Taxi Driver
Kompozytor: Bernard Herrmann
Rok produkcji: 1976 / 1998
Wytwórnia: Arista
Czas trwania: 60:36 min.

Ocena redakcji:

 

Taksówka kojarzy się raczej z jazdą do domu osób nie posiadających własnych czterech kółek, gadaniem w trasie. Wszystko zmieniło się w 1976 roku, kiedy pojawił się Travis Bickle – taksówkarz, który nie radzi sobie ze snem i chce sam oczyścić miasto ze zła. Martin Scorsese bardzo przekonująco zbudował portret szaleńca (przełomowa rola Roberta De Niro) w mrocznym i brudnym Nowym Jorku. Jednak film nie miałby takiej siły rażenia, gdyby nie otoczona nie mniejszym kultem muzyka.

 

herrmann-6831152-1590001539Scorsese rzadko korzysta z usług kompozytora. Tutaj udało mu się pozyskać prawdziwą legendę – Bernarda Herrmanna, znanego głównie ze współpracy z Alfredem Hitchcockiem. Kiedy wydawało się, że po zakończeniu znajomości z tym wybitnym reżyserem kariera Herrmanna upadnie, zwrócił się do niego najpierw Brian De Palma (naśladujące suspens Hitcha „Siostry” i „Obsesja”), a potem Scorsese. Ścieżkę dźwiękową do jego „Taksówkarza” wydano dwukrotnie – tuż po premierze filmu oraz w 1998 r., kiedy to wypuszczono wersję rozszerzoną, która jest tematem niniejszego tekstu.

 

Jeśli coś zapada tu w pamięć, to prosty, ale konkretny temat przewodni, który wybrzmiewa dość często – nie tylko w filmie, ale i na albumie. W „Main Title” pojawia się gdzieś w połowie – melancholijny saksofon uzupełniany marszową perkusją. Motyw związany jest z postacią Travisa i podkreśla jego alienację. Jednak jego nadmierna powtarzalność – w różnych aranżacjach i utworach, jak motyw Betsy w „They Cannot Touch Her”, gdzie wspierany jest przez fortepian, smyczki i trąbkę, czy mroczniejsza wersja na Hammondzie w „The .44 Magnum is a Monster”) – szybko staje się monotonna, mimo iż na ekranie ma on siłę bomby atomowej.

 

Większość materiału to underscore zmieszany z jazzem. Delikatna perkusja i rozciągające się dęciaki („Thank God for the Rain”, „Cleaning the Cab”, ich dysonans w „Sport and Iris” albo ostrzejsze wejście w „You're Gonna Die in Hell”) budują niepokojącą atmosferę miasta nocą – źródła zła wszelkiego. Ten klimat uzupełnia łagodzący dźwięk harfy („I Still Can't Still Sleep”), dynamiczne wejścia tamburynu i mocne kotły („The .44 Magnum is a Monster”, „Sport and Iris”) – to wszystko poza filmem brzmi dość ciężko. Bazując na pewnym kontraście (mrok-delikatność), Herrmann nieźle współtworzy posępną wizję Scorsese, co czasem działa i poza nią (bardzo ponure „Assassination Attempt / After the Carnage” z popisem trąbek, perkusji i werbli).

 

W reedycji albumu mamy także kilka dodatków. Najciekawszy jest monolog De Niro w „Diary of a Taxi Driver” z muzyką Herrmanna w tle, bardziej podniosłe „God’s Lonely Man” czy funkowo-jazzujące tematy niewykorzystane w filmie, a przearanżowane przez Dave’a Blume’a. Słucha się ich ze znacznie większą przyjemnością i podnoszą one atrakcyjność albumu, choć w samym filmie taka muzyka raczej by kiksowała.

 

 

 

Jak się okazało, „Taksówkarz” był ostatnią kompozycją Herrmanna, gdyż maestro zmarł na zawał serca tuż po zakończeniu pracy. Trudno jednak uznać ją za wyjątkową w jego dorobku, bowiem składa się nań głównie dużo underscore’u i jeden ciekawy temat przewodni. Choć sam film nie byłby bez tej muzyki taki sam, to może nie wystarczyć do polecenia płyty, która wielu może zwyczajnie znużyć. Uczciwą oceną zdaje się więc 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Main Title
  • 2. Thank God For the Rain
  • 3. Cleaning the Cab
  • 4. I Still Can’t Sleep / They Cannot Touch
  • 5. Phone Call / I Realize How Much She Is Like the Others / A Strange Custumer / Watching Palantine on TV / You’re Gonna Die in Hell / Betsy’s Theme / Hitting the Girl
  • 6. The .44 Magnum is a Monster
  • 7. Getting Into Shape / Listen You Screwheads / Gun Play / Dear Father & Mother / The Card / Soap Opera
  • 8. Sport and Iris
  • 9. $20 Bill / Target Practice
  • 10. Assassination Attempt / After the Carnage
  • 11. Reluctant Hero / Betsy / End Credits
  • 12. Diary of a Taxi Driver (Album Version)
  • 13. God’s Lonely Man (Album Version; with Alternative Ending)
  • 14. Theme from Taxi Driver
  • 15. I Work the Whole City
  • 16. Betsy in a White Dress
  • 17. The Days Do Not End
  • 18. Theme from Taxi Driver (Reprise)
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...