Lost Daughter, The
Kompozytor: Dickon Hinchliffe
Rok produkcji: 2021
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 38:18 min.

Ocena redakcji:

Córka

„…najciekawsza praca w dorobku kompozytora…”

Aktorzy biorący się za reżyserię, to nie jest zjawisko nowe, ale ostatnimi laty się nasiliło. Tym razem do tego grona dołączyła Maggie Gyllenhaal (starsza siostra Jake’a), kręcąc „Córkę” na podstawie powieści Eleny Ferrante. Produkcja powstała dla Netflixa (i w wielu krajach jest przez niego dystrybuowana), a skupia się na przyjeżdżającej do Grecji Ledy. Wskutek pewnych okoliczności zaczynamy odkrywać prześladującą ją tajemnicę z przeszłości. To mroczny dramat psychologiczny, z fantastycznymi kreacjami Olivii Colman, Jessie Buckley oraz Dakoty Johnson, stawiający niewygodne pytania o macierzyństwo i trzymający w napięciu niczym rasowy thriller.

hinchliffe-3106677-1590001486Swoją cegiełkę do budowania atmosfery dorzuca muzyka, za którą odpowiada Dickon Hinchliffe. Ten Brytyjczyk od dłuższego czasu tworzy głównie do produkcji niezależnych, pokroju „Do szpiku kości”, „Cold Souls” czy „Zatrzyj ślady”, rzadko osiągając rozpoznawalność oraz duży rozgłos (może poza trzecim sezonem „Peaky Blinders”). Czy ta produkcja może zmienić jego sytuację? Trudno powiedzieć, ale to na pewno najciekawsza praca w dorobku kompozytora.

Najbardziej wyrazistym jej elementem jest temat przewodni dotyczący Ledy („Leda”). Zupełnie jakby wzięty sprzed kilkudziesięciu lat, zaczyna się falującymi z rozmachem smyczkami, delikatnym fortepianem w tle oraz jazzową perkusją. Czuć tutaj zarówno lekkość, ale i pewną wewnętrzną siłę tej postaci. Ten motyw niejako zapełnia całą płytę w różnych aranżacjach: duet fortepian-skrzypce w „Leda Swims”, polane suspensowymi smyczkami „Pine Cone” czy okraszone wokalizą, finałowe „Let Me Tell You About All”.

Jest jeszcze drugi temat, w którym najistotniejszym elementem są falujące smyczki, pojedyncze uderzenia perkusjonaliów oraz fortepian („Mina”), co powoduje pewne uczucie niepokoju. Motyw dotyczy zarówno turystki, będącej na wakacjach z córką, ale też powiązany jest z wydarzeniami z przeszłości Ledy. Jak to jest możliwe? Bo zachowanie bohaterki wywołuje u niej wspomnienia oraz przypomina to, o czym chce zapomnieć. Nawet jeśli pojawia się odrobina romantyzmu (uroczy walc „Octopus”), jest to tylko zasłona dymna. Przypomina o tym druga połowa „Broken Glass”, monotonne, fortepianowe „The Offer” czy tykające niczym zegar „The Great Wings”.

Maestro ma też parę momentów sprawnej podbudowy napięcia. Wykorzystuje do tego głównie nasilające się smyczki w nieprzyjemnym walcu „The Affair” czy w świdrującym uszy „Unnatural Mother”. One jednak są częścią większej całości jednego z dwóch ww motywów. Ale są też krótkie, lecz intensywne momenty tapety w rodzaju „I’m Working” czy „Dance Party”. One najlepiej sprawdzają się w kontekście filmowych wydarzeń.

Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony „The Lost Daughter”, bo Hinchliffe pokazuje tu swoje trochę mniej oczywiste oblicze. Fantastyczny główny motyw, świetnie budowany klimat oraz bardzo krótki czas pracy (niecałe 40 minut) nie pozwalają o sobie zapomnieć. A napisanie dobrej muzyki do psychologicznego dramatu nie należy do prostego zadania.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • Leda
  • Leda Swims
  • Glass of Water
  • Mina
  • I’m Working
  • Octopus
  • Pine Cone
  • Broken Glass
  • The Offer
  • The Affair
  • Dance Party
  • The Great Wings
  • Playground
  • Do You Need a Hand?
  • Unnatural Mother
  • Let Me Tell You All About It
3.9
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...