Rescuers Down Under, The – remastered
Kompozytor: Bruce Broughton
Rok produkcji: 2002
Wytwórnia: Walt Disney Records
Czas trwania: 44:48 min.

Ocena redakcji:

 

Przygody Bernarda i Bianki, to jednocześnie jedne z najprzyjemniejszych, jak i najmniej popularnych kreskówek Disneya. Być może ma to związek z ich pierwotną formą – część pierwsza jest filmem dość surowym, tak pod względem kreski, jak i fabuły; a przy tym także wielce dojrzałym dziełem. To film bardzo wyciszony, wręcz spokojny, a więc daleki od współczesnych, rozbuchanych bajek, pełnych popkulturowych odniesień. Dopiero sequel proponuje nam trochę bardziej zwariowane perypetie oraz barwniejszą formę, choć i jego fabuła jest ‘przyziemna’, jak na produkcję o gadających gryzoniach.

 

Oryginalny film zilustrował bardzo trafnie Artie Butler, jednak jego praca nie doczekała się odrębnego albumu – na rynek wypuszczono jedynie single z kilkoma piosenkami dopełniającymi fabuły. Piosenki te znajdziemy także na wznowieniu ścieżki dźwiękowej do części drugiej, która w nowym milenium została przez studio Disneya odpowiednio odnowiona. I choć mają one stosowny dopisek ‘bonusa’, to są mimo wszystko najjaśniejszym punktem wydawnictwa.

 

 

Te trzy przeboje – z których jeden nominowany był swego czasu do Oscara – perfekcyjnie oddają atmosferę filmu, a co za tym idzie także daleko im do największych, pełnych energii hitów, z których Disney słynie. Bije od nich niecodzienna aura, niesamowity wręcz spokój ducha, ciepło i jakiś podskórny optymizm. Duża w tym zasługa zarówno prostych, skromnie dawkowanych słów Carol Connors, jak i kojącego głosu Shelby Flint, którą słychać w filmie, a która bardzo ładnie uzupełnia się z oryginalnym i równie hipnotyzującym dubbingiem panny Bianki w wyk. Evy Gabor (a w wersji polskiej Ewy Złotowskiej). Naprawdę piękne, chwytające za serducho kawałki, wyjęte jakby z kompletnie innych, magicznych czasów.

 

rescuers_3-2419174-1590001536W oczywistej opozycji doń stoi reszta albumu, na który składa się kompozycja weterana filmówki, Bruce’a Broughtona do części drugiej. Tak, jak i film, jest to muzyka nastawiona głównie na akcję oraz – w nieco mniejszym, nienachalnym stopniu – egzotyczne lokacje słonecznej Australii. I choć maestro zaczyna z naprawdę grubej rury, bo od świetnego, dynamicznego tematu przewodniego, jaki łatwo wbija się w pamięć, to niestety gros jego pracy mickey-mousingiem stoi – i to momentami wyjątkowo nachalnym, za dosłownym, a przez to niekiedy irytującym poza ruchomymi, rysowanymi kadrami.

 

Szczęśliwie mamy do czynienia z dość trafnym doborem najważniejszych motywów, które są krótkie tak same w sobie, jak i zebrane do kupy. Czyni to całość zjadliwą propozycją nie tylko dla fanów małych myszek – nawet, jeśli jedynie kilka utworów potrafi się w pełni obronić poza kontekstem. To bowiem technicznie świetna, a tematycznie bardzo dobra ścieżka dźwiękowa na pełną orkiestrę w starym stylu – zbyt mocno jednak podporządkowana ekranowym wydarzeniom, by móc w pełni satysfakcjonować podczas samodzielnego odsłuchu.

 

Lecz dla tych kilku fragmentów (odpowiednio wyeksponowanych na wrażeniometrze oraz w filmie) i wspomnianych piosenek warto sięgnąć po rzeczone wydawnictwo bez chwili namysłu. To ładna, pomysłowa i atrakcyjna muzyka, która wywiązuje się ze swojego zadania z nawiązką. Gorąco polecam i małym, i dużym, i średnim poszukiwaczom przygód.

 

rescuers_2-9363611-1590001537 rescuers_1-9766911-1590001537 rescuers_1a-8856249-1590001537 rescuers_1b-1503973-1590001538

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Main Title
  • 2. Answering Faloo's Call
  • 3. Cody's Flight
  • 4. Message Montage
  • 5. At The Restaurant
  • 6. Wilbur Takes Off
  • 7. McLeach Threatens Cody
  • 8. The Landing
  • 9. Bernard Almost Proposes
  • 10. Escape Attempt
  • 11. Frank's Out
  • 12. Cody Finds The Eggs
  • 13. Bernard The Hero
  • 14. End Credits
  • 15. The Rescuers: The Journey – Carol Connors
  • 16. The Rescuers: Someone's Waiting For You – Carol Connors
  • 17. The Rescuers: Tomorrow Is Another Day – Carol Connors
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...