Inspector Calls, An
Kompozytor: Dominik Scherrer
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Silva Screen
Czas trwania: 24:03 min.

Ocena redakcji:

 

Coraz bardziej kocham brytyjską telewizję. Nie tylko ze względu na świetne seriale, ale też z powodu równie interesujących filmów zrealizowanych z dużym pietyzmem, dbałością o detal oraz z aktorstwem z najwyższej półki. Nie inaczej jest w przypadku „Wizyty inspektora” – adaptacji sztuki J.B. Priestleya. Podczas uroczystości zaręczynowej pojawia się inspektor prowadzący śledztwo w sprawie samobójstwa młodej dziewczyny, która wcześniej pracowała w fabryce rodziny. Klimat jest gęsty, kreacje pierwszorzędne (błyszczy rewelacyjny David Thewlis), a napięcie trzyma do ostatniej sekundy.

 

Muzyka tez spełnia swoje zadanie, a o to postarał się znany dzięki serialowi „Ripper Street” Dominik Scherrer. Albumik jest dość krótki (trwa niecałe 25 minut), ale zawiera za to całą muzykę tworzącą w połowie klimat tego dzieła – i to mimo udziału skromnego zespołu, wspieranego przez elektronikę.

 

Wszystko układa się w oparciu o dwa tematy, chociaż po bliższym wychwyceniu można odnieść wrażenie, iż jest to jeden motyw. Jest on związany z dwoma postaciami: tajemniczym inspektorem oraz martwą Evą Smith. Pierwszy jest bardzo złowrogi i rozpoczyna się niebezpiecznymi dźwiękami smyczków (niczym z „Ripper Street”) – jego obecność czuć w otwierającym całość walcu „Do You Believe In God?”, gdzie fortepian gra troszkę tak, jakby siedział przy nim Michael Nyman. Fragmenty te wpleciono tutaj do budującego napięcie underscore’u, zwłaszcza w finałowe „A Girl Has Died” i mroczne „Her Name Was Eva Smith” z melancholijnymi skrzypcami oraz lekko jazzowym środkiem (perkusja).

 

Drugi temat jest bardziej melancholijny i liryczny, ale nawet on nie należy do pogodnych fragmentów tego wydawnictwa. Obie melodie, chociaż mało oryginalne, potrafią chwycić za gardło. Tak jak w „A Place by the Sea”, czy bardziej ponurym „The Ring”, gdzie bohaterka i jej losy przewijają się prze nuty niczym mantra, podkreślając jej bezradność i kruchość wobec otaczającego ją świata.

 

W zasadzie na tych dwóch fundamentach opiera się ten krótki score, który na małym ekranie bardzo dobrze daje sobie radę. Może i instrumentarium ma dość oczywiste, jednak ten chłodny styl Szwajcara, znany z przywołanego „Ripper Street”, pasuje do całości i nawet te mroczniejsze fragmenty są dobrze przyswajalne poza ekranowym kontekstem. Skromna ilość utworów oraz przystępny czas to kolejne plusy tej skromnej produkcji, która ostatecznie otrzymuje ode mnie 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Do You Believe in God?
  • 2. A Place by the Sea
  • 3. Her Name Was Eva Smith
  • 4. The Birling Factory
  • 5. Dismissed
  • 6. She Change Her Name to Daisy Renton
  • 7. You’ve Heard Our Decision
  • 8. The Ring
  • 9. No Suicides, No Girl
  • 10. A Girl Has Died
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...