Locke
Kompozytor: Dickon Hinchliffe
Rok produkcji: 2014
Wytwórnia: Fiction Records / Universal
Czas trwania: 32:21 min.

Ocena redakcji:

 

Ivan Locke pracuje na budowie, ale wieczorem, zamiast dopilnować oddania ostatniej roboty, wyrusza samochodem przed siebie. Dokąd, po co i dlaczego? O tym opowiada najnowszy film Stevena Knighta, który okazał się jedną z niespodzianek roku 2014. Oto mamy tylko Locke’a (niezwykła rola Toma Hardy), samochód i drogę przed nim. To wystarczy, by spotęgować napięcie za pomocą rozmów przez telefon, które trzymają nas do samego końca.

 

W zasadzie za ścieżkę dźwiękową mógł tutaj posłużyć silnik jadącego auta, ale – jak wiadomo – reżyser zawsze jest mądrzejszy od recenzenta i uznał, że muzyka pojawić się musi. W tym celu został zatrudniony Dickon Hinchliffe. Wielu to nazwisko może wydawać się obce, ale współzałożyciel i były członek indie rockowej grupy Tindersticks ma dość spory dorobek, głównie wśród niezależnych produkcji, jak „Cold Souls”, „Winter’s Bone” czy ostatnio „Out of the Furnace”. Jego „Locke” jest dość krótką, bardzo minimalistyczną pracą.

 

hinchliffe-3106677-1590001486Instrumentarium jest okrutnie proste: gitara akustyczna, gitara elektryczna, gitara basowa, syntezator i perkusja. Całość krąży w zasadzie wokół tematu głównego bohatera, który jest podany w zwyczajnej, ale chwytliwej gitarowej melodii wspieranej przez jazzową perkusję. Melodia ta przewija się dość często (m.in. „Confession” czy „Speed Limit”) w zasadzie bez zmian aranżacji i najbardziej zapada w pamięci po seansie. Reszta utworów to raczej delikatny underscore, gdzie napięcie powstaje niewyszukanymi środkami – pulsującym basem („Very Urgent”, „Concrete”), zapętlającą się gitarą akustyczną („Turning”) lub bardziej agresywną grą skrzypiec i perkusji („Father”, „Happy Day in Hell”).

 

Zdarzają się jednak ciekawsze fragmenty. Czymś takim na pewno jest wyciszony „Sister Margaret” z delikatnie grającą gitarą elektryczną oraz płynną i przestrzenną elektroniką; pianistyczny „Closing Roads”, który w połowie staje się nerwowy, czy kończące całość „Baby”, również wyróżniające się z tłumu.

 

Poza dobrym działaniem na ekranie, „Locke” ma kilka wad. Po pierwsze, jest dość monotonny przez powtarzanie głównego tematu. Po drugie, nawet te przyjemniejsze dźwięki sprawdzają się tylko w połączeniu z filmem. Poza nim tworzą specyficzny klimat, który może jednak działać usypiająco – zwłaszcza, gdy zapada zmrok. Lecz widać, że Hinchliffe napisał muzykę z głową, próbując unikać szablonów. I wyszło z tego naprawdę solidne dzieło. 3,5 nutki to moja ocena. Tylko tyle i aż tyle.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Ivan Locke
  • 2. Very Urgent
  • 3. Turning
  • 4. Confession
  • 5. Father
  • 6. Speed Limit
  • 7. Concrete
  • 8. Sister Margaret
  • 9. Happy Day in Hell
  • 10. I Can’t Say I Love You
  • 11. Closing Roads
  • 12. Life Sentence
  • 13. Not Your Home
  • 14. Circles
  • 15. Fuck Chicago
  • 16. Baby
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...