Ikar. Legenda Mietka Kosza
Kompozytor: Leszek Możdżer
Rok produkcji: 2019
Wytwórnia: Outside Music, BITTT
Czas trwania: 60:00 min.

Ocena redakcji:

„…pozwala wyciągnąć z zapomnienia dorobek Mietka Kosza…”

Nazwisko Mieczysława Kosza raczej nie jest powszechnie znane. Ten niewidomy pianista jazzowy tworzył na przełomie lat 60. i 70., umierając bardzo młodo oraz zostawiając skromny dorobek. Dla Macieja Pieprzycy była to na tyle interesująca postać, że postanowił nakręcić o niej film. W efekcie powstał standardowy film biograficzny o artyście odnoszącym sukces i nie potrafiącym sobie z tym do końca poradzić. Strasznie poszatkowana, oparta na znanych schematach historia, z charyzmatycznym Dawidem Ogrodnikiem w roli głównej.

Poza aktorstwem, drugim mocnym punktem filmu jest muzyka. Reżyser do tej pory pracował z Bartoszem Chajdeckim i po cichu liczyłem na powrót tej kooperacji. Tym razem jednak stało się inaczej, bo Pieprzyca skorzystał z usług mistrza muzyki jazzowej, Leszka Możdżera. Pianista jest znany z improwizacji (tak jak Kosz), więc ten wybór nie dziwi. Muzyk miał za zadanie nie tylko napisać oryginalną muzykę, ale też wykonać kompozycje bohatera filmu, niejako je rekonstruując.

Całość została wydana na CD i przyznaję, że to ciekawe, choć niepozbawione wad wydawnictwo. Jak wspomniałem, utwory można podzielić na dwie grupy: score oraz aranżacje muzyki Kosza. W tych pierwszych fragmentach, poza dominującym fortepianem, pojawia się orkiestra Symfonia Varsovia z pięknie płynącymi smyczkami – jak w „Argentea” czy zmiennym rytmicznie „Zuzanna i Emilian” z tempomatem w tle. Jest też czysto fortepianowy temat związany z Koszem, „Ikar” (od tytułu jednej z kompozycji jazzmana). Delikatne i melancholijne „Ikar Dwójka”, bardziej romantyczne „Ikaer” z silniej naznaczonymi smyczkami niczym z eleganckiego horroru czy skaczące „Ikar i Temat pierwszy”.

Z kolei utwory Kosza pojawiają się w scenach, kiedy on gra „osobiście”, czyli wszelkiego rodzaju koncertów czy prób nagrania utworów. I tutaj fortepian potrafi zaszaleć, jak w brawurowej wersji „Cała jesteś w skowronkach” czy „Etiudy rewolucyjnej” Chopina, zachowując też pewną elegancję w „Kasztanach” (przynajmniej na początku) czy temacie z „Dziecka Rosemary”. Ale poza interpretacjami innych utworów są autorskie kompozycje pianisty. „Złudzenie” czy „Przed burzą”, pokazują jak wiele wspólnego ma Kosz z Możdżerem.

Żeby jednak nie było album ma dwie, na szczęście drobne, wady. Po pierwsze, parę krótkich fragmentów w zasadzie zbędnych. Po drugie wplecenie dialogów z filmu do poszczególnych utworów. Jest ich zaskakująco sporo, a w tle przygrywa bardzo gwałtowna muzyka, co wywołuje we mnie pewien zgrzyt.

Sama muzyka zdobyła wiele ważnych nagród (w tym Orła oraz nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych), a z ekranu wręcz się wylewa. Bez niej ten film straciłby wiele ze swojej siły. Popis fortepianowy Możdżera pozwala wyciągnąć z zapomnienia dorobek Mietka Kosza, pokazując jak wiele mógł ten muzyk nam zaoferować. Ewidentnie jedna z najlepszych ścieżek dźwiękowych wydanych w Polsce w ostatnich latach.

Autor recenzji: admin
  • Ikar Dwójka
  • Argentea
  • Zuzanna i Emilian (zawiera dialog)
  • Druga gra w kolory (zawiera dialog)
  • Ikaer
  • Kasztany
  • Łąka
  • Kołysanka (parafraza)
  • Ikar i temat pierwszy (zawiera dialog)
  • Meeting Evans (zawiera dialog)
  • Etiuda rewolucyjna Op. 10 Nr 12
  • Ikar napisy v1
  • Złudzenie
  • Rosemary’s Baby Main Title
  • Bogdan, Zuzanna i Mietek (zawiera dialog)
  • Rosemary’s Baby Main Title II
  • Miałam taki sen (zawiera dialog)
  • Aere
  • Vikarma
  • Tańce połowieckie (parafraza)
  • Przed burzą
  • Origo
  • Ikar i autocar
  • Trzecia gra w kolory (zawiera dialog)
  • Ikar Post Scriptum
3.7
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...