House M.D.
Kompozytor: różni wykonawcy
Rok produkcji: 2007
Wytwórnia: Nettwerk
Czas trwania: 54:06 min.

Ocena redakcji:

 

Lekarze na ekranie to z reguły bardzo mili, fajni goście, robiący wszystko, co w swojej mocy, by pomóc nam w chorobie. Elegancko ubrani, serdeczni, elokwentni. Taki portret lekarza telewizja serwowała od lat – choćby w „Ostrym dyżurze”, „Chirurgach” czy „Na dobre i na złe”. Ale w 2004 roku, gdy nastał czas na telewizyjnych antybohaterów, pojawił się on – cham, prostak, dziwkarz, rasista, seksista, ćpun i geniusz. Doktor Gregory House odmienił telewizję oraz seriale medyczne na zawsze, chociaż sama konwencja serii była bliższa kryminałowi. Jest choroba, doktorek ze swoją ekipą prowadzi rozpoznanie i próbuje dorwać zbrodniczą chorobę, często nie mogąc przy tym ufać swoim pacjentom. W końcu „Wszyscy kłamią”. Serial okazał się takim sukcesem, że powstało osiem sezonów (podobno mogą one zastąpić studia medyczne, aczkolwiek bym z tym uważał), a grającemu główną rolę Hugh Lauriemu zapewniło nieśmiertelność oraz międzynarodową sławę. Czy można to samo powiedzieć o oprawie muzycznej?

 

No właśnie i tu zaczynają się schody, gdyż albumu z muzyką instrumentalną do tego serialu jako takiego nie było. Paradoksalnie to dobra wiadomość, gdyż odpowiadający za score Jon Erlich i Jason Derlatka sięgnęli po minimalistyczną elektronikę oraz fortepian, niejako imitując dokonania Thomasa Newmana. Po ukończeniu trzeciej serii został wydany album z piosenkami, które wykorzystano w serialu. Czyli taka typowa składanka, piosenki z której najczęściej pojawiały się pod koniec każdego odcinka.

 

Na sam początek albumu dostajemy prawdziwą petardę – „Teardrop” formacji Massive Attack. Kompozycja w mocno skróconej, instrumentalnej wersji ubarwia czołówkę każdego odcinka (od sezonu drugiego w zmienionej aranżacji) i czyni to naprawdę świetnie. Minimalistyczna elektronika, wolno uderzająca perkusja, samplowany wokal Les McCann z utworu „Sometimes I Cry” tworzy potężny emocjonalnie utwór (fragment pojawia się też w finale serii czwartej). Massive Attack miał zawsze szczęście do wykorzystywania ich piosenek w filmach i tutaj też się to potwierdza.

 

Reszta aż tak wspaniała nie jest, gdyż to typowy misz masz spod znaku indie, popu, rocka. Bywa skocznie („Walter Reed” czy wręcz taneczne „Feelin’ Alright” z głosem nieodżałowanego Joe Cockera), kiedy indziej odrobinę surrealistycznie (Elvis Costello ze swoim „Beautiful”), ale też momentami materiał odpowiednio się wycisza (prześliczne, lecz oskarżycielskie w wymowie „Dear God” czy akustyczne „Waiting on an Angel”). Nic nowego, chociaż trzeba pochwalić, że wybrano dość nieoczywiste utwory z repertuaru znanych wykonawców. Problem w tym, że zestaw ten nie spina się w żadną konkretną całość.

 

Drugim mocno wybijającym się utworem na krążku jest cover przeboju The Rolling Stones „You Can’t Always Get What You Want”. Jest to o tyle niezwykle, że wykonuje go zespół tworzony przez tych aktorów serialowych, którzy potrafią śpiewać i grać na instrumentach (m.in. Hugh Laurie na klawiszach oraz Jesse Spencer, czyli doktor Chase na skrzypcach). Fajna i rozluźniająca wersja, dająca sporo radości podczas odsłuchu.

 

Krótko mówiąc, „House M.D.” to składanka niewyróżniająca się mocno z tłumu innych albumów z muzyką serialową. Ma dwa zarąbiste kawałki, do których będę wracał z wielką przyjemnością, a pojedyncze piosenki, w zależności od nastroju, włączam raz na jakiś czas. Fani serialu mogą do finalnej oceny dać pół nutki więcej, a nawet i całą, jeśli chcą. Ale nie musicie mi wierzyć na słowo, w końcu: WSZYSCY KŁAMIĄ.
 

house-2158582-1590001727

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Teardrop – Massive Attack
  • 2. See the World – Gomez
  • 3. Walter Reed – Michael Penn
  • 4. Beautiful – Elvis Costello
  • 5. Dear God – Sarah McLachlan
  • 6. Feelin’ Alright – Joe Cocker
  • 7. Waiting on an Angel – Ben Harper
  • 8. Got To Be More Careful – Jon Cleary & the Absolute Monster Gentlemen
  • 9. God, Please Let Me Go Back – Josh Rouse
  • 10. Are You Alright? – Lucinda Williams
  • 11. Good Man – Josh Ritter
  • 12. You Can’t Always Get What You Want – Band From TV
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...