Dog’s Purpose, A
Kompozytor: Rachel Portman
Rok produkcji: 2017
Wytwórnia: Back Lot Music
Czas trwania: 46:37 min.

Ocena redakcji:

 

Pies – czworonożne zwierzę, które uważane jest za najlepszego przyjaciela człowieka. Jest to też bohater całej masy filmów z nieśmiertelną „Lassie” na czele. Kolejnym portretem tych sympatycznych ssaków jest nowy film Lasse Hallströma „Był sobie pies”. Bohaterem jest – jak nietrudno się domyśleć – psiak, który po śmierci przechodzi reinkarnację i szuka sensu życia. Sam tytuł to wzruszające kino familijne, pełne ciepła, refleksji oraz ładnie sfotografowanych kadrów. A jak na tym polu odnajduje się muzyka?

 

Reżyser zawsze miał dobrą rękę do kompozytorów, z którymi współpracował. Byli to m.in.  James Horner („Jedna runda”), Carter Burwell („Blef”), Christopher Young („Kroniki portowe”), Deborah Lurie („Wciąż ją kocham”) czy Jan A.P. Kaczmarek („Mój przyjaciel Hachiko”). „Był sobie pies” to powrót do współpracy z Rachel Portman – Brytyjką odpowiedzialną za dwa filmy Hallströma z przełomu wieków („Wbrew regułom” i „Czekolada”), które spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem. Portman znana jest z lirycznych, delikatnych dźwięków do dramatów i melodramatów, więc napisanie takiej ścieżki wydawało się zadaniem wręcz rutynowym.

 

portman-2803671-1590001208„ADog’s Purpose” nie wybija się pod tym względem, także instrumentarium wydaje się tu dość oczywiste (fortepian, smyczki), chociaż samo brzmienie gitary akustycznej jeszcze mocniej podkreśla sielski charakter historii. I to dostajemy w temacie naszego bohatera – walczyku „Bailey”, którego motyw najpierw prowadzi fortepian, a następnie dołącza do niego przygrywający w tle klarnet. Temat ten posiada także bardziej dynamiczną wersję w „Ethan Play Balls with Bailey”. Zaczyna się on dość spokojną solówką na gitarze, by troszkę przyspieszyć za pomocą fortepianu oraz smyczków (poruszający środek). Jest też mocno melancholijna wariacja (początek „Bailey Shut in Garage”) z powolnym klarnetem. Pojawia się nawet humorystyczny fragment, gdy nasz pies… połyka monetę („Bailey Swallows Coin”), a ludzki bohater próbuje wyciągnąć ją z żołądka. Jest to zwiewna melodia, okraszona ciekawymi perkusjonaliami oraz płynącymi, spokojnie nabierającymi rozpędu smyczkami.

 

Ale też kompozytorka potrafi wskoczyć w rejony wręcz suspensowe. Tutaj wybijają się dwa utwory: dynamiczny, oparty na perkusjach i szybkiej grze smyczków „Fire” oraz bardziej nerwowe „The Dam” z opadającymi skrzypcami. Takich nut spodziewałbym się raczej od Johna Powella, Harry’ego Gregson-Williamsa czy nawet Howarda Shore’a, aniżeli od spokojnej, eleganckiej Brytyjki. Lecz to zaskoczenie działa na duży plus.

 

Cała reszta muzyki to albo jakiś wariant tematu przewodniego, albo charakterystyczna dla Portman liryka, okraszona niekiedy większym dramatyzmem („Ethan Breaks Up with Hannah”, „Bailey: I Knew I Was Here to Love Ethan”). Autorka próbuje też nadać każdemu z psów własny charakter, a to dodając na dalszym planie gitarę elektryczną („Ellie”) lub Organy Hammonda (funkowo-skoczny „Tino”), a to mocniej zaznaczając dźwięki gitary akustycznej („Buddy Chained Outside”). To jednak tylko drobne szczegóły, rzadko wybijające się z dość jednostajnego klimatu.

 

Ku mojemu zdumieniu kompozycje Rachel Portman do „Był sobie pies” równie dobrze mogłyby się sprawdzić jako melodie do popowych hitów. Sam score nie zmienia stylu Brytyjki, ani nie jest wielkim dziełem muzyki filmowej, ale potrafi dać wiele frajdy. Liryczne, ciepłe, delikatne dźwięki może nie zostaną w pamięci na długo (co w przypadku Portman jest również pewnym standardem), ale trudno odmówić artystce rzemiosła oraz solidnego połączenia oprawy z filmem. Solidna trójeczka z plusem.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Bailey
  • 2. Bailey Escapes
  • 3. Hot Pickup Truck
  • 4. Ethan Plays Ball with Bailey
  • 5. Bailey Shut in Garage
  • 6. Bailey Swallows Coin
  • 7. Swimming with Hannah and Ethan
  • 8. Fire
  • 9. Ethan Breaks Up with Hannah
  • 10. Ethan Leaves for College
  • 11. Bailey: I Knew I Was Here to Love Ethan
  • 12. Ellie
  • 13. The Dam
  • 14. Ellie: You’re a Good Dog
  • 15. Tino
  • 16. Tino: One of My Best Lives
  • 17. Buddy Chained Outside
  • 18. Buddy Finds His Way Back to Ethan
  • 19. Hannah Returns
  • 20. Ethan Apologizes
  • 21. Buddy Is Bailey
  • 22. A Dog’s Purpose
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...