Bel Ami
Kompozytor: Lakshman Joseph De Saram, Rachel Portman
Rok produkcji: 2012
Wytwórnia: Varèse Sarabande
Czas trwania: 48:11 min.

Ocena redakcji:

 

Film Declana Donnellana i Nicka Ormeroda „Uwodziciel” zapowiadał się bardzo obiecująco. Niezła obsada i scenariusz oparty na klasycznej powieści mogły sprawić, by nieco zaniedbywane ostatnio kino kostiumowe powróciło w wielkim stylu. Nadzieje jednak pozostały niespełnione. „Uwodziciel” został chłodno przyjęty przez krytykę i widownię, pozostając eleganckim, acz niepotrzebnym bibelotem w historii kinematografii. Tym niemniej był projektem z ambicjami, od strony realizacyjnej wykonanym bardzo starannie przez znanych i cenionych twórców. W tym kontekście dziwi nieco zatrudnienie do napisania muzyki właściwie kompletnie nieznanego kompozytora ze Sri Lanki, Lakshmana Joseph De Sarama.

 

Sekret tkwił w pewnym stopniu w jego znajomości z producentem filmu, Uberto Pasolinim, z którym owocnie współpracował przy filmie „Machan”. Najwyraźniej jednak istniała wśród twórców obrazu pewna obawa przed powierzeniem warstwy muzycznej osobie kompletnie niedoświadczonej w pracy nad dużymi, zachodnimi produkcjami, stąd do współpracy dokooptowano mu weterankę, Rachel Portman.

 

Artyści podzielili się pracą niemal dokładnie po równo. Każde z nich napisało mniej więcej tyle samo utworów, które w różnym stopniu oddziałują w filmie. Jednakże najbardziej soczysty kęs przypadł w udziale Amerykance. To ona napisała główny temat obrazu, który stanowi  jego wyrazistą wizytówkę. Łącząc gniewne pasaże smyczków na niskich rejestrach z elegancką, acz pełną energii melodią, stworzyła nastrój drapieżny i romantyczny zarazem. W rezultacie więc nadała podstawowy rys całej ścieżce pod względem stylu i atmosfery.

 

Niewiele więcej jednak Portman zdołała z siebie wykrzesać na potrzeby tego filmu. To spod jej ręki wyszły pokaźne fragmenty nudnego underscore’u, a gdy obraz wymagał nieco bardziej rozbudowanych elementów, sięgała po prostu po swój temat. Należy jednak podkreślić, iż ilustrowała bardziej niewdzięczne, mroczne i nieprzyjemne sceny. Poza tym uniknęła przesady w kopiowaniu pomysłów z wcześniejszych prac. Najbardziej typowe dla niej elementy pojawiły się w „Whose Arms Are These”, na szczęście rozbite tradycyjnym rytmem walca.

 

portman-2803671-1590001208Lakshman Joseph De Saram jawi się na tym tle znacznie korzystniej. Jego kompozycje są z reguły ciekawsze i bardziej urozmaicone. Portman pozostawiła mu miejsce na napisanie kilku pomniejszych tematów, a także zadbanie o to, by muzyka miała rys stylu z epoki. Kompozytor z dużym talentem i wyczuciem scharakteryzował postaci kobiece. Z pozoru twarda i skłonna do intryg Madeleine otrzymała zaskakująco łagodną, smutną melodię, gdzie tęskne smyczki łączą się z subtelnymi akcentami harfy. Pełną uroku, lojalną Clotilde opisują ciepły fortepian i łagodny klarnet o nieco figlarnym brzmieniu. Na uwagę zasługują też pełny animuszu walc „Love Nest” z wiodącą rolą solowych skrzypiec oraz, również bazujące na tym instrumencie, szykowne „Rousset’s Party”.

