Sheltering Sky, The
Kompozytor: Ryuichi Sakamoto, różni wykonawcy
Rok produkcji: 1990
Wytwórnia: Virgin Records
Czas trwania: 55:08 min.

Ocena redakcji:

 

Bernardo Bertolucci to reżyser, który nie boi się wyzwań. Nie inaczej jest z adaptacją powieści Paula Bowlesa „Pod osłoną nieba”. To historia małżonków, którzy po dziesięciu latach wspólnego pożycia, wędrują po północnej Afryce, by znowu się do siebie zbliżyć. Trudne i bardzo wymagające kino psychologiczne z niesamowicie wyglądającymi plenerami (zdjęcia są tu znakomite), solidnym aktorstwem oraz wyjątkowym klimatem.

 

sakamoto-5214354-1590000973Włoski reżyser postanowił drugi raz w swojej karierze zatrudnić Ryuichiego Sakamoto, z którym odniósł ogromny sukces przy „Ostatnim cesarzu”. Japoński maestro i tym razem nie zawiódł, tworząc bardzo intrygujący score, oparty na jednym, znakomitym temacie. „The Sheltering Sky Theme” to bardzo melancholijna, mroczna, przypominająca adagio z wielce rzewnymi (do połowy utworu) i zapętlonymi smyczkami kompozycja, podkreślająca kryzys małżeński (w tle uderza też elektroniczna perkusja). Temat ten pojawia się dość często – najlepiej wybrzmiewa w „On The Bed” z przejmującą wokalizą pod koniec oraz w wersji fortepianowej – jednak nie wywołuje to poczucia znużenia.

 

Pozostała część pracy Sakamoto lepiej sprawdza się na ekranie niż poza nim. Mamy tu zarówno bardziej awangardowe eksperymenty („Port’s Composition”), elementy azjatyckie (dziwnie pasujące do całości „Kyoto”), jak i fragmenty czysto dramatyczne (harfa i flety w „Cementary”, czy mocna perkusja w towarzystwie sekcji smyczkowej w „Market”).

 

horowitz-8877400-1590001662Spore ogniwo ilustracji stanowi także miks piosenek z epoki (jazzujące lata 40.), jak i kompozycji podkreślających miejsce wydarzeń. Te ostatnie są dziełem Richarda Horowitza, który już w czołówce filmu podpisany jest pod „Original North African Score”. Od tej pory muzyka przestaje być aż tak przyjemna w porównaniu z utworami Sakamoto, skręcając w rejony znane z world music. Czyli jest wszelkiego rodzaju mieszanka klaskania i dźwięków wydobywanych za pomocą strun głosowych, polanych dodatkowo sosem elektronicznym.

 

Ten mieszany twór świetnie sprawdza się w konkretnych scenach. Samoistnie robi spore zamieszanie w uszach – z każdym kolejnym utworem czuć coraz większe znużenie oraz zmęczenie, jakbyśmy byli w samym środku afrykańskiej pustyni. Miłym wyjątkiem jest jedynie dość efemeryczna pieśń „Goulou Lamma” mieszająca etnikę z elektroniką.

 

Bertolucci od zawsze znany był z muzycznego eklektyzmu i „The Sheltering Sky” tylko to potwierdza. Ilustracja ta bardzo dobrze odnajduje się w przestrzeni ruchomego obrazu, co przyniosło autorom Złoty Glob. Jednakże dwutorowość tego dzieła może – tak jak sam film – wystawić słuchacza na ciężką próbę. Najmocniej błyszczy temat przewodni, lecz poza nim album nie jest zbyt przyjemny, więc mogę polecić go tylko fanom filmu i/lub dorobku Sakamoto.

 

sheltering2-3866397-1590001662

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. The Sacred Koran (recytacje) – Ibrahim Canakkeleli, Fevsi Misir, Yusuf Gebzeli, i Aziz Bahriyeli
  • 2. The Sheltering Sky Theme
  • 3. Belly
  • 4. Port's Composition
  • 5. On The Bed (Dream)
  • 6. Loneliness
  • 7. On The Hill
  • 8. Kyoto
  • 9. Cemetery
  • 10. Dying
  • 11. Market
  • 12. Grand Hotel
  • 13. The Sheltering Sky Theme (Piano Version)
  • 14. Je chante – Charles Trenet
  • 15. Midnight Sun – Lionel Hampton
  • 16. Fever Ride – Richard Horowitz
  • 17. Chant avec cithare (tradycyjna muzyka Burundi)
  • 18. Marnia's Tent – Richard Horowitz feat. The Akeudal drums and The Oued Nail
  • 19. Goulou Limma – Chaba Zahouania
  • 20. Happy Bus Ride (Tunisie Chants and Rhythms) – Zarzis
  • 21. Night Train – Richard Horowitz
3
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

1 komentarz

  1. DominikCh

    Album jest problematyczny, fakt, ale za sam temat główny czwóreczkę (trochę naciąganą) można dac.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...