Frozen
Kompozytor: Christophe Beck, Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
Rok produkcji: 2013
Wytwórnia: Walt Disney Records
Czas trwania: 63:40 min.

Ocena redakcji:

 

oscar1-8927346-1590000938Studio Walta Disneya na dobre powróciło do gatunku, z którego jest najbardziej znane – animowanego musicalu. Po sukcesie „Zaplątanych” nie mogło być inaczej. Sklepy z zabawkami zapełniły się więc smukłymi, wielkookimi księżniczkami, rozkoszna słodycz znów spływa z ekranu, a miłośnicy muzyki filmowej otrzymują pokaźne pakiety uroczych piosenek.

 

Za muzyczną warstwą „Krainy lodu”, co stanowi pewne zaskoczenie, nie stoi nieśmiertelny Alan Menken, tylko małżeński duet Kristen Anderson-Lopez i Robert Lopez. Para pracowała wcześniej przy udanym „Kubusiu i przyjaciołach”. Teraz jednak zmierzyła się z dziełem większego formatu, murowanym, familijnym hitem.

 

Zaproponowane przez nich piosenki to udany musicalowy pop. Nie mają jakiejś charakterystycznej cechy, po prostu łatwo wpadają w ucho i ładnie puentują poszczególne wątki. Wykreowane na przebój filmu „Let It Go”, ze względu na mocne partie fortepianu i zadziorny wokal Idiny Menzel, przywołuje w pamięci nieco zapomnianą artystkę Vanessę Carlton. Na płycie znajduje się też ostrzejsze wykonanie Demi Lovato.

 

Nie gorzej wypada „For the First Time in Forever” – muzyczna wizytówka głównej bohaterki, mocno osadzona w disnejowskiej konwencji. Głębokie partie smyczków nadają jej szlachetności, a całość niesie głos Kristen Bell, dokładnie taki sam, jak wszystkich poprzednich księżniczek Disneya. Ciekawe zresztą, jak studio przez tyle lat wynajduje te identyczne słodkie głosiki.

 

Piosenki wybrzmiewają przez pierwszą część płyty ze ścieżką dźwiękową. Potem następuje zwrot ku muzyce ilustracyjnej. Nie przepadam za tego rodzaju rozwiązaniem, wytrącającym chronologiczny porządek. Zapewne jest to ukłon w stronę słuchaczy, którzy po przesłuchaniu piosenek, wyłączają odtwarzacz. Inna sprawa, że pod resztą kompozycji nie podpisali się już Lopezowie, a Christophe Beck. Niesie to ze sobą pewne minusy.

 

Beck (z trudnych do wytłumaczenia powodów) właściwie nie korzysta z tematów, jakie można zaczerpnąć z piosenek. Z tego względu muzyka do „Krainy Lodu” faktycznie rozbija się na dwa osobne bloki. To oczywista wada. Filmowi odbiera muzyczną wyrazistość, a płytę czyni nie do końca spójną. Beck co prawda pozwala sobie na daleko idący eklektyzm, lecz ani razu nie skręca w stronę popu.

 

Próbuje natomiast nadać muzyczną tożsamość fikcyjnemu królestwu Arendelle. Z jednej strony reprezentują je poważne chóralne, o pierwotnej sile, nawiązujące do skandynawskiej stylistyki scenografii („Vuelie”, „Heimr Arnadalr”), z drugiej lżejsze, ciepłe utwory na pełną orkiestrę („Coronation Day”). Gdy akcja nabiera tempa, te założenia rozmywają się na rzecz czystej użytkowości. W muzyce akcji Beckowi najbliżej jest tu do twórczości Johna Powella. Królują te same, mocno zrytmizowane, ale bogate w różnorodne brzmienia, szalone rajdy („Wolves”). Z czasem pojawia się więcej silnie emocjonalnego dramatyzmu, którego dodają pociągłe frazy dęciaków („Whiteout”).

