Elle
Kompozytor: Anne Dudley
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Sony
Czas trwania: 40:11 min.

Ocena redakcji:

 

Paul Verhoeven – pamiętacie tego holenderskiego reżysera, który na przełomie lat 80. i 90. zrealizował takie kasowe hity, jak „RoboCop” czy „Nagi instynkt”? Lata świetności wydaje się mieć za sobą, a porażki „Showgirls” i „Człowieka widmo” zmusiły go do powrotu na europejski kontynent. W 2016 roku przypomniał o sobie zrealizowanym we Francji thrillerem „Elle” – historii kobiety, która zostaje zgwałcona w swoim domu i próbuje jakoś z tym żyć. Intrygująca mieszanka dreszczowca, czarnej komedii i dramatu, polana erotyką (czyli niemal klasyczny Verhoeven) z magnetyzującą Isabelle Huppert w roli głównej.

 

Filmowiec znany był z tego, że zwracał uwagę także na warstwę muzyczną. Pracował z Basilem Poledourisem („RoboCop”, „Żolnierze kosmosu”) oraz Jerrym Goldsmithem („Nagi instynkt”, „Człowiek widmo”). Ale obydwaj panowie już nie żyją, więc nie mogli się pojawić. Zatrudniona została więc brytyjska kompozytorka Anne Dudley, która zilustrowała dla Holendra jego poprzedni film – „Czarna księga”.

 

dudley-6504707-1590001789Muzyka brzmi bardzo klasycznie, jakby żywcem wzięta z jakiegoś dreszczowca lat 90. Najważniejszym narzędziem są tutaj smyczki, zaś reszta instrumentarium pełni rolę tła. Podstawą całego score’u jest temat związany z główną bohaterką, pojawiający się w „Main Titles”. Mocne solo skrzypiec i płynące smyczki dodają elegancji, ale jednocześnie czuć pewien podskórny niepokój (końcówka). O dziwo ta mieszanka dobrze się sprawdza. Nawet w spokojniejszych fragmentach – jak nawarstwiające się „Little Psycho” (w tle trąbki i harfa) czy wykorzystujące harfę „I Stopped Lying” – pojawia się pewne poczucie niepewności.

 

Nie oznacza to jednak, że Brytyjka rezygnuje z bardziej agresywnych sposobów tworzenia napięcia. Tutaj do głosu dochodzi elektronika, wpleciona choćby w najintensywniejszy na płycie „Primal Scream”, gdzie ubarwia wcześniej użyty temat przewodni razem z uderzeniami perkusji, idąc ku niemal horrorowym, nagłym wejściom skrzypiec. Ta perkusja jeszcze odezwie się w „It Was Necessary” oraz „The Tortured Soul”, podkręcając adrenalinę na ekranie.

 

Pod warstwę liryczną można w pewnym sensie podpiąć motyw związany z Michele, chociaż jest on wyraźnie naznaczony mrokiem („The Book, The Bell, The Candle”). Czasami pojawia się łagodnie grający fortepian, dodający soundtrackowi czegoś w rodzaju ciepła, jak w „Just Good Friends” i „Fresh Paint”, które brzmią po prostu pięknie.

 

„Elle” w zasadzie nie oferuje niczego nowego jeśli chodzi o kompozycję do dreszczowca, tylko czerpie garściami z dokonań sprzed dwudziestu lat. Nawet jeśli mocno odczuwalne są fragmenty czysto ilustracyjne, to jednak nie wywołują niestrawności. Samo wydanie zawiera 40 minut muzyki, czyli bardzo optymalną dawkę do odsłuchu (choć troszkę mało chronologiczną). Generalnie dawno nie słyszałem tak eleganckiego i potrafiącego trzymać w napięciu score’u, który świetnie sprawdza się zarówno na ekranie, jak i poza nim.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Main Titles
  • 2. Little Psycho
  • 3. Unknown Caller
  • 4. I Stopped Lying
  • 5. Parole Denied
  • 6. Primal Scream
  • 7. A Woman Your Age
  • 8. It Was Necessary
  • 9. The Book, The Bell, The Candle
  • 10. Ash Girl
  • 11. Just Good Friends
  • 12. A Tortured Soul
  • 13. The Shutters
  • 14. In Control
  • 15. A Prowler
  • 16. Fresh Paint
  • 17. A Different Ending
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...