Hard Rain
Kompozytor: Christopher Young
Rok produkcji: 1998
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 51:21 min.

Ocena redakcji:

 

"Powódź" (bo tak przetłumaczono u nas ten film – pierwotnie miał się zresztą nazywać właśnie "The Flood") to film akcji przez duże A. I choć nie jest to film wybitny, to na ekranie dzieje się dużo i jest co pooglądać. Mimo swej przewidywalności i odrobinie sztampowości obraz ten potrafi także chwilami zaskoczyć. Generalnie całkiem udane kino.

Christopher Young to znany i bardzo utalentowany kompozytor, kojarzony jednak dość niesłusznie właściwie tylko z kinem grozy ("Hellreiser", "Fly II" czy "Urban Legend"). Tymczasem jest to wszechstronny kompozytor, który świetnie sprawdza się właśnie w kinie akcji ("The Core", "Set It Off", "Virtuosity"). I choć ma na tym polu kilka wpadek ("Entrapment"), to jednak ogółem czuje się tu dobrze, czego kolejnym dowodem jest opisywana ścieżka.

Co ważne ścieżka jest dokładnym odbiciem filmu. Tak, jak w filmie sporo tu akcji i praktycznie cały czas coś się dzieje. Już w pierwszym utworze, który jest motywem głównym dostajemy ciekawą melodię zapowiadającą przyszłe wydarzenia. O dziwo jednak utwór ten jest bardzo spokojny. Rozbrzmiewa w nim trochę skrzypiec, instrumentów dętych, a od drugiej minuty dochodzi świetna harmonijka nadająca całości westernowego klimatu. Naprawdę rewelacyjna muzyczka i, co ważne, charakterystyczna zarówno dla filmu, jak i samej partytury. A dalej jest jeszcze lepiej. Więcej akcji, więcej napięcia, więcej świetnej muzyki. Widać to zresztą w samych nazwach utworów – co chwila mamy jakiś "chase" lub "attack". A te właśnie utwory wykorzystują najwięcej orkiestry, wobec czego stanowią prawdziwe wybuchy muzyki na najwyższym poziomie.

young-5935618-1590000985Reszta, jak np "The Cow" czy "The Rain", mimo nieustającego napięcia i dawki dynamiki, jest jednak trochę spokojniesza. Oczywiście takich utworów jest znacznie mniej, gdyż akcja rządzi tutaj niepodzielnie. W każdym praktycznie utworze coś się dzieje – czy to akcja, czy suspens. Nawet w takim, jak króciótka "Karen" mamy nieprzerwane napięcie. Zresztą utwór ten, podobnie jak i "Wayne Kidnaps Karen" lub "Jim Saves The Day" korzysta z tematu głównego, który pojawia się dość często. Ponieważ jednak co chwila przeplata się to z muzyką akcji, toteż nie wpływa to w żaden sposób negatywnie na odbiór całości.

 

Sama akcja też zresztą ma jeden ciekawy motyw, z którego kompozytor korzysta nader często. Temat ten pojawia się w każdym większym utworze opisującym pościg lub walkę i, tak jak i jego poprzednik, charakteryzuje się sporą sekcją dętą i smyczkową, jednak dodatkowo doprawiono go odrobiną elektroniki, a całość oczywiście jest bardziej dynamiczna, niż temat przewodni. Słucha się go wręcz wyśmienicie i także nie przeszkadza zbytnio jego częsta obecność w różnych formach. Cała partytura jest zresztą na tyle ciekawa i dynamiczna, że mija szybko i naprawdę trudno się do czegoś przyczepić. Nawet piosenka na końcu pasuje do reszty i sama w sobie jest dobrym rockowym graniem.

Tak że soundtrack na sto dwa po prostu. No… właściwie jedna rzecz może irytować. Chodzi o umiejscowienie poszczególnych utworów. Pal licho, że nie są one ułożone chronologicznie, bo one w ogóle nie są ułożone w jakikolwiek logiczny sposób. Poza wspomnianą końcową piosenką i "Main Theme" cała reszta jest poustawiana bardzo chaotycznie. Dla przykładu "Wayne Kidnaps Karen" jest czwarte w kolejności, kiedy powinno być w okolicach czternastki. Podobnież cała reszta, która po prostu nie jest na swoim miejscu. Pomijam już zupełnie to, że obie części "The Jet Ski Chase" są tak od siebie oddalone (co w ogóle nie trzyma się kupy). "The Jail Cell" i "The Church Chase" można przeboleć, gdyż poprzeplatane są tylko kilkoma ścieżkami. W każdym bądź razie o ile płyty nadal słucha się dobrze, to ta chaotyczność sprawia, że czasem można się pogubić. Ale jak ktoś zna film, to powinien się połapać, co, jak i najważniejsze kiedy. Poza tym drobnym mankamentem płyta jest absolutnie bez zarzutu. Dobra nie tylko na deszczową pogodę i długie wieczory.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Hard Rain (Main Title)
  • 2. The Jet Ski Chase (Part I)
  • 3. The Jail Cell (Part I)
  • 4. Wayne Kidnaps Karen
  • 5. The Jail Cell (Part II)
  • 6. The Church Attack
  • 7. The Truck Heist
  • 8. The Cemetary
  • 9. The Cow
  • 10. Kenny Dies
  • 11. The Rain
  • 12. The Jet Ski Chase (Part II)
  • 13. Karen
  • 14. The Church Chase (Part I)
  • 15. Locked Up
  • 16. The Roof
  • 17. The Church Chase (Part II)
  • 18. Jim Saves The Day
  • 19. Over The Rooftop
  • 20. Flood – Jars Of Clay
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...