Sztos 2
Kompozytor: Krzesimir Dębski, różni wykonawcy
Rok produkcji: 2012
Wytwórnia: EMI Music
Czas trwania: 66:01 min.

Ocena redakcji:

 

Pierwszy „Sztos” z 1997 roku był udanym debiutem Olafa Lubaszenki, utrzymanym w konwencji heist movie. Ale, jak to bywa w ostatnich czasach, każdy dobry film musi mieć swój ciąg dalszy, niekoniecznie udany. Nie ominęło to też drugiego „Sztosu”, który spotkał się z ostrymi recenzjami. Mimo to, postanowiono wydać ścieżkę dźwiękową do tego filmu.

 

Zadania napisania muzyki do sequela podjął się Krzesimir Dębski – uznany i doświadczony kompozytor, którego największym osiągnięciem pozostaje „Ogniem i mieczem”. Teoretycznie wydaje się, że powinno być dobrze – oszczędny zespół, mieszanka stylów. Początek jest zresztą obiecujący, choć i dość nietypowy – „Sztos góralski” to nuta w iście… góralskim stylu, z pięknym fletem oraz smyczkiem typowo zakopiańskim (kapitanie gra Orkiestra Góralska Arkadiusza Wiecha Turnioki), nadającym całości niemal epicki charakter.

 

debski-1368883-1590001585Ale już przy drugim utworze zaczyna się rockowo-jazzowe granie, które staje się nieznośną oraz pozbawioną przez większość czasu powera ilustracją. Krótki temat – łagodnie grająca gitara elektryczna, czy silny, ale również niezbyt długi łomot perkusyjno-trąbkowy powtarza się tutaj aż za często (najbardziej rozwinięto go w „Przerwanej transakcji”). Jakby tego było mało, same kompozycje brzmią dość usypiająco, niemal sennie („Smutny cinkciarz”). I nawet stylizacja na reggae („Wielki sztos”) nie jest w stanie zmienić tego faktu.

 

Underscore też jest dziwaczny – tworzy napięcie w dwójnasób. Wpierw powolne granie z mocniejszym akcentem gitarowym („Akcja”), ewentualnie wolny jazz („Romantyczna dusza przedsiębiorców” – strasznie nudny kawałek, strasznie smutny saksofon). Potem pędząca na złamanie karku kanonada dźwięków, w której każdy z instrumentów (gitara elektryczna, klawisze, perkusja i saksofon) dostaje szansę na to, by się wyszaleć. Tak jest chociażby w „Mercedes kontra Fiat" i „Chłopaki z Wybrzeża”, czy „Akcja podmianka”, w którym klawisze brzmią, jak z odrzuconego utworu Braci Figo Fagot. Z całej tej sieczki wyróżnia się jedynie orientalne „Punjabi Relax”.

 

Dodatkowo jeszcze samo wydanie „Sztosu 2” woła o pomstę do nieba. Pal licho dialogi wplecione w utwory. Nie ma ich aż tak dużo, by mogły przeszkadzać w odbiorze całości. Sporo tu natomiast muzycznego planktonu – kompozycji trwających około jednej minuty, co mocno psuje frajdę z odsłuchu.


W niewielkim stopniu sytuację ratują dodane do ilustracji piosenki. Zestaw otwiera tytułowy kawałek Elektrycznych Gitar – sympatyczny utwór z dowcipnym tekstem, jednak bez szans na zostanie takim hitem, jak piosenka Kazika z pierwszej części. Pozostałe przeboje to sentymentalna podróż w czasie – jest więc Maanam, Krzysztof Krawczyk, Skaldowie i inni. Te utwory prezentują się najlepiej, aczkolwiek w filmie wykonywane były niejako na żywo – przez okolicznościowych grajków. Pytanie dlaczego nie zostały wrzucone w wersji filmowej, pozostaje bez odpowiedzi.


Wydawałoby się, że to będzie lekka i bezpretensjonalna rozrywka. „Sztosowi 2” brakuje jednak energii oraz pazura, które sprawiłyby, że zostanie w pamięci słuchacza na dłużej. Nuda, brak pomysłu, nieudolna realizacja – to największe grzechy pracy Dębskiego, którą ostatecznie oceniam na 2,5 nutki. Maestro chyba nie słuchał muzyki z trylogii o Dannym Oceanie…

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Sztos góralski
  • 2. Jedno rozdanie - duże i małe problemy (zawiera dialogi)
  • 3. Wielki sztos (zawiera dialog)
  • 4. Smutny cinkciarz (zawiera dialog)
  • 5. Akcja (zawiera dialog)
  • 6. Ciasteczka i grzybki (zawiera dialog)
  • 7. Mercedes kontra Fiat
  • 8. Romantyczna dusza przedsiębiorców dewizowych
  • 9. Zawadiacki
  • 10. Bombastycznie
  • 11. Szlachetna szermierka na pięści
  • 12. Niezły kocioł
  • 13. Sbek cinkciarzem
  • 14. Przerwana transakcja
  • 15. Chłopaki z Wybrzeża
  • 16. Zwariowany sztos
  • 17. Więcej dolarów!
  • 18. Kartki na mięso (polka dance)
  • 19. Przychodzi Hitler do Stirlitza
  • 20. Akcja Podmianka
  • 21. Taksówkarz - malarz i skarbnik
  • 22. Punjabi Relax
  • 23. Sztos – Elektryczne Gitary
  • 24. Nie poganiaj mnie, bo tracę oddech – Maanam
  • 25. Byłaś serca biciem – Andrzej Zaucha
  • 26. Czas nas uczy pogody – Anna Jurksztowicz
  • 27. Pamiętam ciebie z tamtych lat – Krzysztof Krawczyk
  • 28. Nie spoczniemy (live) – Czerwone Gitary
  • 29. W żółtych płomieniach liści – Skaldowie i Łucja Prus
2
Sending
Ocena czytelników:
2 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...