Slow West
Kompozytor: Jed Kurzel, różni wykonawcy
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 40:52 min.

Ocena redakcji:

 

Australijski muzyk, frontman ichniejszej grupy The Mess Hall, Jed Kurzel, romansuje z kinem od początku wieku. W świadomości melomanów zaznaczył się jednak dopiero rok temu, komponując wpierw ilustrację do horrorowego „Babadook”, a następnie sensacyjnego „Son of a Gun”. 2015 przyniósł natomiast angaż do dwóch produkcji z Michaelem Fassbenderem, których polskie premiery dzieli zaledwie kilka dni – kolejną adaptację „Makbeta” w reżyserii jego brata, Justina, oraz właśnie „Slow West” Johna Macleana.

                

Jak sam tytuł wskazuje, jest to nieco sielankowe, specyficzne podejście do westernu. Miłosna historia powoli tocząca się na amerykańskiej prerii daleka jest od infantylizmu, a niekiedy potrafi być wręcz bardziej wymowna od ‘najmroczniejszych’ hollywoodzkich blockbusterów, lecz wzięta jest w oczywisty i zarazem wyjątkowo piękny (zdjęcia!) nawias. Cegiełkę do klimatu dokłada rzecz jasna także ścieżka dźwiękowa.

 

Niestety, album oddaje nam ją w skali 1:1. Prezentuje całą muzykę pojawiającą się na ekranie wraz z okazjonalnymi piosenkami wykonywanymi przez aktorów oraz, co gorsza, dialogami. Już sam ten fakt sprawia, że płyta nie należy do najprzyjemniejszych – szczególnie, gdy nie zawitaliśmy wcześniej do kina. Nawet zresztą po wyjściu z ciemnej sali projekcyjnej trudno jest skonsumować krążek bez zgrzytania zębami.

 

Same dialogi może i nawet wnosiłyby do całości odrobinę klimatu – jak ma to miejsce chociażby w wydawnictwach z filmów Quentina Tarantino – lecz jest ich zdecydowanie zbyt dużo. Na 29 pozycji aż 10 to fragmenty mówione (z czego dwa to bardziej recytowanie tradycyjnych ballad), niezbyt interesujące, a w dodatku jakby wybiórczo wybrane. Kolejne cztery utwory to natomiast pieśni z różnych zakątków świata. Wprowadzają one pewien element różnorodności, lecz żadna z nich nie nadaje się tak naprawdę do samoistnego odsłuchu – zwłaszcza, że ich wykonania to czysta amatorka, pełna naturalnego fałszowania.

 

Pośród tej drobnicy, chaosu i ogólnego przesytu dźwiękowych dóbr można odnaleźć score. Jest go mało, nie jest specjalnie angażujący i cechują go dwie rzeczy, jakich poza kontekstem słuchacz przywykł unikać: monotonia brzmienia oraz powtarzalność tematyczna. Na dobrą sprawę Kurzel wałkuje w kółko jedną melodię, która nawet urzeka w otwierającym „Jay’s Theme” i przyjemnie sączy się z głośników w późniejszej, bodaj najlepszej wariacji „The Washing Line”, ale poza tym z reguły nuży. Jej leniwe tempo dodaje uroku głównemu bohaterowi oraz kadrom w jakich przyszło mu działać. Dobrze wpisuje się w poetycki ton historii, lecz jej potencjał szybko się wyczerpuje, a jednostajność daje we znaki.

 

slow-west-4167607-1590001630Tym samym zaledwie 40-minutowy krążek bywa irytujący i męczy. Poza 2-3 utworami nie ma też zbyt wiele do zaoferowania słuchaczowi/widzowi. Ci ostatni z kina raczej nie wyjdą przed końcem seansu, ale odbiorców płyty z pewnością nie raz korcić będzie przycisk przewijania. Dość powiedzieć, że najbardziej atrakcyjną, bez problemu wpadającą w ucho nutą jest ta końcowa, tytułowa, autorstwa brytyjskiej kapeli Django Django. Droga do niej prowadząca jest jednak na tyle kręta i wyboista (wszak ułożona chronologicznie), że efekt końcowy trudno przyjąć inaczej, niźli tylko wzruszeniem ramion.

 

Ostatecznie sprawa jest prosta – komu podobał się film (względnie kogo naprawdę oczarował temat przewodni), może spokojnie kupić płytę i nie przejmować się powyższą oceną. Wszyscy pozostali powinni raczej… obejrzeć film. Tylko w jego specyficznym romantyzmie rzeczona ścieżka dźwiękowa ma bowiem sens. Poza nim to już wątpliwa przyjemność.

 

P.S. W Holandii soundtrack ukazał się także na limitowanym do 500 sztuk, białym winylu.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Orion’s Belt [dialog]
  • 2. Jay’s Theme
  • 3. Let’s Drift [dialog]
  • 4. Let’s Drift Theme
  • 5. Mbanza Congo – Passi Jo, Sam Manzanza & Tawanda Manyimo
  • 6. The Trading Post
  • 7. The Swedes
  • 8. In Where? [dialog]
  • 9. Rupert’s Death
  • 10. Am Bata Uaine – Ali ‘Beag’ MacLeod
  • 11. Jay Alone Theme
  • 12. A New World (For Them) [dialog]
  • 13. After Werner
  • 14. Fly to Rose [dialog]
  • 15. Aeolian Arietta – Lone Pigeon
  • 16. Rose Ross Is Her Name [dialog]
  • 17. Absinthe Theme
  • 18. A Falling Angel [dialog]
  • 19. The Minstrel’s Song – Bryan Michael Mills
  • 20. Jupiter and Mars (Instrumental) – Lone Pigeon & The Kittens
  • 21. Not Bad Kid [dialog]
  • 22. The Washing Line
  • 23. Theme from The Orkestra of the Dead – Bryan Michael Mills
  • 24. Kill That House [dialog]
  • 25. The Shoot Out
  • 26. Jay Alone Theme (Revisited)
  • 27. I Am A Soldier of the Cross [dialog]
  • 28. A New World (For Us)
  • 29. Slow West – Django Django
2
Sending
Ocena czytelników:
2 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...