Ballerina
Kompozytor: Klaus Badelt, różni wykonawcy
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Gaumont
Czas trwania: 43:19 min.

Ocena redakcji:

 

Taniec zawsze pociągał filmowców. Nic dziwnego, bo przecież taniec to ruch, dynamika, energia. Nie inaczej jest w przypadku francuskiej animacji „Balerina” – klasycznej opowieści o realizacji marzeń w XIX-wiecznym Paryżu. To kino zdecydowanie dla młodego widza, który zaczyna swoją przygodę z X Muzą – z pięknymi scenami tańca, dobrym dubbingiem polskim (standard!) oraz prostym przesłaniem.

 

Dla wielu zaskoczeniem może być wybór autora muzycznej oprawy tej animacji, gdyż żabojady postawiły na… Klausa Badelta. Dziwne? Absolutnie nie, gdyż niemiecki kompozytor od wielu, wielu lat tworzy dla kina francuskiego. Nieważne, czy są to thrillery („Dla niej wszystko”, „Pustka”), filmy sensacyjne („22 kule”), komedie romantyczne („Heartbreaker. Licencja na uwodzenie”, „Wyszłam za mąż, zaraz wracam”) i nieromantyczne („Mikołaj Nieświęty”) czy blockbustery („Wrota Bohaterów” Luca Bessona). Animacja dla maestro też nie jest obca, o czym przekonał się każdy, kto widział „Łowców smoków”.

 

badelt-6406184-1590000944Jednak wkład Niemca jest tutaj skromny i wydawca skupił się bardziej na piosenkach wykorzystanych w filmie. Cóż mogę powiedzieć – to współczesny pop, oparty na elektronicznej perkusji oraz (jedynym naturalnie brzmiącym) fortepianie w wykonaniu mniej znanych twórców (wyjątkiem jest Demi Lovato ilustrująca taneczną konfrontację). Do tego dochodzi jeszcze elektronika oraz smyczki. O dziwo, to brzmienie dobrze odnajduje się na ekranie, choć wydawać może się nieadekwatne do historycznych realiów. Obowiązkowo dostajemy też kompozycję z baletu (ograne, ale zawsze przyjemne „Jezioro Łabędzie”) oraz skoczny motyw celtycki – również wykorzystany w scenie tańca.

 

Pracę Badelta reprezentują tylko cztery utwory na płycie, chociaż każdy z nich odpowiednio zaznacza swoją obecność w filmie. Co nie jest zaskakujące, dominuje delikatne, niemal liryczne brzmienie orkiestrowe z obowiązkowymi smyczkami oraz fortepianem. Tak jest w otwierającej ten skromny wycinek „Ballerinie” – początek banalny, ale chwytający za serducho, w połowie przyspiesza oraz nabiera bardziej epickiego charakteru (tamburyn, flety i perkusjonalnia), w czym pomagają dęciaki oraz subtelne wokalizy. Kluczowa jest tutaj melodia pozytywki (środek tego utworu oraz koniec „Dreams and The Music Box”), pokazująca miłość do tańca głównej bohaterki.

 

Maestro buduje też sprawnie suspens, na czym opierają się dwa ostatnie fragmenty osnute na galopujących na złamanie karku smyczkach („Escaping the Orphanage”), wspieranych przez klawesyn, flety i liczne elementy perkusyjne. Nawet harfa ma tu swoje pięć minut (początek mrocznego „The Liberty Chase” z ciężkimi wiolonczelami). Trudno odmówić tej muzyce gracji oraz elegancji, nawet jeśli brzmi dość znajomo.

 

Pozornie „Ballerina” to dziwaczna, eklektyczna mieszanka piosenek, muzyki źródłowej i ilustracyjnej. Badelt solidnie wywiązuje się ze swojego zadania, piosenki osobom bardziej wrażliwym mogą sprawić ból uszu, a materiał źródłowy idzie swoją własną ścieżką. Można poczuć się nieco zagubionym, ale jakimś dziwnym cudem udaje się to wszystko skleić w jedną spójną całość. Niby nic wielkiego i nowego, jednak daje sporo satysfakcji. Solidne, liryczne dzieło Badelta.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. You Know It’s About You – Magical Thinker & Stephen Wrabel
  • 2. Be Somebody – Chantal Kreviazuk
  • 3. Unstoppable – Camila Mora
  • 4. Blood Sweat and Tears – Magical Thinker & Dezi Paige
  • 5. Confident – Demi Lovato
  • 6. Ballerina
  • 7. Dreams and the Music Box
  • 8. Escaping the Orphanage
  • 9. The Liberty Chase
  • 10. Swan Lake, Op 20a: Scene – Chappell Recorded
  • 11. Swannon Reel – Daniel Darras & Youenn Le Berre
  • 12. You Know It’s About You – Magical Thinker & Stephen Wrabel (bonus track)
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...