Gauntlet, The
Kompozytor: Jerry Fielding
Rok produkcji: 1978 / 2001 / 2012
Wytwórnia: Warner Bros. / Perservance Records
Czas trwania: 31:13 min.

Ocena redakcji:

 

Clint Eastwood w roli gliniarza walczącego przeciw wszystkim, by dostarczyć świadka do sądu. „Wyzwanie” to jeden ze słabszych filmów legendarnego twardziela Hollywoodu, który z dzisiejszej perspektywy nie za bardzo się broni, chyba że jako komiksowa rozrywka. Może poza warstwą muzyczną.

 

Eastwood jeszcze raz skorzystał z usług Jerry’ego Fieldinga, któremu kooperacja przy „The Outlaw Josey Wales” widocznie przypadła do gustu. Tutaj jednak Amerykanin sięgnął po bardziej współczesne brzmienie muzyki popularnej, idąc tropem modnego w latach 70. jazzu. Jest to słyszalne już w pierwszym utworze – „Bleak Bad Big City Dawn”, delikatnym snuju z bardzo elegancką trąbką Jona Faddisa oraz saksofonem Arta Peppera, która rozkręca się coraz bardziej w stronę bliską improwizacji. Obydwa te instrumenty odgrywają tu istotną rolę. Bywają lekkim uspokojeniem (początek „The Pickup” z lekkim kontrabasem, opisującym początek wyprawy), ale też zapowiedzią dramatycznych wydarzeń (dynamiczne „Exit Tunnel, Roaring!”, gdzie dęciaki wraz z perkusją rozpędzają się niemal do granic).

 

Nie mogło tez zabraknąć akcji oraz underscore’u. W utworze tytułowym sposób budowania napięcia przypomina nieco „Joseya Walesa” (elektroniczny pomruk, delikatny fortepian, werblowa perkusja). Jednak dalej mamy znowu popisówkę duetu Faddis/Pepper (tym razem pachnącą latynoskimi rytmami), która nadaje odrobiny szaleństwa oraz jazzowe tło w postaci kontrabasu i drobnych perkusjonaliów. Mroczniejsze jest „The Box Car Incident”, gdzie elektronika stoi na pierwszym miejscu, niepokojące smyczki i werble nasilają się z minuty na minutę, a dęciaki ograniczają się do delikatnego tła, po jakim na koniec dosłownie przejeżdża pociąg. Także „The Delivery” to popis smyczków w bardzo horrorowym wydaniu oraz niepozornych bębnów, które nagle ustępują miejsca werblom.

 

gauntlet_inna-2371739-1590001543Odrobinę wyciszenia daje „Closer Lock at a Closer Walk” zaczynający się od delikatnego fortepianu oraz ‘nakręcającej się’ trąbki, która robi się coraz to głośniejsza. Podobnie odprężający jest „The Black Sedan”, a „Manipulation on the Center Divider” pachnie mocno westernem z powodu dość etnicznego wstępu (jakby indyjska mandala i rozpędzona perkusja), gdzie swoje znów robią dęciaki i dynamiczny saksofon. Pozornie wycisza się to pod koniec, gdzie zostaje tylko perkusja wspierana klawiszami Hammonda. Trzeba przyznać, że fragmenty te naprawdę dobrze sobie radzą poza ekranem, choć czuć w nich inspirację Schifrinem.

 

Ale mimo to „Wyzwanie” jest typowym brzmieniem jazzowych lat 70. i pozostaje naprawdę porządnym, dobrze słuchającym się soundtrackiem. Nawet suspens jest tu dość przyjemny. Może nie jest to nic zaskakującego (choć duet Faddis/Pepper dodaje smaku swoją obecnością), a i album nie do końca zachowuje chronologię, lecz i tak pozostaje jedną z przystępniejszych prac Fieldinga w karierze i zarazem jedną z lepszych partytur do filmów Eastwooda.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Bleak Bad Big City Dawn
  • 2. The Pickup
  • 3. Exit Tunnel, Roaring!
  • 4. The Gauntlet
  • 5. The Box Car Incident
  • 6. Closer Look at a Closer Walk
  • 7. The Black Sedan
  • 8. Manipulation on the Center Divider
  • 9. The Delivery
  • 10. Postlude
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...