings”, „Family Business” czy końcówce „Benzedrine”.

 

theodoreshapiro-2975696-1590001226Takich momentów ożywienia skromnej orkiestry jazzowej jest tutaj wiele i to one podnoszą atrakcyjność całego score’u. Żwawy rytm podkreśla bardzo energiczną pracę Trumbo, ale też jego porywczy charakter. Pokazują to takie fragmenty, jak żywiołowe „Curriculum Vitae” (saksofony, trąbki, smyczki oraz szybkie trio), „Scripts Montage” lub odrobinę niepokojące, minorowe „Contempt of Congress”.

 

Drugi wyrazisty temat ma posmak melancholii oraz stylu glamour, co czuć już w „Prologue”. Ta stylistyka pojawia się w bardziej dramatycznych fragmentach, gdzie wyróżnia się szykowny fortepian. Tak jest w „Trumbo Goes To Prison”, gdzie pod koniec pojawiają się dziwaczne szumy, taki jest też „A Letter from Prison” oraz wspomniane „Scripts Montage”.

 

Trzeci temat związany jest z Heddą Meyer – twarzą instytucji walczących z komunizmem. Harfa i odrobinę oniryczna elektronika sprawia wrażenie miłej i sympatycznej, ale smyczki w tle wyraźnie zaznaczają jak groźną postacią jest ta kobieta.

 

Maestro wykorzystuje to instrumentarium również do krótkich momentów budowania napięcia. Melancholię wprowadza „Buddy’s Dilemma”, uszy świdruje „Eddie Names Names”, pokazujący zdradę jednego z bohaterów filmu – aktora Edwarda G. Robinsona. Niepokój wnosi tutaj perkusja w minimalistycznym „Pool of Garbage” czy wspartym na trąbkach „The Mexican Script” oraz stonowanym „Who Is Robert Rich?”.

 

Sam maestro bardzo dobrze czuje się w tym nowym entourage’u, jednak im dalej w nuty, tym szybciej odkrywa swoje karty. Fortepian uderza w podobny sposób, trąbki dodają eleganckiego sznytu, wspólnie z falującymi smyczkami… Dopiero pewne aranżacyjne drobiazgi potrafią skupić uwagę – jak wejście harfy w „The Credit”, niepokojące solo skrzypiec w „Who Gets To Be Proud?” oraz oparte na Americanie, podniosłe „The Blacklist is Alive”. Dość poważną wadą jest natomiast krótki czas trwania poszczególnych utworów, rzadko przekraczających dwie minuty.

 

Muszę przyznać, że nie spodziewałem się po Shapiro tak porządnego score’u, jaki zaserwował do „Trumbo”. Nawet zgrabnie wplecione dwa utwory źródłowe nie przeszkadzają i tworzą spójną całość z instrumentalnym zestawem. Zjadliwy czas trwania soundtracku (nieco ponad 45 minut) działa na plus, chociaż stosunkowo szybkie wybrzmienie poszczególnych kompozycji może irytować. Trudno jednak odmówić tej kompozycji klasy, stylu oraz sznytu. I jestem naprawdę ciekawy, co Shapiro pokaże dalej.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Eighty Words a Minute
  • 2. Curriculum Vitae
  • 3. Prologue
  • 4. Contempt of Congress
  • 5. Trumbo Goes To Prison
  • 6. Ping Pong
  • 7. Family Business
  • 8. Hedda Threatens Mayer
  • 9. Buddy’s Dilemma
  • 10. A Letter From Prison
  • 11. Eddie Names Names
  • 12. A Script for the Kings
  • 13. Family Reunion
  • 14. Pool of Garbage
  • 15. Scripts Montage
  • 16. Willie the Cool Cat – Big Jay McNeely
  • 17. The Mexican Script
  • 18. Benzedrine
  • 19. No Bullies
  • 20. Who is Richard Rich?
  • 21. The Credit
  • 22. So I Rage
  • 23. Who Gets to Be Proud
  • 24. The Blacklist is Alive
  • 25. It’s Over
  • 26. It’s a Fine Picture
  • 27. The Elephant in the Room
  • 28. Ain’t Nobody Business If I Do – Billie Holiday
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...