Knick, The
Kompozytor: Cliff Martinez
Rok produkcji: 2014
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 51:09 min.

Ocena redakcji:

 

Seriale medyczne kojarzą się głównie z takimi tytułami, jak „Chirurdzy”, „Ostry dyżur” czy „Dr. House”. Zazwyczaj akcja skupia się co tydzień na jednym pacjencie, przy okazji badań którego poznajemy prywatne życie lekarzy. Zupełnie inaczej sprawa ma się z nowym dziełem Stevena Soderbergha – „The Knick”. Jest to bardziej serial obyczajowy, który przedstawia placówkę Knickerbocker z roku 1900, ukazujący rozwój medycyny do współcześnie znanego nam poziomu.

 

Skoro za kamerą stanął Steven Soderbergh, to za muzykę musiał odpowiadać Cliff Martinez.  Jeśli jednak myślicie, iż ze względu na czas akcji odpuścił on swoje elektroniczno-ambientowe środowisko, to jesteście w błędzie. Widocznie ten kompozytor nie potrafi inaczej. Ale mniejsza z tym, gdyż Martinez tworzy utwory zarówno pod konkretne sceny (w większości operacje), jak i konkretne osoby. Jednocześnie jest to raczej subtelne tło, które nie narzuca się w trakcie seansu.

 

martinez-7962705-1590001004Czuć, że kompozytor stawia na klimat i parę razy celnie trafia. Jak choćby na początku „Son of Placenta Previa”, gdzie widzimy doktora Thackery (Clive Owen w żywiole) wstrzykującego sobie narkotyki w karecie. Spokojne, powolne klawisze nagle dostają kopa i przyśpieszają – niczym krew w organizmie. Ten motyw przewija się dość często (m.in. w „Abscess” czy „Not Leaving the Circus”) i łatwo zapada w pamięć.

 

Można odnieść wrażenie, ze ścieżka Martineza nie służy oddaniu realiów epoki, ale odtworzeniu stanu umysłów bohaterów wydarzeń. Nie brakuje tutaj odrobiny rytmizacji (skoczne „Placental Repair”), eksperymentów (wplecione bicie serca w „Will It Hurt”, warczenie w „Call Me Dad”) lub mniej przyjemnych pomruków ilustracji („Thus Speak Thack The Wise”), jednak jest to typowe dzieło kompozytora, nazywanego ‘lajtowym wcieleniem Tangerine Dream’.

 

Przy czym kilka postaci dostaje ciut wyraźniejsze motywy – „Aortic Aneurysm Junior” (dr. Bertie) z lekkimi dźwiękami przypominającymi zmodyfikowane cymbałki, coś na kształt skrzypiec oraz robiącej za tło perkusji. Podobnie jest w przypadku dr. Edwardsa (niby afrykańskie kotły w „Drizzled Him Good”, gdzie pod koniec dochodzi jazzowy fortepian, czy bardziej pulsujący wstęp klawiszowy w „Pretty Silver Stitches”, niczym z maszyny) oraz najbardziej zróżnicowanego „Goodnight Nurse Elkins”, które pozostaje najprzystępniejszym utworem albumu. Jest także lekkie, niemal senne „Falling Off a Bicycle Plus”, w którym słychać delikatną gitarę, odbijającej się czasem niczym echo.

 

Można odnieść wrażenie, że elektronika w przypadku produkcji historycznej wydaje się strzałem w stopę, jednak Martinez trzyma rękę na pulsie, a Soderbergh potrafi go wykorzystać. Poza ekranem soundtrack sprawia niekiedy dziwaczne wrażenie, a i podczas seansu potrafi wywołać niewielki dysonans. Intrygujący eksperyment, choć nie tak pionierski, jak operacje Thackery’ego. Ale potrafi porwać, dlatego ostateczna nota to 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Son of Placenta Previa
  • 2. I’m in the Pink
  • 3. Placental Repair
  • 4. Finish Your Breakfast
  • 5. Thus Speak Thack The Wise
  • 6. Never Read Him
  • 7. Aortic Aneurysm Junior
  • 8. Goodnight Nurse Elkins
  • 9. Drizzled Him Good
  • 10. Not Leaving the Circus
  • 11. Falling off a Bicycle Plus
  • 12. Call Me Dad
  • 13. Fire It Up Again
  • 14. Pretty Silver Stitches
  • 15. Douse This
  • 16. New Standard Hernia Procedure
  • 17. Sail to Europe
  • 18. Abscess
  • 19. My Book
  • 20. Will It Hurt
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...