Glass
Kompozytor: West Dylan Thordson
Rok produkcji: 2019
Wytwórnia: Back Lot Music
Czas trwania: 49:20 min.

Ocena redakcji:

 

Komiksowe uniwersum M. Nighta Shyamalana dobiegło końca. Zaczęte w 2000 roku niedocenionym w dniu premiery „Niezniszczalnym”, który opisywał narodziny superbohatera w konwencji dramatu psychologicznego. Potem niespodziewanie w 2016 roku pojawił się „Split” z kapitalnym Jamesem McAvoyem w roli psychopaty. Tam ostatnia scena wywracała całość do góry nogami, stając się łącznikiem z „Niezniszczalnym”. Musiał więc powstać finał w postaci „Glassa”, gdzie dotychczasowi bohaterowie mieli zostać skonfrontowani. Niestety okazał się on ogromnym rozczarowaniem, pełnym bełkotliwych dialogów, mocno średniego aktorstwa i niedorzecznej intrygi. Czyżby powrót reżysera do formy był tylko chwilowy?

 

Po cichu liczyłem, że tym razem wróci do pracy z reżyserem James Newton Howard. Ale wygląda na to, iż do tego już nigdy nie dojdzie. Wraca znany ze „Split” West Dylan Thordson. OK, budżet może nie jest zbyt wielki, ale nawet tutaj można było sobie zaszaleć. Jak myślicie, udało się osiągnąć cel czy może muzyka powinna zniknąć, niczym pół świata po pstryknięciu Thanosa?

 

W ścieżce dźwiękowej bardziej dominuje to, co znany ze „Split”, czyli dużo budowania napięcia za pomocą gwałtownych wejść skrzypiec w bardzo atonalnym, eksperymentalnym stylu. Tego należało się spodziewać po thrillerze, tylko bez wyrafinowania oraz mocno podporządkowane obrazowi. Czyli inaczej niż w większości filmów Shyamalana. Ale na szczęście jest parę fragmentów, na których można zawiesić ucho.

 

Dominuje jednak poczucie zagrożenia, o czym przypominają smyczkowe dysonanse (m.in. „Brick Factory”), a także ciągle tykający zegar („Physics”, „Escape”). I jeśli chodzi o budowanie suspensu, to rzeczywiście działa. Choć nie brakuje ciekawych aranżacji z większym udziałem klasycznych instrumentów (cymbałki i fortepian w „Escape”), to obok pojawia się kilka bardziej ciężkostrawnych fragmentów (zapętlone smyczki w „Backfire” czy nieprzyjemne „Thru the Basement”, okraszone odbijającą się niczym echo perkusją).

 

Więcej jest za to warstwy lirycznej oraz fragmentów skupiających się na odkrywaniu przeszłości każdego z bohaterów. I, o dziwo, tutaj pojawiają się odniesienia do „Niezniszczalnego”, chociaż maestro traktuje jej bardziej jak zło konieczne. Wejścia te są ograniczone tylko do zagrania fragmentu znajomej melodii na fortepianie, jak w środku „Brick Factory” lub „David & Elijah”. Aż prosiłoby się o szersze wplecenie ilustracji JNH. Gdy do fortepianu dołączają skrzypce, wtedy muzyka zaczyna robić się ciekawa, jak w „Cycles”, „Remember” i „Kevin & Casey”.

 

I to wszystko na ekranie się sprawdza, nawet jeśli nie brzmi zbyt oryginalne. Jednak dobre wrażenie psuje prawie dziesięciominutowy finał, czyli „Origin Story”. Kompozycja smyczkowo-ambientowa, w której niemal non stop grana jest ta sama nuta, zaczyna zwyczajnie irytować i nudzić. Kompletne rozczarowanie pozbawione jakiegoś mocnego uderzenia.

 

Taki jest też cały „Glass”: zbyt delikatny, by zapaść mocno w pamięć, mocno ilustracyjny oraz wręcz sztampowy.Thordson niby zalicza jakiś progres, ale nie jest on na tyle znaczący, aby bardziej zwrócić uwagę na tego twórcę. Muzyka marnuje potencjał na coś nieprzeciętnego, choć miewa momenty potrafiące oczarować. Za to dostaje ode mnie naciąganą trójkę.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Physicks
  • 2. Brick Factory
  • 3. Pink Room
  • 4. Cycles
  • 5. Backfire
  • 6. Remember
  • 7. Escape
  • 8. David & Elijah
  • 9. Pierce
  • 10. Belief
  • 11. Thru the Basement
  • 12. Parking Lot
  • 13. Unraveling
  • 14. Ordinary Man
  • 15. Kevin & Casey
  • 16. Checkmate
  • 17. Origin Story
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...