Homecoming
Kompozytor: Emile Mosseri
Rok produkcji: 2020
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 53:58 min.

Ocena redakcji:

„…bardzo efektywny…”

Nazwisko Sama Esmaila fani seriali powinni znać. Twórca „Mr. Robot” w 2018 zrealizował dla Amazon Prime Video serial „Homecoming” z Julią Roberts w roli głównej. Akcja skupia się na byłej pani psycholog, pracującej dla korporacji w ramach tytułowego programu. Jego celem było wyleczenie żołnierzy z PTSD – przynajmniej taki był oficjalny komunikat, ale bohaterka odkrywa coś o wiele poważniejszego. Dwa lata później powstał drugi sezon, już bez Esmaila i Roberts, ale niejako kontynuujący historię. Opowiada o kobiecie, która znajduje się na łódce w środku jeziora i nic nie pamięta. Co to ma wspólnego z korporacją? Odkryjcie sami, bo to udany sezon, choć nie tak zaskakujący czy porażający jak pierwszy.

Jeszcze bardziej interesujący jest przypadek muzyki. W pierwszej serii Esmail wykorzystywał napisane już wcześniej utwory m.in. Michaela Smalla, Davida Shire, Lalo Schifrina, Bernarda Herrmanna czy duetu Danny Bensi/Saunder Jurriaans. Fragmenty te potęgowały poczucie paranoi oraz niepokoju. Ze zmianą reżysera doszło jednak do zmian w kwestii muzycznej i postanowiono zatrudnić kompozytora – znanego obecnie z „Minari” Emile’a Mosseriego.

Zadanie postawiono przed nim jedno: zbudowanie atmosfery i tajemnicy za pomocą orkiestry i w stylu przypominającym pierwszy sezon. Czyli dostajemy coś á la Bernard Herrmann czy Pino Donaggio. Dlatego dominują nerwowe smyczki i dysonanse dźwiękowe, ale nie tylko.

Mamy tutaj przynajmniej dwa tematy. Pierwszy związany jest z naszą bohaterką, która próbuje sobie przypomnieć kim jest. I to on przewija się najczęściej, zdominowany przez rytmiczny, początkowo niepewny fortepian z nasilającymi się skrzypcami („Calico”). Melodia ta pojawia się jeszcze w zmiennych aranżacjach – jak w underscore’owym „Suddenly Temple”, gdzie do smyczków dołącza elektronika oraz flet, rozpędzonym á la Glass, fortepianowym „Blue Peach”, powolnym „Calico’s Needle”, atakującym smyczkami „Jackie Goes Shopping” czy finałowym, mieszającym szybki fortepian z piskliwymi dźwiękami „Calico Reprise”.

Drugi motyw związany jest z postacią szefa korporacji, który zaczyna tracić kontrolę nad swoją firmą. „Leonard’s Theme” jest takim bardziej ciężkim walcem zdominowanym przez fortepian i smyczki, które niejako tańczą wokół siebie. Między nie wchodzą coraz to mocniejsze dęciaki, zaś na finał dostajemy mocne solo skrzypiec. Bardziej wyciszona wersja tego tematu towarzyszy scenie przemówienia („The Giant”), zaś „Leonard’s Reprise” jest mocno przesiąknięte retro-elektroniką.

Z powodu swojej thrillerowej konstrukcji, musiało pojawić się wiele typowo ilustracyjnych momentów. Lecz czystej tapety, sprawdzającej się tylko na ekranie, jest tu zaskakująco niewiele. Nie brakuje dźwiękowych dysonansów („Redwoods”), momentów niby wyciszenia (powolnie zaczynające się „Melon”), elektroniki (strzelające „The Orb”) czy smyczkowych ataków („Motel”). Jednak nawet w tej materii jest parę perełek, jak majestatycznie brzmiące „Beyond the Valley of the Berries”, gdzie oprócz zapętlonych smyczków swoje robi bardzo delikatny flet. Równie nieoczekiwane jest prowadzone przez gitarę „Prophylactic” z ostinato smyczkowym w tle, elektroniczno-militarne „Bunda” czy nie dające wytchnąć „Middle of the Lake”.

Mogę napisać z całą stanowczością, że score Mosseriego jest bardzo efektywny i sprawdza się pod thriller. Inspiracja stylem Bernarda Herrmanna działa niezwykle skutecznie, lecz maestro nie ogranicza się do naśladowania czy kopiowania. Użycie elektronicznych wstawek brzmi świeżo, a atmosfera niepokoju trzyma do samego końca. Absolutnie świetna robota i warto uważniej się temu kompozytorowi przyglądać.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • Calico
  • Motel
  • The Giant
  • Suddenly Temple
  • Beyond the Valley of the Berries
  • Leonard’s Theme
  • Redwoods
  • Melon
  • The Orb
  • Blue Peach
  • Alex and Temple
  • What If
  • Prophylactic
  • Geist Maze
  • The Toothpaste is Out of the Tube
  • Bunda
  • Lord of the Berries
  • Rock Hammer
  • Calico’s Needle
  • Leonard’s Reprise
  • Middle of the Lake
  • Drink Up
  • Aromarama
  • Casing Temples House
  • Ice It Before It Swells
  • Ice It Before It Swells
  • Calico Reprise
4.2
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...