Pelican Brief, The
Kompozytor: James Horner
Rok produkcji: 1993
Wytwórnia: Big Screen Records
Czas trwania: 51:57 min.

Ocena redakcji:

 

James Horner zilustrował w swojej bogatej karierze ponad 150 filmów. Wśród takiej ilości musiały znaleźć się zatem mniej popularne tytuły. „Raport Pelikana” jednak do nich nie należy – głównie dzięki sporemu sukcesowi produkcji Alana Pakuli. Oparty o niezwykle popularną prozę Johna Grishama, thriller z Julią Roberts i Denzelem Washingtonem był jednym z hitów 1993 roku, choć znacząco ustąpił na tym polu kilku innym dokonaniom gatunku, jak „Firma” czy „Ścigany”.

 

To sprawiło, iż jest to pozycja wciąż często pozostająca na językach fanów dorobku maestro. Zdecydowanie daleko jej jednak do najlepszych dokonań Amerykanina. Nie jest to bowiem muzyka, która w jakikolwiek sposób fascynuje – zwłaszcza, gdy funkcjonuje poza ekranem, co dobitnie udowadnia blisko 50-minutowy album wydany nakładem Big Screen Records, którego już sama okładka stanowi swego rodzaju ostrzeżenie.

 

horner-6924533-1590000933W filmie ścieżka dźwiękowa nie porywa. I choć nie taka wszak była jej rola, to jednak szkoda, iż Horner nie pokusił się o barwniejszą wizytówkę dla ruchomego obrazu. Sam temat przewodni pozostawia bardzo wiele do życzenia – szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż „The Pelican Brief” powstał w wyjątkowo bogatej, zarówno dla Hollywood, jak i kariery Hornera, epoce. Jeśli dodamy do tego inspirujące otwarcie filmu – klucz pelikanów na tle zachodzącego słońca – łatwo stwierdzić, że aż prosiło się tu o jakąś pamiętną nutę. Tymczasem „Main Title” po prostu sobie jest i tyle. Nie wywołuje żadnych emocji, nie podnosi ciśnienia, nie obiecuje niezwykłej przygody. W dodatku swój jedyny atut, jakim są eteryczne wokalizy, spycha na daleki plan, kompletnie je bagatelizując.

 

Dalej nie jest zresztą lepiej. Utwór tytułowy to nieznośnie bezpłciowa tapeta – posępna i przezroczysta do tego stopnia, że można ziewnąć i nawet nie zauważyć, że przeleciał przez głośniki. Być może dlatego właśnie „Researching The Brief” – również daleki od ekscytacji – to pierwszy moment krążka, który zwraca na siebie uwagę, gdyż w końcu coś się w nim dzieje. Niestety, zarówno on, jak i „Hotel Chase” czy „Planting The Bomb”, to zaledwie wybudzające z letargu, prostackie podrygi hałaśliwego action score’u – wyjątkowo toporne i nieangażujące, jak na Hornera. A w dodatku pełne typowych dlań sztuczek, jakie już na początku lat 90. były wtórne (nagłe tąpnięcia orkiestry, charakterystyczna trąbka, chaotyczne walenie w klawisze fortepianu i wyznaczające rytm dzwonki w tle).

 

Niby polityczne, oparte o dialogi śledztwo powinno odgórnie tonować zapędy ilustracji, zmuszać ją, by skupiała się bardziej na budowaniu nieprzyjemnego klimatu i dawkowaniu napięcia. Ale nawet i na tym polu hornerowski soundtrack jest w większości mdły i nijaki. Właściwie tylko końcowe „Garage Chase”, acz także niezbyt wyszukane, działa odpowiednio na emocje.

 

Trudno właściwie powiedzieć, dlaczego finalny produkt jest tak bezosobowy i beznamiętny. Jak pokazuje najlepsze na albumie, lecz niewykorzystane w filmie „Darby's Theme” – a więc fragment tyleż ładny i specyficzny, co chwytliwy – Horner nie był kompletnie wyprany z pomysłów na ten score. Czyżby więc reżysersko-producenckie zapędy sprowadziły go do zbyt szarej, nieefektownej rzeczywistości, jakiej próbuje przeciwstawić się dopiero finalna, klasyczna dla tego kompozytora suita „Airport Goodbye”?

 

Jakby nie było, gotowy soundtrack do „Raportu Pelikana” jest jednym z ostatnich elementów filmu, który można szczerze pochwalić. Jeszcze trudniej polecić jego autonomiczne, okrągłe wcielenie – również z tych względów, że pozbawiona wznowień płytka jest już od dawna przedmiotem stricte kolekcjonerskim, a więc dla przeciętnego zjadacza chleba nie wartym swej ceny.

 

P.S. Przez film przewija się także sporo piosenek i utworów źródłowych – pełna lista do wglądu TUTAJ.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Main Title
  • 2. The Pelican Brief
  • 3. Researching The Brief
  • 4. Hotel Chase
  • 5. The Killing
  • 6. Bourbon Street
  • 7. Planting The Bomb
  • 8. Chasing Gray
  • 9. Darby's Emotions
  • 10. Darby's Theme (nie użyte w filmie)
  • 11. Morgan's Final Testament
  • 12. Garage Chase
  • 13. Airport Goodbye
2
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

1 komentarz

  1. Tomasz Goska

    Ciężki kawał muzyki, ale tu przecież nie chodzi o geniusz w dopieszczaniu gustów słuchaczy, a o funkcjonalność. Dawno filmu już nie widziałem, więc musiałbym sobie odświeżyć, ale z tego co pamiętam, to nie było siary. Soundtrack z kolei dosyć często katuję wieczorami, bo właśnie budowanie klimatu najbardziej tu się liczy. Niech będzie 3…

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...