Jersey Boys
Kompozytor: różni wykonawcy
Rok produkcji: 2014
Wytwórnia: Rhino
Czas trwania: 77:10 min.

Ocena redakcji:


Clint Eastwood, mimo sporego dorobku, ciągle potrafi zaskakiwać. „Jersey Boys” to adaptacja musicalu nagrodzonego nagrodą Tony, dzieła Marshalla Brickmana i Ricka Elice’a opowiadającego o zespole The Four Seasons – jednego z najpopularniejszych grup lat 60. Eastwood miesza tutaj zarówno elementy musicalu (piosenki, występy sceniczne) z wątkami niemalże gangsterskimi oraz zwracaniem się bohaterów bezpośrednio do kamery. Może nie zawsze jest to trafne połączenie, jednak ogląda się to zaskakująco przyjemnie, również dzięki istotnej roli muzyki.

 

jersey-boys-6561076-1590001551Album wydany przez wytwórnię Rhino to mieszana kompilacja. Zawiera ona piosenki wykonywane zarówno przez aktorów wcielających się w muzyków (John Lloyd Young, Erich Bergen, Vincent Piazza i Michael Lomenda), oryginalnych członków The Four Seasons oraz wersje pochodzące z broadwayowskiego musicalu (m.in. krótkie „Prelude”). Dlatego też niektóre utwory się powtarzają, co może wywołać wrażenie zbytniej obfitości. Z drugiej zaś strony pozwala to porównać oryginalne wykonania z ich filmowymi aranżacjami – chodzi tutaj głównie o barwę głosu Frankiego Valli, jak i grającego go Johna Lloyda Younga.

 

Gatunkowo jest to szeroko pojęty pop lat 60., okraszony zarówno odrobinką rock’n’rolla („December 1963”), skromną liryką (oszczędne „My Mother’s Eyes” z ładnymi skrzypcami w tle, czy pianistyczne „Moody’s Mood for Love”), nutą folku (harmonijka w „Big Man In Town”) oraz jazzu (dęciaki w „Can’t Take My Eyes of You”). Ciekawie robi się jednak wtedy, gdy w utworze dochodzi do przejścia między wykonaniami. Takim przykładem jest „A Sunday Kind of Love”, który zaczyna się kościelnymi organami, by potem stać się popowym kawałkiem z gitarą, pianinem i perkusją w oryginalnym wykonaniu zespołu The Four Seasons, czy w przypadku „Medley”, gdzie sklejono ze sobą aż cztery różne piosenki. W trakcie odsłuchu może się więc okazać, że część z tych utworów jest nam już znajoma, nawet jeśli wcześniej nie wiedzieliśmy, kto jest ich autorem (m.in. „Can’t Take My Eyes of You”, „Beggin’”).

 

four-seasons-5080182-1590001552Nieco drażni w tym wszystkim piskliwy głos Younga (który daje radę i brzmi niemalże jak Valli) i jego historycznego odpowiednika, ale to już kwestia indywidualnego odbioru i muzycznej wrażliwości. Przy czym jest tutaj parę piosenek innych wykonawców, jak dynamiczne „My Boyfriend’s Back” śpiewane przez trzy dziewczyny z Broadwayu – Kimmy Gatewood, Kyli Rae i Jackie Seiden; fortepianowe „Cry for Me” Ericha Bergena (gra on Boba Gaudio – członka zespołu i kompozytora), a także bardziej uwspółcześnione „Beggin’”, gdzie pomiędzy Vallim i Youngiem pojawia się głos Ryana Malloya ze scenicznej wersji musicalu.

 

Zniechęcić może dość krótki czas trwania poszczególnych piosenek – rzadko która przekracza czas dwóch minut, co sprawia dziś nieco rwane wrażenie, podczas gdy w czasach filmowej akcji był to radiowy standard.

 

Mimo licznych powtórek oraz sporej długości albumu, „Jersey Boys” sprawdza się zarówno jako tło dla ekranowych wydarzeń oraz w roli składanki największych hitów Valli i The Four Seasons. To album, który odkrywa na nowo melodie danego okresu – a ponieważ jest jeszcze wiele do odkrycia, toteż polecam go wszystkim zakochanym w muzyce lat 60. Mocne cztery nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Prelude – Jersey Boys
  • 2. December, 1963 (Oh, What a Night) – Frankie Valli & The Four Seasons
  • 3. My Mother’s Eyes – Frankie Valli
  • 4. I Can’t Give You Anything But Love – John Lloyd Young
  • 5. A Sunday Kind of Love – John Lloyd Young, Frankie Valli & The Four Seasons
  • 6. Moody’s Mood for Love – John Lloyd Young
  • 7. Cry for Me – Erich Bergen
  • 8. Sherry – John Lloyd Young
  • 9. Big Girl Don’t Cry – John Lloyd Young
  • 10. Walk Like a Man – John Lloyd Young
  • 11. My Boyfriend’s Back – Kimmy Gatewood, Kyli Rae & Jackie Seiden
  • 12. My Eyes Adored You – John Lloyd Young
  • 13. Dawn (Go Away) – John Lloyd Young
  • 14. Big Man in Town – John Lloyd Young
  • 15. Beggin’ –Frankie Valli & The Four Seasons, John Lloyd Young & Ryan Malloy
  • 16. Medley: Stay / Let’s Hang On (To What We Got) / Opus 17 (Don’t You Worry ‘Bout Me) / Bye, Bye, Baby (Baby, Goodbye) – John Lloyd Young
  • 17. C’mon Marianne – John Lloyd Young, Frankie Valli & The Four Seasons
  • 18. Can’t Take My Eyes Off You – John Lloyd Young
  • 19. Working My Way Back to You – John Lloyd Young
  • 20. Fallen Angel – Frankie Valli
  • 21. Who Loves You – John Lloyd Young, Frankie Valli & The Four Seasons
  • 22. Closing Credits: Sherry / December, 1963 (Oh, What a Night) – John Lloyd Young, Erich Bergen, Michael Lomenda & Vincent Piazza
  • 23. Sherry – Frankie Valli & The Four Seasons
  • 24. Dawn (Go Away) – Frankie Valli & The Four Seasons
  • 25. Rag Doll – Frankie Valli & The Four Seasons
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...