Night at the Museum
Kompozytor: Alan Silvestri
Rok produkcji: 2007
Wytwórnia: Varese Sarabande / Colosseum
Czas trwania: 48:23 min.

Ocena redakcji:

 
Kino familijne rządzi się swoimi własnymi prawami. Unikanie schematów i oryginalność zdecydowanie nie jest jednym z nich. Liczy się przede wszystkim świetna zabawa i morał, który nieco pogłębi oglądaną historię. W przypadku całej reszty wszelkie chwyty są dozwolone. Nie obowiązuje jedność miejsca ani czasu, prawa fizyki są tylko po to żeby je łamać a magia jest na porządku dziennym. Tylko w kinie familijnym możemy zobaczyć prezydenta USA walczącego z T-Rexem i Attylą czy neandertalczyków podpalających muzeum. A dokładniej, pojawia się to wszystko w filmie "Noc w muzeum". Jest to obraz w wielkim skrócie opowiadający o losach nocnego strażnika w muzeum historii naturalnej – Larry’ego Daley’a granego przez Bena Stillera. W muzeum tym dawno temu inny strażnik przypadkowo uwolnił pewną starożytną klątwę. Sprawia ona, że nocą ożywają zgromadzone w muzeum eksponaty, a wśród nich: szkielety dinozaurów, wypchane prehistoryczne zwierzęta, miniatury ukazujące wielkie, historyczne bitwy i figury przedstawiające słynne postacie. "Noc w muzeum" ku zaskoczeniu wielu krytyków zyskała ogromną popularność stając się w USA jednym z najbardziej kasowych filmów roku 2006.
 
silvestri-2746614-1590000936Muzyką do tego obrazu zajął się Alan Silvestri, jednak nie był on jedynym kompozytorem zaangażowanym do tego projektu. Otóż początkowo reżyserią "Nocy w muzeum" miał zająć się Stephen Sommers – twórca między innymi "Van Helsinga" i "Mummy Returns", do których muzykę pisał Alan Silvestri. Dlatego też to właśnie ten kompozytor był brany pod uwagę w pierwszej kolejności. Jednak z czasem okazało się, że Sommers z powodu innych projektów nie zdoła zająć się "Nocą…" i projekt ten przejął Shawn Levy. Wraz z nim pojawił się też nowy kompozytor – John Ottman, twórca niedawnego "Superman Returns". Ku zaskoczeniu wszystkich Ottman na kilka miesięcy przez premierą filmu zrezygnował z tego projektu i do pracy powrócił właśnie Alan Silvestri, który miał zaledwie kilka tygodni na napisanie i nagranie blisko godziny muzyki. Właśnie tej muzyki, która niemal w całości pojawiła się na wydanej przez Varese Sarabande płycie.
 
"Noc w muzeum" to typowy film familijny, oferujący świetną rozrywkę i nie obciążający zbytnio szarych komórek. W tego typu kinie muzyka jest zazwyczaj ściśle podporządkowana obrazowi. Pojęcie Mickey Mousingu jest tutaj niestety obowiązujące. Większość kompozycji to bardzo krótkie fragmenty, ilustrujące w filmie pewne wydarzenia i nadające im odpowiedniej mocy. Mniej jest tutaj kreowania odpowiedniego klimatu a więcej dosłownego komentowania tego, co dzieje się na ekranie. Silvestri w takich fragmentach popada często w rutynę. Nie jest to zbyt twórczy rodzaj muzyki toteż niewiele można w takich momentach od kompozytora oczekiwać. Niemniej podobieństwa do "Powrotu Mumii" czy chociażby "Lilo i Stich" są bardzo zauważalne i wręcz natrętne. Podobnie rzecz ma się z muzyką akcji, której tutaj oczywiście nie brakuje. W znacznej części polega ona na istnej ścianie dźwięku, na której można znaleźć dźwiękowe wizytówki z innych dokonań Alana Silvestri – od nieco orientalnych, ale masywnych brzmień "Powrotu Mumii" aż po Dziki Zachód znany z "Powrotu do przyszłości III". Z kolei bardziej liryczne i magiczne klimaty zdają się być odniesieniem do Jamesa Newtona Howarda i jego genialnego "Atlantis: The Lost Empire". Mamy tutaj bardzo podobne wykorzystanie chórów, czelesty i delikatnych smyczków – jak chociażby w "Tour Of The Museum".
 
night_at_museum2-4034916-1590001051Płyta jak na tego typu muzykę jest dość długa i nużąca. Mimo że nieustannie coś się tutaj dzieje, to po przesłuchaniu kilku początkowych kompozycji zwyczajnie traci się zainteresowanie nią. Wszystkie te masywne dźwięki oprawione w naprawdę dobre orkiestracje zaczynają po prostu męczyć i dotrwanie do końca krążka wydaje się niebanalnym zadaniem. Trzeba jednak przyznać, że płyta zaczyna się bardzo dobrze. Już w pierwszym utworze można usłyszeć świetny i niezwykle chwytliwy temat, który daje nadzieję na naprawdę zjawiskową ścieżkę dźwiękową. Jest to prosta i nieco musicalowa melodia, pod którą aż chce się podłożyć jakieś słowa w wykonaniu męskiego chóru. Niestety dalej możemy usłyszeć tylko jej strzępy, które przewijają się gdzieś w muzyce akcji. Wielka szkoda.
 
Kiedy po raz pierwszy przesłuchałem tę płytę w całości, od razu nasunęło mi się skojarzenie ze "Strasznym domem" Douglasa Pipesa. Tutaj także mamy mnóstwo krótkich utworów o czasami skrajnie różnej charakterystyce i ogromną ilość Mickey Mousingu, który jest funkcjonalny jedynie w połączeniu z obrazem. Pojawia się też wielka orkiestra, chóry i subtelna elektronika. Niemniej dzieło Alana Silvestri wydaje mi się ciut lepsze. Można wyczuć, że dysponuje on o wiele większym warsztatem, doświadczeniem i wyrachowaniem. Fantazyjne, nieco jazzujące wstawki przeplatane klasyczną muzyką akcji wskazują, że mamy do czynienia z naprawdę dobrym i utalentowanym kompozytorem. Niestety forma, w jakiej podano nam jego dzieło sprawia, że nie słucha się tego z jakąś wielką przyjemnością, a zaledwie kilka kompozycji zwraca na siebie uwagę. 
Autor recenzji: Łukasz Waligórski
  • 1. Night at the Museum
  • 2. One of Those Days
  • 3. An Ordinary Guy?
  • 4. Tour of the Museum
  • 5. Civil War Soldiers
  • 6. Out of Africa
  • 7. Meet Dexter
  • 8. Mayan Warriors
  • 9. Where`s Rexy?
  • 10. West From Africa
  • 11. The Iron Horse
  • 12. Saved by Teddy
  • 13. Tablet of Akmenrah
  • 14. "Tracking, Dear Boy"
  • 15. Some Men Are Born Great
  • 16. Sunrise
  • 17. Study Up On History
  • 18. Teddy Likes Sacagawea
  • 19. Tearing Limbs
  • 20. Caveman on Fire
  • 21. Outrun the Sun
  • 22. Show You What I Do
  • 23. Tablet Gone
  • 24. "Theodore Roosevelt At Your Service"
  • 25. "This Is Your Moment"
  • 26. Rally The Troops
  • 27. Tire Take Down
  • 28. Cecil`s Escape
  • 29. Stage Coach
  • 30. Teddy in Two
  • 31. Cab Ride
  • 32. Big Fan
  • 33. Heroes Return
  • 34. A Great Man
  • 35. Full House
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...