Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Kompozytor: John Murphy & David A. Hughes, różni wykonawcy
Rok produkcji: 1998
Wytwórnia: Island Records / Maverick
Czas trwania: 62:54 min.

Ocena redakcji:

 

Brytyjskie kino gangsterskie na przełomie wieków przeżywało renesans. W dużej mierze było to zasługą Guya Ritchie’ego oraz jego debiutanckich „Porachunków” – pokręconej komedii, opisującej barwny półświatek, gdzie cała intryga skupia się na dwóch zabytkowych strzelbach. W filmie tym objawił się aktorski talent m.in. Jasona Stathama oraz Vinniego Jonesa – od tego momentu etatowych brytyjskich twardzieli. Klimatu dopełnił natomiast kapitalny zestaw muzyczny.

 

Reżyser miesza score instrumentalny z piosenkami sprzed lat, a dodatkowo jeszcze na albumie wpleciono w całość filmowe dialogi. Ilustracja to robota debiutującego na tym polu Johna Murphy’ego, wspieranego przez klawiszowca epoki nowej fali Davida A. Hughesa (ex-OMD).

 

murphy-2552536-1590001482O dziwo, ten dziwaczny misz-masz robi swoje i słucha się z ogromną frajdą. Na początek jest brit popowa (gatunek muzyczny, czerpiący garściami z rocka lat 60. oraz 70., spopularyzowany przez zespoły Oasis i Travis) petarda w postaci „Hundred Mile High City”. Potem skręcamy w stronę soulu od mistrza Browna oraz reggae – idealne pod zioło („Police and Thieves”), chociaż nie jestem wielkim fanem tego gatunku.

 

I gwałtowny wjazd we współczesny soul (dwukrotnie pojawiające się „18 With a Bullet” – ja wolę oryginał), by wrócić do rock’n’rolla, dzięki wspaniałej Dusty Springfield oraz wystrzałowemu Robbiemu Williamsowi z energetycznym „Man Machine”. Dalej wyróżnia się transowe „Walk Tihs Land”, punkowe „I Wanna Be Your Dog”, rock’n’rollowe „Liar, Liar” (te klawisze i gitara!) czy mechaniczne „Oh, Girl”. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

 

Score duetu Murphy/Hughes nie jest zbyt długi, a i jego jakość bywa dyskusyjna. Klimatem przypomina klasykę kryminałów z lat 70. – funkowa gitara, delikatne flety. Jednak jest to za krótkie, zbyt skromne i za bardzo zdominowane przez piosenki by zwrócić na te nuty uwagę na dłużej – tym bardziej, że w kawałki te poprzecinano dialogami i często muzyka zwyczajnie ginie w tle. Wyjątkiem jest tu przearanżowana melodia z „Greka Zorby” – jeden z highlightów filmu, z dołączoną gitarą elektryczną, która daje takiego kopa, że głowa mała.

 

„Porachunki” na ekranie mają tak specyficzny klimat, że nie można go nie docenić. Album to natomiast taki post-tarantinowski miks wszystkiego po trochu, tworzący właściwie kompletny zapis całej ścieżki dźwiękowej. Dialogi, nawet jeśli zabawne, zdecydowanie nie sprawdzają się poza ekranem, gdzie wydatnie współtworzą charakterystyczny świat pełen nie do końca inteligentnych bandziorów. Za całokształt niech więc będzie naciągana czwórka.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Hundred Mile High City – Ocean Colour Scene
  • 2. It’s a Deal, It’s a Steal (dialog)
  • 3. The Boss – James Brown
  • 4. Truly, Madly, Deeply – Skanga
  • 5. Hortifuckinculturist (dialog)
  • 6. Police and Thieves – Junior Murvin
  • 7. 18 With a Bullet – Lewis Taylor & Carleen Anderson
  • 8. Spooky – Dusty Springfield
  • 9. The Game
  • 10. Muppets (dialog)
  • 11. Man Machine – Robbie Williams
  • 12. Walk This Land – E-Z Rollers
  • 13. Blaspheming Barry (dialog)
  • 14. I Wanna Be Your Dog – The Stooges
  • 15. It’s Kosher (dialog)
  • 16. Liar, Liar – The Castaways
  • 17. I’ve Been Shot (dialog)
  • 18. Why Did You Do It – Stretch
  • 19. Guns 4 show, knives for a pro (dialog)
  • 20. Oh Girl – Evil Superstars
  • 21. If the Milk Turns Sour (zawiera dialog)
  • 22. Zorba the Greek
  • 23. I’ll Kill Ya (zawiera dialog)
  • 24. The Payback – James Brown
  • 25. Fool’s Gold – The Stone Roses
  • 26. It’s Been Emotional (dialog)
  • 27. 18 With a Bullet – Pete Wingfield
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...