Collateral – score
Kompozytor: James Newton Howard
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Intrada
Czas trwania: 52:34 min.

Ocena redakcji:

 

Mija właśnie dwanaście lat od premiery filmu Michaela Manna. Żadna to więc okrągła rocznica, która sugerowałaby jakiekolwiek przypomnienie tej produkcji, bądź jej poszczególnych elementów na rynku kolekcjonerskim. Nigdy nie był to zresztą tytuł, który potrzebowałby podobnych zabiegów – stosunkowo młody, odpowiednio solidnie wydany na każdym możliwym nośniku domowym, wliczając w to także bardzo dobry soundtrack. Lecz z jakichś przyczyn wytwórnia Intrada postanowiła właśnie wypuścić kompletną ilustrację Jamesa Newtona Howarda do „Zakładnika”. Opatrzony numerem ISC 352 album dołączył tym samym do Specjalnej Kolekcji tej firmy.

 

howard-3774569-1590000938I owszem, już wcześniej można się było natknąć w internecie na rozszerzone bootlegi zarówno muzyki JNH, jak i dodatkowych nut od Antonio Pinto. Nigdy jednak nie były przesadnie popularne wśród fanów, bowiem edycja podstawowa, na której obie kompozycje zostały wymieszane ze sobą oraz z licznymi piosenkami właściwie wyczerpywała temat ścieżki dźwiękowej do „Collateral”.

 

Dosadnie potwierdza to właśnie krążek od Intrady, na którym znajdziemy aż 22 utwory samego tylko Howarda – z czego dwa to alternatywne wersje poszczególnych tematów, które w ich oryginalnych aranżacjach zostały umieszczone pod sam koniec płyty, na zasadzie bonusów. I od razu trzeba napisać, że to jedne z najciekawszych fragmentów ułożonego chronologicznie i zamykającego się ostatecznie w nieco ponad 50 minutach wydania.

 

Co prawda „Vincent Hops Train” minimalnie różni się od kompozycji ostatecznie użytej w filmie, ale motyw jest to na tyle dobry, że w obu słucha się go z przyjemnością. Z kolei „Daniel is Killed” to głównie rozbieżności w czasie trwania oraz nieco inaczej rozmieszczonych akcentach w alternatywnej aranżacji. Żadna z nich nie zalicza się co prawda do highlightów „Zakładnika”, ale i tak są jednymi z jego ciekawszych fragmentów. Dłuższe od tego zamieszczonego na pierwotnym CD jest też „Finale”, które tutaj znajdziemy pod (nawiązującą bezpośrednio do ekranowych dialogów) nazwą „Would Anyone Notice?”. W ponad minucie dodatkowego materiału nie ma jednak nic szczególnie frapującego…

 

collateral_b-5493948-1590001701Podobnie jak niemal we wszystkich pozostałych kawałkach, które składają się na zwykłe tło – czasami bardziej klimatyczne, na ogół jednakże kompletnie bez wyrazu. Ot czysta tapeta, która w filmie wybrzmiewa właściwie nieinwazyjnie, a i podczas samodzielnego odsłuchu płyty kolejne jej minuty nieświadomie przechodzą przez uszy odbiorcy. Z tego schematu wyłamuje się w zasadzie tylko skromna muzyka akcji, której najlepsze momenty uwzględnił już oryginalny soundtrack. Czysty score oferuje nam jego solidne, acz w oficjalnym rozrachunku wyraźnie ustępujące mu uzupełnienie w postaci dwóch wyścigów z czasem – „Race to Annie” i „Race to the Metro”. Uwagę przykuwa zwłaszcza ten pierwszy, choć przede wszystkim przez wzgląd na długi czas trwania.

 

Większość utworów tu zawartych oscyluje bowiem wokół zaledwie jednej bądź dwóch minut. Można to zapisać na plus, gdyż krążek bywa nużący, ale nie męczy specjalnie i dość gładko przechodzimy pomiędzy poszczególnymi utworami. Gorzej, że te są raczej smętne i skromne jakościowo. To typowo industrialne granie ze wszystkimi swoimi naleciałościami, które w kolejnych odsłonach trudno jest od siebie odróżnić.

 

Jako całość to zwyczajnie zbędna propozycja – gra nie warta świeczki, a już na pewno nie tych 20$, które w chwili obecnej liczy sobie za nie Intrada (plus koszty wysyłki). Miłośnicy kompozytora lub filmu oraz zapaleni kolekcjonerzy mogą co prawda modlić się w duchu o jakąś obniżkę w niedalekiej przyszłości. Ale nawet i oni będą musieli z ręką na sercu przyznać, że wszystko, co najfajniejsze mogliśmy już usłyszeć na podstawowym albumie. Rozszerzona ilustracja jest zatem stratą nie tyle pieniędzy, co głównie czasu.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Max and Vincent Talk
  • 2. Arriving At Second Hit
  • 3. Sylvester Clarke
  • 4. Cut Cuffs
  • 5. You Like Jazz?
  • 6. Daniel
  • 7. Daniel is Killed (alternate)
  • 8. Flowers
  • 9. Max Steals Briefcase
  • 10. Fanning at the Morgue
  • 11. Talk About Parents
  • 12. Island Limos
  • 13. Surveillance at El Rodeo
  • 14. Max Meets Felix
  • 15. Cops Pursue
  • 16. Race to Annie
  • 17. Cat and Mouse
  • 18. Race to the Metro
  • 19. Vincent Hops Train (alternate)
  • 20. Would Anyone Notice? (Finale)
  • 21. Bonus track: Daniel is Killed (original)
  • 22. Bonus track: Vincent Hops Train (original)
2
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

2 komentarze

  1. Tomasz Goska

    Okrutnie wymęczony score, totalnie zbędne wydanie.

    Odpowiedz
  2. Tomasz Goska

    A ocena miala byc 2, wiec uśredniam

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...