Planète sauvage, La
Kompozytor: Alain Goraguer
Rok produkcji: 1973 / 2000 / 2015
Wytwórnia: EMI Pathé / DC Recordings / Superior Viaduct
Czas trwania: 37:16 min.

Ocena redakcji:

 

„Divoká Planeta” – jak to nazwano film u naszych południowych sąsiadów – to opus magnum mistrza francuskiej animacji, René Laloux. Przepięknie narysowana wizja odległej planety, na której miniaturowe wersje ludzi walczą z błękitną rasą Draagów, została de facto zainspirowana okupacją Czechosłowacji przez ZSRR i dziś stanowi klasykę gatunku – acz niestety niezbyt dobrze znaną szerszej widowni.

 

Jak każda animacja, także i ta nie byłaby kompletna bez odpowiedniej ścieżki dźwiękowej. Za muzykę odpowiedzialny jest, współpracujący już wcześniej z reżyserem przy jego krótkich formach, Alain Goraguer (w swej bogatej twórczości znany także jako Paul Vernon). Soundtrack z jego kompozycją ukazał się od razu po premierze filmu na płytach winylowych, a następnie po latach wznowiono go w niezmienionej formie w postaci CD i – na początku tego roku – kolejnego, tym razem gustownie czarno-niebieskiego LP. W międzyczasie brytyjska wytwórnia Eureka zamieściła go także w roli bonusa na wydaniu filmu (Blu-Ray + DVD). Niezależnie od nośnika mamy do czynienia z kompletnym zapisem ilustracji, skupiającym się zaledwie w blisko 40 minutach materiału.

 

Tenże materiał jest nie do przecenienia na ekranie, bowiem nadaje historii specyficznych barw, doskonale wpisując się w fantastyczny świat przedstawiony i spowijając go tajemniczą, niekiedy wręcz oniryczną aurą, napięciem i ciągłą niepewnością. Ze względu na dość krótki metraż produkcji oraz sporej ilości akcji jaka go wypełnia, ilustracja ma także wystarczająco dużo miejsca, by zaznaczyć się w świadomości odbiorcy. A czyni to głównie za pomocą elektroniki, zgrabnie łączącej się z tradycyjnym instrumentarium (perkusja, gitara elektryczna, smyczki, saksofon, flety…).

 

Wrażenia filmowe nie do końca przekładają się jednak na album, choć i słuchając krążka bez kontekstu można łatwo docenić kunszt całej kompozycji, która zawiera w sobie stosowną ilość magii. Takim utworom, jak „Deshominisation (I)”, „Le Bracelet”, „Maquillage de Tiwa” lub końcowe „Générique” i przepiękne „Strip Tease” trudno się oprzeć – głównie za sprawą zmysłowych wokaliz kobiecych oraz atrakcyjnego, hipnotyzującego rytmu o przyjemnym, popowo-rockowym posmaku. Odpowiednie tempo ilustracji nie pozwala się przy tym specjalnie nudzić, nawet przy dużej jednostajności pracy, która opiera się na wałkowaniu w kółko dwóch-trzech motywów i nie pozbawiona jest spokojniejszych, typowo lirycznych, wręcz usypiających fragmentów.

 

Niestety, przyjemność z odsłuchu zabija odrobinę montaż płyty – na 25 utworów blisko połowa nie przekracza minuty. Poszczególne melodie kończą się równie szybko, jak się zaczęły, pozostawiając po sobie ogromny niedosyt. A płynne przejścia pomiędzy kolejnymi ścieżkami i fakt, iż często są one do siebie bliźniaczo podobne, jedynie pogłębia dezorientację. Wystarczy moment nieuwagi, by zgubić się pośród osobliwych eksperymentów Goraguera, które bywają (celowo) niezbyt miłe dla ucha (np. początek „L'oiseau”) i nie do końca sprawdzają się bez ruchomych kadrów, rażąc underscorem („Attaque des Robots”). Część z proponowanych tu rozwiązań zdążył zresztą nadgryźć ząb czasu.

 

 

 

Warto jednak na rzeczoną pozycję zwrócić uwagę nie tylko fanów twórczości Laloux. Fantazja, polot i, mimo wszystko, duża oryginalność stanowią o sile „Dzikiej planety”, której moc oddziaływania potrafi poruszyć nawet w 40 lat od ziemskiej premiery. To skromna, lecz urocza i niebanalna kompozycja, przy której – wzorem błękitnoskórych obcych – opłaca się pomedytować chociaż przez chwilę.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Deshominisation (II)
  • 2. Deshominisation (I)
  • 3. Générique
  • 4. Le Bracelet
  • 5. Ten et Tiwa
  • 6. Maquillage de Tiwa
  • 7. Course de Ten
  • 8. Ten et Medor
  • 9. Ten et Tiwa dorment
  • 10. Ten est Assomé
  • 11. Abite
  • 12. Conseil des Draags
  • 13. Les Hommes - La Grande co-existence
  • 14. La Femme
  • 15. Mira et Ten
  • 16. Mort de Draag
  • 17. L'oiseau
  • 18. La Cité des Hommes Libres
  • 19. Attaque des Robots
  • 20. La Longue Marche - Valse des Statues
  • 21. Les Fusées
  • 22. Générique
  • 23. Strip Tease
  • 24. Méditation des Enfants
  • 25. La Vieille Meurt
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...