Goodbye Lover
Kompozytor: John Ottman
Rok produkcji: 1999
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 36:43 min.

Ocena redakcji:

 

Stylizowana na kino post-noir produkcja Rolanda Joffé, mimo gwiazdorskiej obsady (Patricia Arquette, Dermot Mulroney, Mary-Louise Parker, Ellen DeGeneres i Don Johnson), wysmakowanej strony wizualnej oraz ciekawego punktu wyjścia, okazuje się z czasem głupiutka i przesadzona w ilości twistów, które zalewają widza. Porównanie do innego filmu z tego samego okresu, „Dzikie żądze”, nasuwa się samo. Z tą różnicą, że tam, gdzie „Wild Things” potrafiło się wybronić, tam „Goodbye Lover” zawodzi na niemal całej linii. Wyjątkiem jest muzyka Johna Ottmana.

 

Kompozytor sam przyznaje, że w owej chwili nie był to jego konik. Do projektu podszedł jednak dość ochoczo, co zaowocowało natchnieniem w najmniej spodziewanym momencie – podczas jazdy autem. Szczęśliwie do wypadku nie doszło, a to, co później maestro przelał na papier, zyskało aprobatę reżysera. „Chciałem, by posmak muzyki był żartobliwie przebiegły, figlarny i erotyczny, ale nie głupkowaty, bo wtedy podważyłby dojrzałość całego thrillera.” – zwierza się Ottman w dołączonej do wydania książeczce – „Najjaśniejszym punktem procesu nagrywania były bezsprzecznie uwagi kierowane do orkiestry, aby ta grała tak seksownie, jak tylko może. Nie często słyszy się podobne prośby.”. Tak narodził się jeden z najbardziej zmysłowych soundtracków w karierze Ottmana.

 

ottman-7049157-1590000999Duża w tym jednak zasługa materiału źródłowego (TU jego pełna lista) i pomysłów scenariuszowych. Główna bohaterka, Sandra, ma bowiem swoiste zboczenie na tle „Dźwięków muzyki” – bezustannie nuci kolejne piosenki z tego popularnego musicalu. Ottman postanowił więc żartobliwie nawiązać do nich w swej ilustracji. Za każdym razem, gdy kobieta pojawia się na ekranie, w powietrzu unoszą się intrygujące aranżacje nut nieśmiertelnego hitu „My Favorite Things”. Dodajmy do tego ponętne brzmienie smyczków, dzwonków, fortepianu, klawesynu oraz oczywistego saksofonu i mamy temat przewodni (będący równocześnie motywem Sandry) w całej okazałości. Nuty te są na tyle dobre, że bez problemu niosą na swoich barkach zarówno kolejne, coraz bardziej kuriozalne sceny filmu, jaki i resztę ścieżki dźwiękowej.

 

Ta nastawiona jest w dużej mierze na klimat i budowanie napięcia, co w ruchomym obrazie sprawdza się naprawdę świetnie. Na płycie jest już trochę gorzej, aczkolwiek krótki czas krążka to z pewnością atut. Mimo nieustannej obecności underscore’u – dodajmy, iż pełnego smaczków oraz wielu ciekawych rozwiązań, w które warto się wsłuchać – jest to bardzo melodyjna, a przez to chwytliwa pozycja. Szkoda jedynie, że nie odważono się skrócić jej jeszcze odrobinę, przy okazji montując materiał w bardziej pokaźne suity, gdyż jest tu kilka bardzo krótkich utworów, które łatwo przegapić, a które niewiele wnoszą do całości. Z kolei paru kolejnym wyszłoby na zdrowie scalenie z bardziej atrakcyjnymi melodiami.

 

Daje się to odczuć zwłaszcza w drugiej połowie albumu (mniej więcej od „Protecting An Investment”), kiedy to muzyka traci gdzieś ten początkowy impet, tępi jej się pazur na rzecz typowego uzależnienia od ekranowych wydarzeń. Początkowa fascynacja coraz częściej ustępuje więc zmęczeniu materiału i znużeniu tłem – przygrywającym w jednolitym rytmie i nie do końca potrafiącym obronić się w swej autonomicznej formie. Aby w pełni cieszyć się kompozycją, potrzebna jest zatem ingerencja w tracklistę.

 

Mimo to soundtrack ten wart jest polecenia – pierwsze minuty są rewelacyjne, atmosferę można ciąć siekierą, a tematu głównego idzie słuchać w nieskończoność. Cała płyta też nadaje się do wielokrotnego przesłuchania, bo tylko w ten sposób można wyłapać wszystkie pomysły kompozytora na ten, co by nie mówić, niełatwy do zilustrowania film. Solidne trzy z plusem dla score’u i link do strony kompozytora, gdzie można odsłuchać jego fragmentów, być może pomogą w rozwiązaniu iście hamletowskiego dylematu: sięgnąć czy nie sięgnąć?

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Main Titles - Sandra's Theme
  • 2. Sandra Follows
  • 3. The Gears Turn
  • 4. Peggy's Story
  • 5. Observations
  • 6. Sex With An Olive
  • 7. Victims
  • 8. A Broken Heart
  • 9. Rendezvous
  • 10. Something Real
  • 11. Goodbye, Ben
  • 12. Crime Scene
  • 13. Protecting An Investment
  • 14. Goodbye, Lover
  • 15. Worried Widow
  • 16. Don't Walk Away From Me
  • 17. The Sins Begin
  • 18. Scherzo Surprise
  • 19. Plan A
  • 20. Evidence Suite
  • 21. Pompano Persuasion
  • 22. The Prescription
  • 23. Sandra Screw
  • 24. Being So Bad
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...