Obsluhoval jsem anglického krále (I Served the King of England)
Kompozytor: Aleš Březina
Rok produkcji: 2008
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 48:00 min.

Ocena redakcji:

 

Kino czeskie przez wiele lat było (i chyba nadal jest) bardzo popularne w Polsce, co widać w przypadku takich reżyserów, jak Jan Sverak, Jan Hrebejk, David Odricek czy Petr Zelenka. Równie znany był Jiri Menzel, znany z adaptacji książek Bohumila Hrabala – „Pociagi pod specjalnym nadzorem”, „Postrzyżyny” i, jego ostatni film, „Obsługiwałem angielskiego króla” z 2006 roku. Jest to historia niejakiego Jana Dite, który postanawia zostać milionerem. Jego perypetie toczą się zarówno w okresie przedwojennym, okupacyjnym i powojennym. Typowa czeska produkcja polana sosem delikatnej erotyki, gdzie humor i historia przeplatają się mocno ze sobą. Swoje wnosi także muzyka, choć wydaje się ona niepozorna.

 

ales-brezina-3403556-1590001565Jej autorem jest niejaki Ales Brezina, znany głównie ze współpracy z Janem Hrebejkiem, zaś album wytwórni Milan zawiera pełną kompozycję, choć niekoniecznie ułożoną chronologicznie. Początek to oparte w całości na fortepianie utwory, opisujące pierwsze próby zarobku przez bohatera, jako sprzedawcy hot dogów. Stylizowane na nieme kino nuty są chwytliwe, szybkie i lekkie, jednak szybko zmieniają się w bardziej stonowaną melodię.

 

Prawdziwą petardą jest natomiast temat z czołówki, który pojawia się też w scenie obiadu dla cesarza. Dynamiczna gra skrzypiec i delikatnej perkusji w tle, pojawienie się dętych drewnianych (flety i klarnety) oraz trąbek podkreśla dynamizm całej sytuacji oraz majestat gościa. Tuż po nim pojawia się dziwnie nie pasujący do reszty blues, z udziałem saksofonisty, Tony’ego Scotta. Wybija się też temat głównego bohatera, odegrany na fortepianie w troszkę slapstickowym stylu.

 

Dalej jest dość konwencjonalnie, spokojnie i subtelnie, co potwierdzają dźwięki harfy („Banknotes on the Floor”, „Falling Banknotes”), cymbałków („The Forest”), fletów („Bees”) czy bardziej nastrojowy fortepian (krótka melodia w „Jaruska / Love Theme”, która przewija się też w „Sperm Sampling”). Nie brakuje zwiewności i sznytu w lżejszych momentach (chwytliwy, choć nie pozbawiony dostojeństwa „Can-Can” czy „Aurora”), jak zawsze nie zawodzą również skrzypce („Marcela”). Wyjątkiem od tej reguły jest tylko dramatyczne „The Bombing”.

 

Poza kompozycjami Breziny, w filie wykorzystano kilka tematów źródłowych, które jednak nie gryzą się ze sobą. Wyjątkowo eleganckie są kompozycje Leo Delibesa, których aranżacje odrobinę zmieniono [najbardziej podoba mi się liryczne „Prayer (Julianka on the Table)” opisujące pewien nietypowy obiad]. Jest też wspomniany blues, czeska jazzowa piosenka Jaroslava Grandwohla oraz niemieckie kompozycje Willy’ego Richardsa i Felixa Mendelssohna. Istny koktajl.

 

Muszę przyznać, że film zapada w pamięć głównie z powodu realizacji, aktorstwa czy opowieści, niźli samej muzyki. Nie znaczy to jednak, iż nie jest to dzieło w żaden sposób charakterystyczne. Kompozycja Breziny doskonale współtworzy ten nostalgiczny klimat oraz brzmi po prostu bardzo dobrze. Ocena mówi sama za siebie.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Slapstick / Hot Dogs
  • 2. The Emperor’s Banquet
  • 3. I Served the King of England – feat. Tony Scott
  • 4. Banknotes on the Floor / Mr. Walden
  • 5. Can-Can
  • 6. Ted jeste me – Jaroslav Gradwohl
  • 7. The Forest
  • 8. Mr. Dite
  • 9. Aurora (Hotel Paris) – Leo Delibes
  • 10. Jaruska / Love Theme
  • 11. Marcela
  • 12. Bees
  • 13. Von mir aus Kann’s Regnen – Willy Richards
  • 14. Song Without Words for Piano No. 12 in F sharp minor (“Venetianisches Grondellied”), Op. 30/6 – Felix Mendelssohn
  • 15. Falling Banknotes
  • 16. Snowball Fight
  • 17. Bloody Moon Rhapsody – Jaroslav Jezek
  • 18. Sperm Sampling
  • 19. Prayer (Julianka at the Table) – Leo Delibes
  • 20. Mr. Walden in the Cattle Wagon
  • 21. The Bombing
  • 22. Falling Banknotes 2
  • 23. Sudetenland
  • 24. Credits (Mr. Dite 2)
4
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...