Hercules
Kompozytor: Alan Menken
Rok produkcji: 1997
Wytwórnia: Walt Disney Records
Czas trwania: 48:06 min.

Ocena redakcji:

 

Mitologia grecka dostarczała i wciąż dostarcza Hollywood wielu pomysłów na scenariusze. Amerykanie wykorzystywali te historie raz lepiej, raz gorzej, a wśród tych którzy skorzystali z tego dobrodziejstwa znalazła się również wytwórnia Disneya. Jej film aminowany „Herkules” jest bardzo luźną interpretacją mitu o tytułowym herosie. Stworzenie muzyki do projektu przypadło Alanowi Menkenowi, który był wówczas ulubionym kompozytorem studia.

 

menken-9325531-1590000931Muzyka instrumentalna w „Herkulesie” to przede wszystkim heroiczny temat dla półboga. Melodia ta, mimo dość prostej i standardowej jak na Menkena budowy, jest jedną z najefektowniejszych w karierze kompozytora. Podczas słuchania płyty zawsze wyczekiwałem na moment, w którym znów się pojawi. Szczególnie dobrze sprawdza się w muzyce akcji, gdzie jest rozpisana na dęte blaszane i pulsujące smyczki. Zresztą to właśnie energiczny action score jest najciekawszą częścią płyty. Reszta ilustracji jest typowa dla Menkena. Mamy osadzony w niskich rejestrach, lekko jazzujący motyw dla złego Hadesa i kilka mrocznych, chóralnych utworów. Jest też parę radosnych melodii do scen komediowych, jak „The Big Olive”. Osobiście trochę żałuję, że kompozytor nie wykorzystał melodii z piosenki „I Won't Say I'm In Love” (przypisanej Meg – ukochanej Herkulesa). Usłyszeć ją możemy tylko w dwóch utworach i trudno nie odnieść wrażenia, że mogłaby się lepiej rozwinąć.

 

Inspiracją, która towarzyszyła Menkenowi przy pisaniu piosenek była… muzyka gospel. Narratorkami filmu są greckie muzy (pełniące rolę chóru z greckich sztuk teatralnych), które unowocześniono za pomocą takiego energicznego repertuaru. Od razu narzuca się pytanie: co ma gospel wspólnego ze starożytną Grecją? Odpowiedź jest prosta: nic. Niemniej zarówno w filmie, jak i na płycie utwory te brzmią po prostu wybuchowo! Oprócz gospelowych piosenek na albumie znajdziemy też trzy hity oparte na starym, sprawdzonym schemacie Menkena. Spośród nich wyróżnia się epickie „Go The Distance”, w którym kompozytor rozwija temat główny. W porównaniu z wcześniejszymi pracami kompozytora, piosenki z „Herkulesa” są znacznie bardziej przebojowe. Ma to swoje plusy, bo z jednej strony jeszcze łatwiej wpadają w ucho, ale z drugiej utraciły trochę magii, jaką miały np. te z „Aladyna” czy „Pięknej i Bestii”.

 

hercules_inna-5777790-1590001328Wspomnienia wymaga również polska wersja soundtracku. Świetną robotę wykonali tłumacze, którzy sprawili, że teksty piosenek są dużo zabawniejsze, aniżeli ich oryginały. Perełki takie, jak „Menele zwane tytanami”, „nie byle trep, co by siekierą… chciał kroić chleb!”, „Jeżeli tchórzysz, lepiej kanapę ściel” pojawiają się nieustannie i sprawiają, że na twarzy słuchacza pojawia się niczym nieskrępowany uśmiech. Polskie wykonania piosenek, choć może nie są tak dobre, co pierwowzory, to zbytnio od nich nie odbiegają, więc zaopatrzenie się zarówno w polską, jak i amerykańską wersję soundtracku jest niezłym pomysłem.

 

Pozostaje jeszcze pytanie, gdzie w kontekście innych dokonań Menkena plasuje się „Herkules”? Ja mitycznego siłacza ustawiam pośrodku stawki. Piosenki świetnie się nuci, ale nie niosą już tak wielu emocji, co we wcześniejszych filmach Amerykanina. Muzyka instrumentalna miejscami jest fantastyczna (patrz dwa ostatnie utwory), ale ma też i słabsze momenty (kto wpadł na pomysł, żeby umieścić tu „Hercules' Villa”?). Miłośnicy muzyki Menkena pewnie już dobrze znają daną pozycję, ale i pozostali słuchacze nie powinni być nią zawiedzeni.

 

hercules_hol-8869718-1590001328hercules_jap-1044310-1590001329hercules_pol-1687197-1590001329hercules_single-3706674-1590001330

 

P.S. Istnieje też wersja rozszerzona albumu, na której znajdują się dodatkowe piosenki popowe.

Autor recenzji: Bartosz Kuśmierz
  • 1. Long Ago...
  • 2. The Gospel Truth I / Main Titles
  • 3. The Gospel Truth II
  • 4. The Gospel Truth III
  • 5. Go the Distance
  • 6. Oh Mighty Zeus
  • 7. Go the Distance (Reprise)
  • 8. One Last Hope
  • 9. Zero to Hero
  • 10. I Won't Say I'm in Love
  • 11. A Star is Born
  • 12. Go the Distance – Michael Bolton
  • 13. The Big Olive
  • 14. The Prophecy
  • 15. Destruction of the Agora
  • 16. Phil's Island
  • 17. Rodeo
  • 18. Speak of the Devil
  • 19. The Hydra Battle
  • 20. Meg's Garden
  • 21. Hercules' Villa
  • 22. All Time Chump
  • 23. Cutting the Thread
  • 24. A True Hero / A Star is Born
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

People Meet and Sweet Music Fills the Heart

Ludzie spotykają się i miła muzyka rodzi się w sercach Krzysztof Komeda – kompozytor, o którym niby wiemy dużo, ale tak naprawdę nie wiemy nic. Najbardziej znane są jego dzieła jazzowe oraz kooperacja z Romanem Polańskim, jednak to tylko wycinek większej całości. O...

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...