Judas and The Black Messiah – score
Kompozytor: Mark Isham & Craig Harris
Rok produkcji: 2021
Wytwórnia: WaterTower Music
Czas trwania: 31:20 min.

Ocena redakcji:

Judasz i Czarny Mesjasz

„…pozbawiona wyrazistości…”

Czarne Pantery – organizacja walcząca o prawa obywatelskie czarnoskórych mieszkańców Ameryki. Nie tyle za pomocą edukowania, lecz siłowo, co wywołało poważne zainteresowanie służb rządowych. O jednym z liderów tej grupy – przewodniczącym Fredzie Hamptonie z komórki w Chicago – opowiada debiut reżyserski Shaki Kinga „Judasz i Czarny Mesjasz”. Tym pierwszym z bohaterów jest zwerbowany przez FBI drobny złodziej, którego przyłapano na gorącym uczynku. Historia trzyma w napięciu, angażuje i nie jest laurką wobec Czarnych Panter, ale pokazuje o wiele szerzej społeczeństwo czarnoskórych Amerykanów. Nie brakuje mocnych scen, świetnych ról (nagrodzony Oscarem Daniel Kaluuya) oraz mrocznych momentów.

isham-3222216-1590001305W tym świecie musiała odnaleźć się muzyka, za którą odpowiadało dwóch (a w zasadzie czterech) autorów. Marka Ishama przedstawiać nie trzeba – to znany trębacz oraz kompozytor z ponad setką tytułów w swoim portfolio. Prawda jest taka, że muzykę w całości miał napisać saksofonista Craig Harris, będący także wujem reżysera. Jednak muzyk zaprosił Ishama do współpracy. Jakby tego było mało, dodatkowe dźwięki dorzucił hip-hopowy duet Quelle Chris i Chris Keys. Czyżby score był potwierdzeniem przysłowia, że gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść?

Fundamentem całości jest napisany w 1969 roku przez multiinstrumentalistę Rolanda Kirka utwór „The Inflated Tear”. Reżyser wykorzystał tę kompozycję jako temp-track i ostatecznie zaadaptowano ją na potrzeby filmu. Kirk napisał ten utwór w czasie, kiedy Fred Hampton był inwigilowany przez FBI. I użyte fragmenty są najmocniejszą częścią soundtracku. Od powolnych i opadających smyczków („Opening” oraz „Fred Hampton Funeral”) przez chropowate solówki duetu trąbka/saksofon („The Car, The Club”, „Bill’s Past Come Back”) po mroczne smyczki z ciężką wiolonczelą na prowadzeniu („Judy Has Questions”).

Reszta muzyki w zasadzie pełni rolę ilustracyjnej tapety, a takie kompozycje nie należą do przyjemnych w odsłuchu poza kontekstem filmowym (smyczkowe „FBI”, operujące strzelającą perkusją „Rooftop” czy polane jazzem w drugiej połowie „Gun Battle”). W zasadzie tylko najdłuższe utwory mają tu coś do zaoferowania. Jasne, są pewne drobne ubarwienia, za co odpowiada duet Chris/Keys (jazzowa perkusja w „News Reels”, pstrykanie palcami w „Jimmy Enters Shore”, tykanie z przestrojonym fortepianem w „We Got a Rat”). Ale nawet one wydają się kończyć za szybko i toną w morzu nieprzyjaznych, czasem świdrujących dźwięków.

Trudno odmówić „Judaszowi…” wprawy w budowaniu napięcia oraz poczucia niepokoju. Jednak poza filmem dzieło Harrisa i Ishama nie ma w zasadzie racji bytu. Mimo krótkiego czasu trwania, score męczy oraz doprowadza do stanu znużenia. Nawet wspomniane przeze mnie ubarwienia nie zmieniają tego stanu rzeczy. Dla mnie jest to muzyka straconej szansy, pozbawiona wyrazistości i bardzo monotonna. Więcej niż dwie nutki (może 2,5 za solidną symbiozę z obrazem) nie jestem w stanie dać. Można było wycisnąć z tego duuuuużo więcej.

 

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • The Inflitrated Tear: Opening – Mark Isham
  • News Reels – Quelle Chris & Chris Keys
  • FBI – Mark Isham
  • The Inflated Tear: The Car, The Club – Mark Isham
  • Crowns Creeping – Mark Isham & Craig Harris
  • We Got a Rat (Alternate Version) – Mark Isham
  • How Much Money Do You Take? – Mark Isham
  • Fred Visits the Crowns Church – Quelle Chris & Chris Keys
  • Bill is Recognized – Mark Isham & Craig Harris
  • The Inflated Tear: Judy Has Questions – Mark Isham
  • We Got a Rat – Mark Isham & Craig Harris
  • We Got a Snitch – Mark Isham
  • Prison Life – Mark Isham
  • Jimmy Enters Store – Mark Isham, Craig Harris, Quelle Chris & Chris Keys
  • Rooftop – Mark Isham, Quelle Chris & Chris Keys
  • Rebuilding – Craig Harris
  • Jake Wants Answers – Mark Isham, Quelle Chris & Chris Keys
  • Gun Battle – Mark Isham, Quelle Chris & Chris Keys
  • I’m Out – Mark Isham
  • The Inflated Tear: Bill’s Past Comes Back – Mark Isham
  • The Inflated Tear: Fred Hampton Funeral – Mark Isham
2.7
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...