Back to the Future, Part III
Kompozytor: Alan Silvestri
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Varese Sarabande
Czas trwania: CD1 - 60:41, CD2 - 48:39 min.

Ocena redakcji:

 

Pomysł, by trzecią część trylogii Roberta Zemeckisa osadzić w realiach Dzikiego Zachodu był strzałem w dziesiątkę i wniósł odrobinę lekkości po mrocznej części drugiej. Nadal jest to bezpretensjonalna, ale i dojrzała opowieść o tym, że przyszłość leży tak naprawdę w naszych rękach. Bywa śmiesznie (chociaż gagi są niemal takie same), aluzji do gatunku nie brak (Marty podający się za… Clinta Eastwooda) i jest to idealne zakończenie serii.

 

Alan Silvestri tym razem miał nieco trudniejsze zadanie, gdyż jego muzyka z jednej strony musiała kontynuować myśli z poprzednich części, ale też i pasować do realiów westernu, którego Amerykanin do tej pory nie odwiedzał. Ze swojego zadania wyszedł obronną ręką. A jego muzyka również doczekała się niedawno kompletnego zapisu score’u na dwupłytowym wydaniu (tym razem od Varese). Czy tak, jak to miało miejsce na albumie do części drugiej, tak i tu będziemy mieli do czynienia z przesytem dźwięków?

 

silvestri-2746614-1590000936Zacznijmy od tego, co już znamy, mianowicie obowiązkowej fanfary będącej znakiem rozpoznawczym trylogii, otwierającej całość w „Back To Back / Court House”. Tematy są tu niby takie same, jednak poddane zostały drobnym modyfikacjom. W „Main Title” słyszymy na początku samotną trąbkę, która następnie przechodzi w szkielet całego action score'u, czyli melodię przewodnią w trąbkowo-werblowym aranżu. Ten fragment jeszcze będzie powracał (w różnym tempie) przez niemal cały album – na przykład w powolnym „Warmed Up” (silniejszy wpływ dęciaków), czy perkusyjnym wstępie „There Is No Bridge / Doc To The Rescue”, a bardziej dramatycznie zabrzmi on w lirycznym „The Future Isn't Written”.

 

Ale muzyka bardzo szybko ulega modyfikacjom. W 40 sekundzie „Main Title” pojawia się nowa, bardziej romantyczna nuta na flety, łagodne smyczki oraz harfę. Słychać w niej fundamenty pod „Forresta Gumpa”, a cały liryczny materiał znacząco ubarwi tą partyturę. W pełni ta kompozycja zachwyci potem w nastrojowym „At First Sight”, spokojnym „The Kiss” (wiolonczela!), bardziej dramatycznym „Goodbye Clara” z ciepłym brzmieniem dętych drewnianych, pachnącym mickey-mousingiem „Wake Up Juice” i prześlicznym „Doc Returns”.

 

Ponieważ fabuła przenosi się na Dziki Zachód, to też musiało znaleźć odbicie w muzyce. Krótką zapowiedź tych zmian przynosi „Indians”, gdzie na początku dostajemy mocne, rytmiczne uderzenia kotłów oraz wejścia dęciaków, sygnalizujących atak czerwonoskórych. Tuż potem słychać szybkie i zapętlone smyczki zmieszane z nerwowymi trąbkami, wyciągniętymi wprost z czasów świetności gatunku. Równie kowbojskie jest „Hill Valley”, choć zaczyna się bardzo spokojnie od leniwej trąbki i niepokojącej sekcji smyczkowej, do jakich w drugiej połowie dołączają harmonijka ustna i saloonowy fortepian. Nawet temat przewodni w „Safe and Sound” zagrany na rzeczonej harmonijce ustnej świetnie oddaje dane realia.