 

frozen2-9528190-1590001404Trudno mieć zarzuty o samo brzmienie, jest klasycznie piękne, a zarazem wielobarwne – może nie tak fantastyczne jak u Menkena, ale na wysokim poziomie. Beck unika też zbyt wyraźnego czerpania z twórczości innych kompozytorów. Zawodzi jednak nieco warstwa tematyczna, tak ważna w tym gatunku. Pojawia się jeden, rzeczywiście świetny motyw – „The Trolls” oparte na krótkiej, tajemniczej melodii, przesiąkniętej dziwnym, smutnym spokojem. Poza tym jednak niewiele utworów się wyróżnia. Co prawda samych tematów jest sporo, szczególnie w pierwszej części kompozycji, ale Beck niechętnie je powtarza, żadnemu nie nadaje również rangi motywu głównego. Z tego względu giną one, nie pozostając na dłużej w pamięci.

 

Dlatego właśnie w większym stopniu należało w muzykę ilustracyjną wpleść melodie z piosenek. Całość stałaby się wówczas bardziej zwarta i wyrazista. Kompozycja Becka jest jednak bardzo porządna. Nie wyróżnia się w jakiś szczególny sposób, ale to ten poziom ogólnej porządności, którego nie wypada przegapić. Zwłaszcza, że w tej samej cenie do posłuchania jest kilka naprawdę sympatycznych, przebojowych piosenek, z których co najmniej jedna z pewnością zawalczy o Oscara.

 

P.S. W sprzedaży znalazła się również dwupłytowa edycja deluxe. Jej najciekawszą częścią są piosenki, które ostatecznie nie znalazły się w filmie. Poza tym jednak jest to propozycja wyłącznie dla zadeklarowanych fanów filmu.

 

Autor recenzji: Jan Bliźniak
  • 1. Frozen Heart – Cast
  • 2. Do You Want to Build a Snowman? – Kristen Bell, Agatha Lee Monn, Katie Lopez
  • 3. For the First Time in Forever – Kristen Bell, Idina Menzel
  • 4. Love Is an Open Door – Kristen Bell, Santino Fontana
  • 5. Let It Go – Idina Menzel
  • 6. Reindeer(s) Are Better Than People – Jonathan Groff
  • 7. In Summer – Josh Gad
  • 8. For the First Time in Forever (Reprise) – Kristen Bell, Idina Menzel
  • 9. Fixer Upper – Maia Wilson, Cast
  • 10. Let It Go (Demi Lovato Version) – Demi Lovato
  • 11. Vuelie
  • 12. Elsa and Anna
  • 13. The Trolls
  • 14. Coronation Day
  • 15. Heimr Àrnadalr
  • 16. Winter’s Waltz
  • 17. Sorcery
  • 18. Royal Pursuit
  • 19. Onward and Upward
  • 20. Wolves
  • 21. The North Mountain
  • 22. We Were So Close
  • 23. Marshmallow Attack!
  • 24. Conceal, Don’t Feel
  • 25. Only An Act of True Love
  • 26. Summit Siege
  • 27. Return to Arendelle
  • 28. Treason
  • 29. Some People Are Worth Melting For
  • 30. Whiteout
  • 31. The Great Thaw (Vuelie Reprise)
  • 32. Epilogue
4
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

3 komentarze

  1. Mefisto

    Jak dla mnie średniak z momentami. Piosenki w większości irytują i nie mają tej klasy co Tangled. A score, jak sam trafnie zauważyłeś – raczej niezbyt pamiętny, nic specjalnego sobą nie prezentuje, choć to dobre rzemiosło.

    Odpowiedz
  2. N.

    Piosenki są ładne, aczkolwiek nic oryginalnego w nich nie pokazali (czasami miało się wrażenie że zaraz na ekran wyskoczy Roszpunka i zacznie śpiewać razem z Anną…). Score – faktycznie trochę się zatracił, może oprócz jednego tematu, który rozpoczyna cały film. Po nim pomyślałam: „Stworzyli coś fajnego!”. W sumie zamknęli film czymś podobnym, aczkolwiek w trakcie filmu nie zbliżyli się do tego poziomu…

    Odpowiedz
  3. Lamora

    Score poniżej krytyki, zdecydowanie gorszy od Tangled. 3 z porywami do 3+ za vuelie.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...