Coal Miner’s Daughter
Kompozytor: Sissy Spacek, różni wykonawcy
Rok produkcji: 1980 / 2000
Wytwórnia: MCA Records
Czas trwania: 35:12 min.

Ocena redakcji:

 

W 1980 roku, Sissy Spacek miała za sobą już trzy duże, cenione role i jedną nominację do Oscara, za kultową „Carrie” Briana De Palmy. Jednak jej prawdziwy talent w pełni ukazała dopiero „Córka górnika” – produkcja, w której spisała się tak dobrze, że otrzymała nie tylko upragnionego przez wielu Złotego Rycerza, ale też i nominowano ją do… Grammy, za reinterpretację istniejącego przeboju Loretty Lynn, od którego opowiadający o życiu tej artystki film wziął swój tytuł.

 

Spacek, podobnie, jak wcielająca się tu w inną gwiazdę muzyki country – Patsy Cline – Beverly D'Angelo, z powodzeniem wykonała samodzielnie wszystkie piosenki w filmie, co miało nadać autentyzmu historii (i udało się). Nie jest zresztą tajemnicą, że przed aktorską sławą Spacek celowała właśnie w karierę wokalną. Pod pseudonimem Rainbo nagrała m.in. piosenkę dedykowaną Lennonowi, „John, You've Gone Too Far This Time”. Jednak na przesłuchaniu w wytwórni Decca Records kierownictwo podziękowało jej, twierdząc, że ma zbyt podobny głos do jednej z ich podopiecznych. Tym kimś okazała się… Loretta Lynn.

 

Trafność w jej ekranowym sportretowaniu (a co za tym idzie także wykonaniu jej piosenek) jest więc niepodważalna i już choćby ten fakt powinien zachęcić do sięgnięcia po film Michaela Apteda – co ciekawe nie typową autobiografię, lecz swoistą historię miłosną, dla której rzeczone piosenki (oparte wszak w dużej mierze o życiowe doświadczenia Lynn) stanowią idealne uzupełnienie i świetne tło, jakie z powodzeniem czaruje odbiorcę zarówo podczas seansu (pod tym względem najbardziej magiczne i pamiętne jest bodaj „There He Goes”, czyli moment scenicznego debiutu Lynn/Spacek i bodaj najbardziej specyficzne wykonanie spośród całej ścieżki dźwiękowej), jak i po nim.

 

Na trwającym ledwie 35 minut albumie od MCA znajdziemy wszystkie najważniejsze hity (zabrakło jedynie dwóch pomniejszych szlagierów, przewijających się gdzieś w tle, w radiu: „Satisfied Mind” Reda Foleya i „It Wasn't God Who Made Honky Tonk Angels” Kitty Wells), więc trudno o zawód. Zapewniam, że nawet nie będąc fanem country i/lub folku – bowiem tylko te gatunki wypełniają krążek – można znaleźć tu coś dla siebie. Nieważne, czy jest to otwierająca płytę, skromna ballada o Titanicu, przejmująca wersja słynnego „Crazy”, duet w „Back in Baby's Arms”, czy też wesołe „One's on the Way”… Niemal każdy utwór, mimo pozornej jednolitości brzmienia oraz rytmu, oferuje coś innego, a szczerość i pasja bijąca od tych ścieżek łatwo trafia do serca także i bez filmowego obeznania.

 

Oczywiście odnosi się to tylko do żeńskiego wokalu. Na płycie znalazły się bowiem dwie słabsze kompozycje, w których prym wiodą mężczyźni, a które odrobinę rozbijają nastrój. Pierwsza, czyli „Blue Moon of Kentucky” sama w sobie zła nie jest, ale czuć lekki dysonans między typowo kowbojską przyśpiewką, a pozostałymi, bardziej emocjonującymi przebojami. Z kolei posępne „Amazing Grace” w wykonaniu naturszczyków można sobie spokojnie pominąć przy odsłuchu, bo po prostu nie pasuje do reszty albumu. Szczęśliwie to jedyny kiks.

 

Nie ulega wątpliwości, ze rzeczony soundtrack przeznaczony jest głównie dla wielbicieli „Córki górnika”, talentu Sissy Spacek, jak i amatorów amerykańskiego folkloru – jednak w prawie 35 lat od premiery trudno jest mi jakkolwiek polecić im ten kanoniczny tytuł, bo na pewno dawno znają go na pamięć. Jeśli jednak komuś obce są podobne klimaty lub dopiero zaczyna przygodę z kinem, bądź danym gatunkiem muzycznym, to oczywiście zachęcam. To naprawdę przyjemny, zgrabny i spójny album – dobry na każdą okazję i chętnie powracający do odtwarzacza. A takich nigdy za wiele.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. The Titanic – Sissy Spacek
  • 2. Blue Moon of Kentucky – Levon Helm
  • 3. There He Goes – Sissy Spacek
  • 4. I'm a Honky Tonk Girl – Sissy Spacek
  • 5. Amazing Grace – Funeral Guests
  • 6. Walking After Midnight – Beverly D'Angelo
  • 7. Crazy – Beverly D'Angelo
  • 8. I Fall to Pieces – Sissy Spacek
  • 9. Sweet Dreams – Beverly D'Angelo
  • 10. Back in Baby's Arms – Sissy Spacek & Beverly D'Angelo
  • 11. One's on the Way – Sissy Spacek
  • 12. You Ain't Woman Enough To Take My Man – Sissy Spacek
  • 13. You're Lookin' at Country – Sissy Spacek
  • 14. Coal Miner's Daughter – Sissy Spacek
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...