Toys
Kompozytor: Hans Zimmer, różni wykonawcy
Rok produkcji: 1992 / 1993
Wytwórnia: Geffen Records / WEA / 20th Century Fox
Czas trwania: 47:16 min.

Ocena redakcji:

 

Pozytywnie zakręcony – tak w dwóch słowach można określić charakter filmu-marzenia Barry’ego Levinsona, o powstanie którego reżyser walczył kilka dobrych lat. Ten oryginalny i mocno nietypowy miks komedii, fantastyki, dramatu, kina wojennego i groteski, zapodany i reklamowany w dodatku w formie surrealistycznej bajki dla dzieci, nie zdołał przekonać do siebie większości publiki, która zwyczajnie nie wiedziała co o nim myśleć. Ekscentryczna forma, absurdalny humor i naiwność opowieści osnutej na konflikcie wokół rodzinnej fabryki zabawek, skazały go na finansową i artystyczną porażkę, a po latach na niemal całkowite zapomnienie. I choć film otrzymał swego czasu nawet parę całkowicie zasłużonych nominacji do Oscara (świetne kostiumy i fantastyczna scenografia!), to jednak większość jego elementów pozostała niedoceniona. Jedynie muzyka zdołała się jeszcze obronić.

 

zimmer-6841879-1590000958Za ilustrację odpowiadzialny jest sam Hans Zimmer, którego w kwestiach piosenek wspomógł Trevor Horn, wprowadzając przy tym na filmowe salony duo Wendy & Lisa (panie stworzyły później muzykę do „Dangerous Minds”, oraz do kilku seriali, jak „Heroes”). Zimmer, trzeba dodać, wczesny, a więc pozbawiony jeszcze hollywoodzkiego zepsucia, powtarzalności i zastępów bezdusznych maszyn. I faktycznie, począwszy od otwierającego zarówno film, jak i album, „Winter Reveries” czuć lekkość kompozycji i zawartą w niej pasję tworzenia. Ta przeróbka Czajkowskiego stanowi zresztą miłe otwarcie krążka i kapitalne wprowadzenie do filmu. Jest w niej bowiem tyleż samo radości i ulotności, co tajemnicy, a w połączeniu z baletnicami sunącymi po ośnieżonej makiecie miasta daje prawdziwą ucztę audio-wizualną i niezłą zagwozdkę dla widza. Po chwili fragment ten bardzo naturalnie przechodzi w piosenkę, która stanowić może wizytówkę tej dziwacznej produkcji. „The Closing Of The Year”, to z jednej strony refleksyjna, spokojna i wyraźnie odnosząca się do świąt Bożego Narodzenia nuta – z drugiej dynamiczny, taneczny i wkręcający przebój. Nie można nie polubić.

 

Tak zresztą prezentuje się cały krążek, chwilami stanowiący równie dziwaczną mieszankę, co film – pełen kontrastów, nagłych zmian nastroju i brzmienia oraz pozornie niepasujących do siebie elementów. Ale też i bardzo sympatyczny, różnorodny, posiadający unikalny, (fry)wolny i radosny klimat, który jakimś cudem nie traci na jednolitości i potrafi zauroczyć. Nie razi więc obecność eterycznej, a w danej scenie niemalże religijnej pieśni Enyi, tuż obok ekspresyjnej i lubiącej eksperymentować Tori Amos. Nie drażni też specyficzny głos Grace Jones, która po dynamicznym, zmiksowanym wkładzie grupy Frankie Goes to Hollywood, raczy nas swoistą kolędą – nie mogącą jednak równać się z wcześniejszą, instrumentalną wersją od Pata Metheny. Oczywiście wpadki są (bez obrazu „The Mirror Song” i „Workers” jawią się niczym poczciwy, wyskakujący zza winkla Filip z konopiami), ale stanowią tu zdecydowaną mniejszość i giną pośród co lepszych kąsków. Cały ten galimatias sprawdza się zresztą bez problemu w filmie – choć zważywszy na jego charaker, niespecjalnie to dziwi.

 

Co ciekawe, przy tej całej dwulicowości płyty, sama partytura Zimmera wydaje się dość stonowana. Zarówno piękne „Alsatia's Lullaby” z wokalizą Julii Migenes; marszowe, odrobinę złowrogie (i przywołujące na myśl przyszłego „Gladiatora”) nuty generała, jak i „Battle Introduction”, mimo wyraźniej zabawy formą, pozostają w zbliżonych, niekiedy lekko patetycznych klimatach, wręcz zaskakując swoją dostojnością. Na szczęście są to wciąż kompozycje lekkie, potraktowane z przymrużeniem ucha i pozbawione gromkopierdności – tak charakterystycznej w ostatnich latach dla tego kompozytora. Słucha się ich więc z niekłamaną przyjemnością i zaangażowaniem, a przy tym naprawdę płynnie łączą i uzupełniają się one z resztą albumowych propozycji.

 

Jest więc soundtrack do „Zabaweczek” niczym innym, jak tylko doskonałą, niczym nieskrępowaną zabawą, a przy okazji także ilustracją z pomysłem i zacięciem – ciekawą i bardzo lotną, która daje słuchaczowi sporo frajdy, także bez znajomości filmu. Muzyką, jakiej nie spotyka się zbyt często, szczególnie w hollywoodzkich blockbusterach, szczególnie dziś. Zaprawdę polecam Wam więc – bierzcie i bawcie się nią wszyscy, a będziecie ro-zbawieni.

 

toys_single-6224782-1590001225   toys_promo-1711564-1590001225

 

P.S. Oficjalne wydanie już od dawna jest niedostępne w sklepach, można więc szukać szczęścia jedynie u prywatnych sprzedawców i na aukcjach internetowych. Istnieje natomiast także wersja promo – co ciekawe, znajduje się nań mniej materiału, niż na oficjalnym wydaniu, gdyż większość piosenek porzucono na rzecz muzyki Zimmera. Wydanie to oferuje więc m.in. rozszerzone, pozbawione dialogów „The General”; alternatywną i równie interesującą wersję „Let Joy and Innocence Prevail” oraz „Main Theme” w wersji intstrumentalnej. Nowy materiał nie wpływa jednak na odbiór całości.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Winter Reveries (fragment “Symphony No. 1” Czajkowskiego) – Trevor Horn
  • 2. The Closing Of The Year (Main Theme) – The Musical Cast of Toys feat. Wendy & Lisa
  • 3. Ebudae – Enya
  • 4. Happy Worker – Tori Amos
  • 5. Alsatia's Lullaby – Hans Zimmer & Julia Migenes
  • 6. Workers – The Musical Cast of Toys
  • 7. Let Joy and Innocence Prevail (Instrumental) – Pat Metheny
  • 8. The General – Hans Zimmer, dialog Michael Gambon
  • 9. The Mirror Song – Thomas Dolby with Robin Williams & Joan Cusack
  • 10. Battle Introduction – Hans Zimmer, dialog Robin Williams
  • 11. Welcome To The Pleasuredome (Into Battle Mix) – Frankie Goes To Hollywood
  • 12. Let Joy and Innocence Prevail – Grace Jones
  • 13. The Closing Of The Year / Happy Workers (Reprise) – Hans Zimmer, Trevor Horn & Bruce Woolley
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...