 

Akcję też naznaczono westernowym entourage'm. „We're Out of Gas” zawiera charakterystyczne uderzenia tamburynu, energiczne skrzypce i rytmiczną perkusję, którą dobrze znamy choćby z „Silverado”. Werble wsparte mrocznymi dęciakami („The Hanging”), wszechobecne trąbki („What's Up Doc / Marty Gallops / To The Future”), powolne pasaże smyczków budujące napięcie („Callin' You Out / Count Off”) – to wszystko może się podobać. Są tutaj też dwa, na szczęście krótkie, utwory psujące ten dobry odbiór – „You Talkin' To Me?” z fletem i niepokojącymi dźwiękami a la underscore Jamesa Hornera, oraz „Yellow” oparty na ‘strzelaniu’ instrumentów smyczkowych i nagłych wejściach kotłów.

 

Największe emocje wzbudza przy tym trzyczęściowy finał – „The Train”. Każdy segment to pełna nerwów i mocnych uderzeń orkiestry (wybijają się dęciaki oraz smyczki, nawarstwiające się z każdą sekundą), bazującej na temacie przewodnim oraz fragmentach action score'u znanych z poprzednich części, acz przyprawionych preriowym sosem. Nie zabrakło również krótkich fragmentów liryki, charakterystycznych spowolnień oraz przyspieszeń (część II), jakie wzmagają napięcie podczas tytułowego powrotu za pomocą pociągu. I obowiązkowych fanfar na sam koniec.

 

Druga płyta to znów zbiór alternatywnych utworów (niektóre zaprezentowano nawet dwukrotnie) o kosmetycznych zmianach w aranżacji. Uzupełniono je bonusami w postaci kompozycji źródłowych. Są to pochodzące z sekwencji festynu przeboje, z niezapomnianym „Doubleback” na czele (w tej scenie pojawiają się jego autorzy, czyli grupa ZZ Top). Są to skoczne i bardzo przebojowe melodie, zapodane w typowej dla folku, minimalistycznej manierze na samotne skrzypki, perkusję, banjo oraz czasami harmonijkę ustną. Może i są dość ograne, jednak słuchanie ich to duża przyjemność. Niemniej zajmująco wypadają fortepianowe hity z saloonu w „Piano Saloon Medley”.

 

bttf3_reg-9876422-1590001634 bttf3_single-8979659-1590001635 bttf3_lp-6421831-1590001635

 

Podsumowując, muzycznie trylogia „Powrót do przyszłości” to jedna z najrówniejszych serii kina, zazwyczaj utrzymująca wysoki poziom. O ile oryginalny soundtrack jest napakowany akcją i jednocześnie lekkością, a sequel zbudowano na wszechobecnym mroku i atmosferze niepokoju, o tyle trójka wnosi do serii sporo świeżości dzięki zamoczeniu dotychczasowych elementów w awanturniczej stylistyce Dzikiego Zachodu. Na medal spisał się tu zresztą nie tylko kompozytor, który stworzył najlepszą partyturę tego uniwersum, ale i wytwórnia Varese. Jej rozszerzone wydanie BTTF III jest najciekawsze z całego cyklu. Chyba nie muszę nikogo nakłaniać do zapolowania na tą pozycję. Ostateczna nota to cztery i pół nuty.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Back To Back / Court House
  • 2. Main Title
  • 3. Into The Mine / Tombstone / It's Me
  • 4. Warmed Up
  • 5. Indians (Film Version)
  • 6. Safe and Sound
  • 7. Hill Valley
  • 8. The Hanging
  • 9. We're Out Of Gas
  • 10. There Is No Bridge / Doc To The Rescue
  • 11. At First Sight
  • 12. Yellow
  • 13. The Kiss
  • 14. You Talkin' To Me?
  • 15. The Future Isn't Written
  • 16. Goodbye Clara
  • 17. What's Up Doc / Marty Gallops / To The Future
  • 18. Wake Up Juice
  • 19. Callin' You Out / Count Off
  • 20. The Showdown / The Kick
  • 21. A Science Experiment (The Train - Part I)
  • 22. It's Clara (The Train - Part II)
  • 23. Point Of No Return (The Train - Part III)
  • 24. It's Destroyed / Back To The Girlfriend / It Erased
  • 25. Doc Returns
  • 26. End Credits
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...