Loving
Kompozytor: David Wingo
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Back Lot Music
Czas trwania: 40:17 min.

Ocena redakcji:

 

Małżeństwo to zgodnie z obecnie panującym prawem zatwierdzony prawnie i/lub społecznie związek mężczyzny i kobiety regulowany zasadami, obyczajami, przekonaniami i postawami wyznaczającymi prawa i obowiązki małżonków oraz status ich ewentualnego potomstwa. Ale w USA do lat połowy lat 60. należałoby do tego dopisać tej samej rasy, bo małżeństwa mieszane nie były tolerowane przez ówczesną społeczność. Historię jednego z tych małżeństw (Richarda oraz Mildred Loving) postanowił opowiedzieć w swoim ostatnim filmie Jeff Nichols. „Loving” pozostaje solidnym dramatem z miłością i rasizmem w tle, porządnie wykonanym oraz dobrze zagranym. Problem w tym, że poza tą solidnością się nie wybija.

 

wingo-4648729-1590001775Za to troszkę (nawet więcej niż troszkę) zaskakuje muzyka, za którą odpowiada nadworny kompozytor reżysera – David Wingo. Znany z dość oszczędnego produkowania dźwięków za pomocą elektroniki, tutaj częściej korzysta z żywego instrumentarium, co jest ogromną niespodzianką. Jak w otwierającym całość podniosłym „Proposal”, zdominowanym przez poruszające smyczki. W podobnym, choć bardziej melancholijnym tonie, wybrzmiewa „Sheriff” oraz „Time Passing” z tykającą perkusją oraz nieoczywistymi brzmieniami fortepianu. Uroczysta atmosfera, dodająca bardziej poważnego, wręcz historycznego znaczenia wydarzeniom, pojawia się jeszcze w krótkim „Phone Call”, „Farmhouse” czy finałowym „Home”.

 

Nie oznacza to jednak, że maestro zrezygnował ze swojego stylu. Pulsująca, atmosferyczna i polana sosem ambientowym oprawa pełni tutaj rolę underscore’u – jak w niepokojących, niemal świdrujących uszy „Arrest” i „Call the Lawyer”. Zdarza mu się także te fragmenty ubarwić, czy to rytmiczną perkusją („Leaving Home”), tamburynem („D.C.”, podparte jeszcze akustyczną gitarą) czy gitarą elektryczną (mieszające obydwa światy „Hand Off” lub nerwowe „Brick” á la „Midnight Special”). Napięcie jest też podkreślone intensywniejszą grą instrumentów (końcówka „Baseball Game”) lub znanymi z poprzednich dzieł "tykaniami" („Leaving D.C.”), przypominając rasowy thriller/horror. Czyli bardziej klasycznie w brzmieniu, choć bardzo intrygująco.

 

„Loving” to zdecydowanie jedna z przystępniejszych prac Davida Wingo, chociaż niepozbawiona mroczniejszych fragmentów underscore’u. Ale nawet one zostały zrobione w zjadliwy sposób, efektywnie budując poczucie zagrożenia czy lęku. Niby niepozorny, bardzo liryczny, wręcz delikatny to materiał (tak jak również wieńcząca całość piosenka w wykonaniu Bena Nicholsa), ale bardzo angażujący emocjonalnie i pełen klimatu. I za to dostaje troszkę naciąganą czwórkę.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Proposal
  • 2. Arrest
  • 3. Sheriff
  • 4. Time Passing
  • 5. Leaving Jail
  • 6. Leaving Home
  • 7. D.C.
  • 8. Hand Off
  • 9. Call the Lawyer
  • 10. The Letter
  • 11. Phone Call
  • 12. Bernard Cohen
  • 13. Baseball Game
  • 14. Leaving D.C.
  • 15. Farmhouse
  • 16. Bernie and Phil
  • 17. Brick
  • 18. The Decision
  • 19. Home
  • 20. Loving – Ben Nichols
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...