 

Mimo że nad poszczególnymi utworami pracowało dwoje różnych kompozytorów o równorzędnych pozycjach, całość cechuje spójność i konsekwencja. Powtarzający się regularnie, napisany przez Portman temat główny, tworzy kręgosłup ścieżki, dzięki któremu nie odpływa ona zbyt daleko w meandry innych melodii i pomysłów. Jest on też najbardziej wyrazistym elementem kompozycji i nadaje jej rytm. Na płycie znalazło się oczywiście nieco za dużo materiału. Można było śmiało zrezygnować zarówno z niektórych utworów Amerykanki, jak i kompozytora ze Sri Lanki. Rachel Portman, będąca również producentką krążka, zadbała jednak o ogólną słuchalność, łącząc poszczególne utwory w zgrabne sekwencje. Parokrotnie też całkiem słusznie zrezygnowała z chronologicznego porządku.

 

Ogólnie rzecz biorąc, praca tego kompozytorskiego duetu pozostawia po sobie dobre wrażenie. Na potrzeby „Uwodziciela” powstało kilka udanych tematów, z czego co najmniej trzy są bardzo dobre. Klasyczne instrumentarium niesie ze sobą elegancję i klasę, którą twórcy potrafią umiejętnie wykorzystać. Nie brakuje także emocji. Co ważne, w kilku miejscach muzyka silnie odciska swoje piętno na filmie. Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, że widownia pozostawała na miejscach w trakcie napisów końcowych, by wysłuchać w całości motywu głównego. Zwyczajowo zabrakło odpowiedniej dozy krytycyzmu w doborze materiału na płytę, przez co miejscami nieco ona nuży. Tym niemniej to całkiem udana propozycja, której w tym roku nie wypada przeoczyć.

Autor recenzji: Jan Bliźniak
  • 1. Bel Ami – Rachel Portman
  • 2. Poverty – Rachel Portman
  • 3. Whose Arms Are These? – Rachel Portman
  • 4. Georges Meets Madeleine / I Like Being A Journalist – Lakshman Joseph De Saram
  • 5. Love Nest – Lakshman Joseph De Saram
  • 6. Beggar / Charles Is Dying – Lakshman Joseph De Saram
  • 7. She Won't Be A Widow For Long – Rachel Portman
  • 8. A More Memorable Name – Lakshman Joseph De Saram
  • 9. Charles Dies – Rachel Portman
  • 10. Clotilde – Lakshman Joseph De Saram
  • 11. A Fool – Rachel Portman
  • 12. La Vie Francaise / Celebration – Lakshman Joseph De Saram
  • 13. Betrayal / Virginie Submits – Rachel Portman
  • 14. Madeleine – Lakshman Joseph De Saram
  • 15. Head Of Gossip / La Vie Francaise – Rachel Portman
  • 16. The Man I Have Lost – Lakshman Joseph De Saram
  • 17. You Disgust Me – Rachel Portman
  • 18. Rousset's Party – Lakshman Joseph De Saram
  • 19. Drunken Montage – Rachel Portman
  • 20. Suzanne's Entrance – Lakshman Joseph De Saram
  • 21. Palm House – Lakshman Joseph De Saram
  • 22. Georges Elopes With Suzanne – Rachel Portman
  • 23. It's Not Enough To Be Loved / The Wedding / Bel Ami Reprise – Rachel Portman
3
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

5 komentarzy

  1. Mefisto

    Takie sobie – niby ładne, ale nudne i w większości miałkie. Niech jednak będzie naciągane 3.

    Odpowiedz
  2. Damian

    Co sie stalo z filmmusic.pl?

    Odpowiedz
  3. Mefisto

    A co się miało stać?

    Odpowiedz
  4. Koper

    Strona jest i żyje. Zapraszamy. 🙂

    Odpowiedz
  5. Mystery

    Muzyka Portman ładna i przyjemna, Sarama już tylko taka sobie, ogółem za całość jedynie trója, ale dla części Rachel należy się dodatkowa połówka.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...