Legends of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole (VG)
Kompozytor: Winifred Phillips
Rok produkcji: 2010
Wytwórnia: WaterTower Music
Czas trwania: 61:57 min.

Ocena redakcji:

Jeszcze nie tak dawno temu bohater ulubionej gry komputerowej składał się z kilku pikseli, a jedyne dźwięki jakie dochodziły uszu podczas rozgrywki wydobywały się z komputerowego brzęczyka. Obecnie gry komputerowe nie tylko w kwestii realizmu szaty graficznej starają się zacierać granicę pomiędzy filmem (powiedzmy animowanym), ale i na ich potrzeby tworzy się muzykę niemalże w niczym nie ustępującą rozmachem od tej tworzonej do dzieł goszczących na dużym ekranie. Co więcej przyjęło się, że wraz z nadejściem jakiejś oczekiwanej premiery do kin, alejki w sklepach RTV "nie dla idiotów", ale za to "dla skner" wypełnione zostają po brzegi grami o takim samym tytule jak film. Efektem tej poplątanej marketingowej polityki jest również muzyka amerykańskiej kompozytorki Winifred Phillips do gry "Legendy Sowiego Królestwa", opartej o historię znaną zapewne prędzej z filmu Zacka Snydera niż z książkowego pierwowzoru.

Pani Phillips swoimi pracami do gier opartych o takie hity jak "Kod Da Vinci", "Charlie i fabryka czekolady" czy "Shrek" udowodniła już, że na tymże polu ma dużo do powiedzenia. Na swoim koncie ma wiele wyróżnień, w tym nominację do nagrody IFMCA w 2009 roku za score do gry "Spore Hero", a także tegoroczną świeżutką nominację do Hollywood Music in Media Awards za piosenkę do tutaj recenzowanej właśnie ścieżki do gry "o sowach".

 

phillips-4934252-1590001195

Piosenka ta nosi tytuł "With Hearts Sublime". Znajduje się na drugiej pozycji na albumie wydanym przez WaterTower. Usłyszymy w niej magiczny sopran samej Phillips jak również główny temat tej partytury, czyli oczywiście temat Strażników. Całość brzmi naprawdę ładnie przywodząc na myśl chyba przede wszystkim "Władcę Pierścieni". Porównywanie tego tematu jak również całego dzieła Phillips do filmowej ścieżki Hirschfeldera nie ma większego sensu z tego względu chociażby, że Australijczyk został zatrudniony do zilustrowania filmu już po skończeniu prac nad muzyką do gry przez Amerykankę. Dało jej to więc możliwość stworzenia dzieła zupełnie autonomicznego.

Czasu miała wystarczająco dużo i, z tego co słychać, kreatywności również. Na potrzeby tej muzyki Phillips stworzyła ponad 20 motywów, a także zlepiła z przypadkowych sylab nieistniejący język, aby tym bardziej urzeczywistnić fantastyczny świat z powieści Katryn Lasky. Łatwość z jaką przychodzi Phillips operowanie rytmem i tematyką słychać szczególnie w muzyce akcji – czy to "Eyes in the Night" czy "Attack At Dawn" to dynamiczne i różnorodne utwory. Ale najlepszy kawałek akcji to chyba "Wild Fire", w którym słychać echa dokonań Jamesa Hornera. Tyczy się to także pierwszej minuty "The Fallen", w którym później spotykamy ciekawą, posępną aranżację głównego tematu, oraz zamykającego całość w stylu "War" z "Avatara", "The Guardians". Wracając jeszcze do skojarzeń z "Władcą Pierścieni" przytoczyć trzeba "The Gathering" oraz "The Seekers" zdający się być tutaj czymś na wzór "Lothlorien" z dzieła Shore'a.

Szczególną sympatię żywię osobiście do utworu "Deadly Plan", w którym faktycznie słychać, że ktoś knuje tutaj coś przebiegle paskudnego. Przesympatyczny temat pojawia się za to w "Take Flight". Może i brzmi on jak z taniego filmu familijnego w stylu "Czy święty Mikołaj się rozwodzi?", ale co z tego, skoro daje tak wielką radochę?

Słabością albumu jest przede wszystkim jego czas trwania. Ponad godzina może zmęczyć i z pewnością dobrze zrobiłoby skrócenie kilku utworów. Chociaż wersja dostępna na iTunes jest niemalże 10 minut krótsza od tej udostępnionej nam do recenzji, więc być może problem ten jej już nie dotyczy. Pominąwszy tą kwestię wspomnę tylko o zbyt oczywistym dla mnie utworze "Nightmare", w którym dostajemy standardowe złowrogie chóry i ciężki dźwięki zamiast przynajmniej odrobiny subtelności i klimatu, do których przecież Phillips wydaje się przykładać dużo uwagi w innych utworach. Zupełnie bezkształtny jest za to kawałek "Shape of the wind" co również nie wydaje mi się filozoficznie pomyślane ze względu na to, że sam wiatr kształtu nie ma, ale po prostu jest objawem "gorszego dnia" artystki.

Oczywiście niekiedy słychać w całości tej muzyki, że jest to po prostu tańszy produkt niż ilustracja do filmu. Jednakże ciężko poczytać to jako minus tej kompozycji, bo przecież chodzi o to na ile Phillips wykorzystała warunki i możliwości jakie do stworzenia tej muzyki gwarantuje jej po prostu sama branża. Pod tym względem jest to dzieło, w którym słychać nie tylko doskonałe wyczucie warsztatowe autorki, ale przede wszystkim spory kawałek serca jaki Phillips tu włożyła.

Autor recenzji: Damian Słowioczek
  • 1. Into the Blackness
  • 2. With Hearts Sublime
  • 3. Eyes in the Night
  • 4. The Gathering
  • 5. Take Flight
  • 6. Attack At Dawn
  • 7. Deadly Plan
  • 8. Nightmare
  • 9. The Shape of the Wind
  • 10. Wild Fire
  • 11. Legends
  • 12. Devil's Triangle
  • 13. The Seekers
  • 14. To Right All Wrongs
  • 15. The Fallen
  • 16. The Siege
  • 17. The Guardians
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...