Big Short, The
Kompozytor: Nicholas Britell
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Paramount Pictures
Czas trwania: 38:34 min.

Ocena redakcji:

 

O tym, że bankierzy, maklerzy i cała ta śmietanka z Wall Street to chciwe dranie, które oskubią swojego klienta do ostatniego grosza, wiadomo nie od dzisiaj. Prawdę tą przypomniał znany głównie z realizacji komedii Adam McKay w brawurowym filmie „Big Short”, gdzie wszelkie mechanizmy rządzące bankami zostały przedstawione w sposób lekki i bardzo przystępny. Jest to zasługą pomysłowego scenariusza, świetnego montażu oraz wybornej gry aktorskiej (Bale, Carrell Gosling, Pitt). Pytanie, czy muzyka dorównuje kroku tej wariackiej produkcji?

 

Autorem ilustracji jest mało znany, rudowłosy pianista Nicholas Britell, dla którego rok 2015 może być przełomem w jego krótkiej karierze (napisał też muzykę do reżyserskiego debiutu Natalie Portman „Opowieść o miłości i mroku”). Wybór tego kompozytora wynikał z faktu, iż był autorem muzyki dodatkowej do „Zniewolonego”, którego producentami byli Dede Gardner i Jeremy Kleiner z firmy Plan B, odpowiedzialnej też za „Big Short”.  Amerykański maestro zrealizował kompozycję znakomicie współgrającą z wydarzeniami ekranowymi, mimo dużej ilości piosenek wykorzystanych w fabule.

 

Zaczyna się dość sielsko, bo tak można nazwać „Boring Old Banking” opisujące wygląda bankowości, zanim ta zaczęła stawać się tak dochodowa jak teraz – łagodne dźwięki fletów i fortepianów wprowadzają w błogi nastrój. I wtedy następuje eksplozja w postaci pachnącego jazzem lat 70. „Lewis Ranieri” – najbardziej energicznej kompozycji tej partytury (ta trąbka i saksofon, funkowa gitara i perkusja – rewelacja!). Utwory te są tylko ubarwiaczami, gdyż cała reszta soundtracku brzmi bardziej współcześnie – bazuje na elektronice i sporadycznie pojawiającym się fortepianie.

 

Wybijają się dwa tematy. Pierwszy związany jest z granym przez Steve'a Carrella, sfrustrowanym i nieufnym Marku Baumie – wyciszone, powolne dźwięki klawiszy oraz snująca się elektronika podkreślają traumę naszego bohatera („I Love My Job”, „I Offered Him Money”). Drugi ważny motyw związany jest z parą cwaniaków próbujących, niezależnie od naszych bohaterów, zbić kapitał. Pulsujący fortepian, intrygujące pasaże oraz przypominające dokonania Cliffa Martineza dźwięki ambientu zapowiadają też niejako zbliżającą się katastrofę, co dobrze słychać w „Jamie & Charlie & The SEC Girl” oraz dłuższym „New Century”.

 

Reszta utworów to w sporej części underscore oparty na tętniącej elektronice, zapodanej w miarę przystępny sposób, w czym pomaga dość krótki czas trwania płyty. Nie brakuje wzmagającego się napięcia („America's Number One Industry” czy ‘strzelanie’ dzwonków w „15 Billion”), dźwięków tykającego zegara („I Say When We Sell”) i innych nieszablonowych eksperymentów, jak utwór „Mouseclick Symphony Myrnt 1”, zmontowany z… kliknięć komputerowej myszki. A na sam koniec, jako zwieńczenie, dostajemy ponad 10-minutową suitę na fortepian, gorzko podsumowujący finał tej opowieści.

 

Britell zachowuje się tutaj generalnie bardzo oszczędnie, wręcz zachowawczo. Niespełna 40 minut muzyki to niewiele jak na dwie godziny filmu, jednak ta powściągliwość staje się największą siłą tej niebanalnej, intrygującej kompozycji. Czy w przyszłości jeszcze usłyszymy o jej twórcy? Mam nadzieję, że tak i następnym razem również nas czymś zaskoczy. Tymczasem „Big Short” to kolejny skromny score, który poraża bardziej jakością niż ilością. 3,5 nutki to moja ostateczna ocena.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Boring Old Banking
  • 2. Lewis Ranieri
  • 3. America's Number One Industry
  • 4. Glass Eye
  • 5. Mouseclick Symphony Myrnt 1
  • 6. Does It Make You Bored
  • 7. The Dopeness
  • 8. I Love My Job
  • 9. Gully
  • 10. Truth Is Like Poetry
  • 11. Jamie & Charlie & The SEC Girl
  • 12. Shorting The AA
  • 13. Vegas
  • 14. Neptune
  • 15. Redemption At The Roulette Table
  • 16. I Offered Him Money
  • 17. Restricting Withdrawals
  • 18. New Century
  • 19. To Kathy's Office
  • 20. 15 Billion
  • 21. I Say When We Sell
  • 22. Smells Like Sheep
  • 23. The Big Short Piano Suite
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...